۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۲۸۹۵۱
استاد حوزه علمیه قم:

آسیب شناسی عزاداری ها وظیفه علما است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حوزه ها، فضلا، علما و دانشمندان که وارثان پیامبران هستند باید کار تعلیم و تهذیب و تربیت جامعه را که بر عهده آنها بوده است ادامه دهند.
حجت الاسلام مهدي سليماني تبار

حجت الاسلام مهدی سلیمانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت:  واقعه کربلا و عاشورا اتفاقی است که در قطعه ای از بلاد اسلامی رخ داده است که مردم از اقشار مختلف جامعه همه ساله در ایام محرم گذری بر این اتفاق دارند و با تجلیل از کاری که امام حسین(ع) در مقابل دشمن انجام داد با قهرمان صحرای کربلا تجدید عهد و پیمان می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در محرم علما و خطبا و دانشمندان و حوزیان به تبیین اندیشه امام حسین می پردازند گفت: ثبت و ضبط واقعه کربلا در آن زمان که وسایل ارتباط جمعی وجود نداشته سینه به سینه به امروز رسیده است و در این فاصله زمانی با تحریف هایی نیز روبرو شده است که این تحریف ها باید از واقعه کربلا زدوده شود که نیازمند مطالعه بیشتر و دقیق تر واقعه عاشورا و بر عهده دانشمندان و دانش پژوهان است که با ذره بین تحقیقی خود را بر واقعه عاشورا بگذارند.

 

به گفته وی واقعه عاشورا را باید براساس آیات و روایات رسیده و مقتل و مقتل خوانی زمان ائمه معصومان را استخراج و با مدرک و مستند به جامعه تحویل دهند.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: روایات و گفته هایی را که به واقعه عاشورا نسبت می دهیم  نباید حتما از امام معصوم باشد بلکه برگرفته از تاریخ اما منطبق با گفته های معصومان و یا با تأیید معصومان و یا این که با واسطه  باشد. 

 

وی افزود: بخشی را که سند تاریخی برای آن وجود ندارد را باید به تأئید علما و مراجع برسد و اگر قسمتی از آن را تأیید نکردند و یا با قسمتی از آن مخالفت کردند را جامعه باید تمکین کند تا آسیبی به عزاداری ها وارد نشود چرا ضرر آن بیشتر خواهد بود.

 

حجت الاسلام سلیمانی یاد آورشد: با بررسی منافع و برکات و خیراتی که جریان تاریخی عاشورا طی 1350 سال گذشته داشته است می توان آسیب هایی که بر آن وارد شده است را شناسایی و آن را از دامن این واقعه تاریخی پرخیر و برکت که برای نسل های آینده نیز می تواند برکات زیادی داشته باشد پاک کرد.  

 

به گفته وی آنچه به دین و یا واقعه کربلا اضافه می شود یا جاهلانه است و یا عمدی است که از سوی دشمنان دین وارد شده است که شناسایی این آسیب ها بر عهده علما و کارشناسان متخصص مردم شناسی و جامعه شناسی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر کوچکترین آسیبی به عزاداری ها وارد شود به دلیل فراگیری عزاداری ها و تعدد هیأت ها در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها و سخنرانان و مداحان زیاد و لوازمی که در هیات ها از آن استفاده می کنند این آسیب گستره وسیعی را در برخواهدگرفت./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات