۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۲۸۹۶۳
حجت‌الاسلام ماندگاری تبیین کرد؛

کوچک شمردن دنیا کلید حل مشکلات است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ماندگاری مقایسه دنیا با عظمت آخرت را از راه‌های دوری فرد از وابستگی به زیبایی‌های آن خواند و گفت: برخی خیال می‌کنند ثروت می‌تواند آنها را نجات دهد، در حالی که فرد با مرگ حتی نمی‌تواند ریالی از این ثروت‌ها را با خود ببرد.
حجت‌الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در هشتمین شب مراسم عزای حسینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به بررسی شرایط معیت و همراهی با امام حسین(ع) پرداخت و گفت: حضرت حسین بن علی(ع) کشتی نجات هستند.

 

وی افزود: شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که می‌توان با فاصله زمانی بیش از هزار سال در راه حضرت سیدالشهدا(ع) باقی ماند.

 

استاد حوزه و دانشگاه باور به موقتی بودن دنیا را یکی از شرایط همراهی فرد با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دانست و اظهار داشت: فرد اگر به موقتی بودن دنیا باور داشته باشد به برکات و آثار مفیدی در این زندگی می‌رسد.

 

وی ادامه داد: جلوه‌های دنیا بسیار پر رنگ و چشم پرکن هستند، جلوه‌های دنیا دل، چشم و گوش را می‌برد، زیبایی انسان‌ها یکی از جلوه‌های دنیا است، امروز برخی وقتی زیبایی دنیا را می‌بینند هوش از سرشان می‌پرد.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری در بیان راهکارهای گرفتار نشدن فرد در جلوه‌های دنیا عنوان کرد: نخستین راه این است که جلوه‌های دنیا را با عظمت خدا مقایسه کنیم، هر فردی دنیا را با عظمت خدا مقایسه کند دنیا در چشم او حقیر می‌شود.

 

وی تصریح کرد: عظمت خدا در دل هر فردی جا گیرد دنیا با همه یال و کوپالش در دل او کوچک می‌شود؛ گاهی پست‌های دنیا فرد را مست می‌کند، پست رییس جمهوری بنی صدر را مست کرد؛ عمر بن سعد برای ریأست جمهوری منطقه ری مست شد، برخی تا یک پست کوچک می‌گیرند مست می‌شوند و دیگر هیچ خدایی را بنده نیستند.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که اعتقاد به کوچکی و موقتی بودن دنیا فرد را مست نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگر باور کردیم دنیا موقتی است دیگر به آن دل نخواهیم بست.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اکنون برخی تا دکتر و مهندس می‌شوند پدر فقیر خود را خجالت می‌کشند معرفی کنند؛ ولی وقتی دنیا در نزد فرد حقیر باشد تمام پست‌ها برای او یکی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری مقایسه دنیا با عظمت آخرت را از دیگر راه‌های دوری فرد از وابستگی به زیبایی‌های آن خواند و گفت: دنیا را باید با بی نهایت آخرت مقایسه کنیم؛ برخی خیال می‌کنند ثروت می‌تواند آنها را نجات دهد، در حالی که فرد با مرگ حتی نمی‌تواند ریالی از این ثروت‌ها را با خود ببرد.

 

وی ادامه داد: مقایسه دنیا با عظمت خود فرد عامل دیگری است که او را از گرفتار شدن در وابستگی حفظ می‌کند؛ برخی در این دنیا خود را بسیار ارزان می‌فروشند.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا تأکید کرد: البته اگر فرد دنیا را در نزد خود حقیر و کوچک کند، همین دنیا برای او واکسن و مفید می‌شود، دنیا اگر در نظر فرد بزرگ شود خطرناک است، دنیا اگر کوچک شود کلیدی می‌شود که تمام قفل‌ها را باز می‌کند.

 

وی افزود: با همین دنیا می‌توان سعادت دنیا و آخرت را خرید، دنیا محل تجارت اولیای الهی است؛ فرد اگر با پول و مقام گره گشایی کند این خود سبب سعادت او می‌شود؛ اکنون در جمهوری اسلامی به چه میزان مسؤول خدمت گذار هستند، البته برخی با سوء استفاده از مسؤولیتشان آبروی دیگران را نیز برده‌اند.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: برخی وقتی دنیا دو روز به آنها روی می‌آورد مست می‌شوند، فرد اگر بداند دنیا موقتی است مست آن نمی‌شود، دنیا فراز و نشیب دارد؛ برخی در انتخابات وقتی کاندیدایشان رأی می‌آورد به پایکوبی و جشن می‌پردازند، البته ظاهرا اسلام مخالف این کارها است.

 

وی افزود: عده‌ای نیز وقتی کاندیدایشان رأی نمی‌آورد غم باد می‌گیرند، این‌ها نیز اشتباه می‌کنند؛ فردی که رأی آورده تنها قرار است چهار سال در مسند باشد فردی که رأی نیز نیاورده چهار سال نمی‌تواند در آن مسند باشد؛ کسانی درست عمل می‌کنند که اگر دنیا دو روز به آنها روی آورد به فکر امتحان خود هستند؛ با روی آوردن دنیا مست نشویم، خوشی زیر دلمان نزند، برخی به سبب دنیا مست می‌شوند، رقاصی و پایکوبی می‌کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: فرد نسبت به آنچه از دست می‌دهد نباید ناراحت شود؛ چرا که ما در دنیا ماندنی نیستیم؛ همه داده‌های الهی نیز امتحان الهی است که فرد باید سعی کند از این امتحانات سر افزار بیرون بیاید./993/پ202/ی

ارسال نظرات