۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۲۹۰۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

عبادت شب پیامبر را به مقام محمود ‌رساند

خبرگزاری رسا ـ استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این‌که خدای متعال پس از بیان بسم الله در ابتدای سوره لیل، قسم به شب می‌خورد تا بیانگر عظمت این پدیده باشد، گفت: بسیاری از مردم شب را با خواب تباه و نابود می‌کنند در حالی که از ساعات شب بهره‌های عظیمی می‌توان برد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، واعظ و خطیب برجسته، شامگاه شنبه در هشتمین جلسه از مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در حسینیه همدانی‌های تهران برگزار شد، در ادامه تبیین موضوع «کیستم و چیستم»، گفت: دنیا در پیشگاه مقدس حضرت حق از ارزش و قیمت بالای برخوردار است.

وی در ادامه افزود: عنصر پلیدی که پروردگار متعال و حضرات معصومین از آن یاد می‌کنند، دنیایی است که دنیاپرستان تصور کردند اما طبیعت دنیا بر اساس هدف آفرینش و به همان وضع و حالی که خداوند متعال آفریده از ارزش بالایی برخوردار است.

این واعظ برجسته اظهار داشت: حضرت حق در قرآن به نعمت‌هایی در دنیا قسم خورده است که خود نشانه عظمت آن عناصر است؛ البته خدای متعال پس از قسم خوردن حقایقی را مطرح می‌کنند تا به مردم بفهماند آن حقایق عامل خیر و سعادت بشریت است.

وی تأکید کرد: خدای متعال پس از بیان بسم الله در ابتدای سوره لیل، قسم به شب می‌خورد تا بیانگر عظمت این پدیده باشد چراکه اگر شب خلق نمی‌شد نظام کره زمین به هم می‌خورد؛ همچنین شب در طول تاریخ ظرف مهمی برای انجام بسیاری از امور بوده است همچنانکه بسیاری از دانشمندان بزرگ، شب خود را برای مطالعه و نوشتن کتاب‌های علمی خرج می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: علما و دانشمندان بزرگ تا کنون از شب خوانی‌ها صدها هزار کتاب علمی به تألیف رسانده‌اند؛ آن‌ها از آرامش موجود در شب استفاده کرده و ذهن و قلم خود را با هدف خدمات بسیاری به جامعه بشری هزینه کردند.

وی با بیان این‌که شب برای عاشقان عبادت، نماز شب، گریه و حالات معنوی بهترین ظرف خلوص است، عنوان داشت: بسیاری از مردم شب را با خواب تباه و نابود می‌کنند در حالی که از ساعات شب بهره‌های عظیمی می‌توان برد؛ زمانی که همگان خوابند، عاشقان خدا خلوت زیبایی داشته و هیچ کس خلوص و گریه و تهجدشان را نمی‌بیند.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند در مستحبات اسلامی برای هیچ مستحبی ارزشی مانند شب را قرار نداده است همچنانکه به پیامبرش امر می‌کند تا بخشی از شب را به عبادت و گریه برخیزد و به او وعده می‌دهد که از این طریق به مقام محمود خواهد رسید.

وی با اشاره به آثار عبادت در شب تصریح کرد: راوی از امام محمد باقر(ع) درباره فرزندان یعقوب سؤال می‌کند که 40 سال گناه خیانت چطور بخشیده شد؟ حضرت باقر(ع) فرمودند «یعقوب برای دعا بر آمرزش فرزندانش صبر کرد تا در سحر شب جمعه بیاید چراکه در این قطعه از شب دعا حتما مستجاب می‌شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با تأکید بر این‌که قدر شب را باید دانست، گفت: قرآن مجید به اشکال گوناگون از بندگان عاشقش یاد می‌کند؛ در بخشی از قرآن آمده «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» که مؤمنان خداباور سحرگاه را غنیمت شمرده، برمی‌خیزند و از من طلب مغفرت می‌کنند.

وی اظهار داشت: وابستگان به سحر و تهجد و محبوب نگاهی به استحباب نماز شب ندارند، بلکه توجهشان به آن قطعه از سحرگاه است که نماز خواندن و ارتباط با خدای متعال در آن بیشترین لذت را به آن‌ها می‌دهد.

این واعظ و خطیب برجسته تصریح کرد: شخصی از حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) درباره تعداد فرزندان حضرت اباعبدالله(ع) سؤال کرد که چرا ایشان فرزندان زیادی نداشتند؟ امام سجاد(ع) علت این امر را عبادت‌های پیوسته و فراوان امام حسین(ع) معرفی کرده که فرصتی برای فرزندآوری بیشتر نداشتند./997/پ202/ی
ارسال نظرات