۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۲۹۲۱۹

برگزاری آیین چهل منبر روز تاسوعا در لرستان

خبرگزاری رسا ـ مراسم چهل‌منبر از رسومات ویژه خرم آباد و بروجرد است که هر سال صبح و عصر تاسوعای حسینی با حضور عاشقان حسینی در این شهر برگزار می شود.
آيين سنتي چهل منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، زنان لرستانی صبح تاسوعا در آیین چهل منبر با پای برهنه و نقابی بر صورت، به یاد اسارت حضرت زینب (س)، 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(‌ع) روش‍ن‌ می‌کنند‌.

ایمان و عشق مردم دیار لرستان در برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم به ویژه روز تاسوعا و عاشورا ستودنی است و هر بیننده ای که نظاره گر این مراسم باشد ناخودآگاه جذب آن می شود.

زنان خرم آبادی و بروجردی در آیین چهل منبر، از صبح روز تاسوعا از زیدبن علی حرکت کرده و به سوی محله باغ دختران خرم آباد می روند و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.

صاحبان خانه سقاخانه هایی برپا می کنند، قسمتی از منزل خویش را سیاهپوش و یک منبر در این سقاخانه قرار می دهند.

در این مراسم معنوی زنان و دختران لرستانی با نیت استجابت دعاها و رفع گرفتاری ها 40 شمع را روشن می کنند و حاجت های خویش را می طلبد.

مراسم سوگواری چهل منبر با سکوتی مطلق برگزار می شود و حاجت مندان با زمزمه دعاها و حاجات خویش، م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.

زنان خرم آبادی اعتقاد دارند پس از برگزاری آیین چهل منبر دعاهایشان برآورده می شود و سال بعد نیز به منظور سپاس  گذاری از خداوند متعال در مراسم چهل منبر شرکت و نذر خویش را ادا می کنند.

آیین چهل منبر هر سال پرشور تر از سال پیش برگزار می شود زنان خرم آبادی در این مراسم با سکوتی مطلق پای هر منبری شمع ها را روشن و حاجات خویش را از خداوند طلب می کنند.

حجت الاسلام احمد اکبری، کارشناس معارف اسلامی لرستان، در راستای برگزاری آیین چهل منبر در لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، گفت: این آیین در برخی شهرستان های لرستان برگزار می شود.

وی با اشاره به این که آیین چهل منبر با نیت خالص مردم لرستانی برگزار می شود، بیان داشت: مردم باید توجه داشته باشند در برگزاری این گونه مراسم مذهبی، دشمن سوء استفاده نکند.  

حجت الاسلام اکبری با اشاره به فعالیت صداو سیما و نقش آن در آگاه سازی مردم از خرافات و جلوگیری از رواج آن ها، در این ایام صدا و سیما می تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

این کارشنان و پژوهشگر حوزه علمیه لرستان با اشاره به شمع روشن کردن زنان خرم آبادی در 40 منبر، خاطرنشان کرد: با پژوهش در این راستا، روشن کردن شمع در 40 منبر اصل است و خرافه نیست؛ چراکه فلسفه داشته است.

حجت الاسلام اکبریان در ادامه با بیان این که عمده ترین آسیب برخی آیین خرافی ناشی از عدم شناخت ماهیت اصیل آن آیین است، تأکید کرد: افراد باید احکام و مسائل دینی را یاد بگیرد و با ریشه آیین آشنا شوند./9459/پ202/ب2

ارسال نظرات