۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۲۹۲۳۶
فریاد مردم آذربایجان شرقی در تاسوعای حسینی؛

هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار

خبرگزاری رسا ـ مردم استان آذربایجان‌شرقی با وجود برودت هوا و همچنین بارش برف با حضور در دستجات عزاداری در رثای علمدار کربلا اشک ماتم ریختند.
عزاداري تاسوعاي حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تجمع بزرگ عزاداران تاسوعای حسینی از صبح امروز با حضور دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی در سراسر استان آذربایجان‌شرقی آغاز شده است، هیأت‌های عزاداری تبریز نیز با حضور در مسجد کبود  ندای "لبیک یا ابوالفضل" سر می دهند.

 

عزاداران تبریزی به ویژه جوانان آذربایجانی با حضور در هیأت های مختلف حسینی در حالی در سالروز شهادت باب الحوایج حضرت عباس(ع) اشک می ریزند که هم‌نوا با کاروان حسینی زمزمه «هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» یعنی «کدامین گروه چنین مولایی دارد، شیعیان حضرت عباس دارند» را در دل زمزمه می کنند.

 


از نخستین ساعات صبح امروز خیابان‌های مرکزی تبریز به ویژه اطراف خیابان امام خمینی(ره) و مسجد کبود مملو از حضور عزادارانی است که آمده‌اند به امام و مقتدای خود حضرت صاحب الزمان(عج) عرض تسلیت داشته باشند، قرائت زیارت عاشورا، مداحی و سینه زنی، سخنرانی امام جمعه تبریز از دیگر برنامه های این مراسم باشکوه است.

 


بنابر این گزارش، همزمان با تاسوعای حسینی و شهادت قمر بنی هاشم، دیشب و امروز در دسته‌های عزاداری در کوچه و خیابان‌های شهرهای استان آذربایجان شرقی به ویژه در تبریز شهر ام‌الهیئات به راه افتاده‌اند، آئین‌های سوگواری مردم آذربایجان شرقی که هم اکنون بخش‌هایی از آن‌ شاهد بارش باران و برف است، با فرا رسیدن تاسوعای حسینی، به ‌اوج خود می‌رسد.

 


همزمان با تاسوعای حسینی، آیین‌های عزاداری و سوگواری دیگر روزها از صبح آغاز می‌شود، هیأت‌های سوگوار با حمل بیرق عزا، شور و غوغای وصف ناپذیری برپا و یاد و خاطره دشت نینوا را در خاطره‌ها زنده کردند، امروز مردم آذربایجان آمدند تا جاودانگی مکتب عاشورا، عشق اباعبدالله‌الحسین (ع) و وفاداری شیعه به سرور شهیدان را به ‌نمایش بگذارند.

 


امروز در حالی مردم استان آذربایجان‌شرقی با وجود برودت هوا و همچنین بارش برف با حضور در دستجات عزاداری در رثای علمدار کربلا اشک ماتم ریختند که خیمه جوانان سوگوار در مناطق مختلف شهر و روستایی استان آذربایجان شرقی برپا شده و نوای غم و اندوه سالار شهیدان و یاران با وفایش این استان را فرا گرفته است.

 


بسیاری از مردم و خیرین تبریزی نیز توزیع نذورات خود را به روز مختص حضرت باب الحوایج اختصاص داده اند تا شاید با نظر آن حضرت حاجت روا شوند، مجالس وعظ و سوگواری بزرگترین بازار سرپوشیده جهان نیز از دقایقی قبل آغاز شده که تا اذان مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

 


مجلس سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و سقای تشنه لب کربلا حضرت اباالفضل(ع) در بیت آیت الله شبستری نماینده ولی فقیه در استان نیز با حضور روحانیان برگزار شد و عاشقان سالار شهیدان با پوشیدن جامه سیاه و شرکت در آئین‌های سوگواری در ماتم شهدای دشت کربلا و به‌ خون خفتگان راه اسلام و قرآن به سوگ نشستند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات