۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۲۹۳۳۹

مراسم عزاداری روز عاشورا در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عزاداران حسینی تبریز امروز با حضور ذر مساجد‌، حسینیه‌ها و خیمه‌های عزای حسینی جلوه‌های معنوی شور حسینی را در قالب هیأت‌های سوگوار به نمایش گذاشتند.
عزاداري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سراسر استان آذربایجان‌شرقی غرق در ماتم است، عزاداران حسینی از نخستین ساعات امروز با حضور در معابر، خیابان‌ها، میادین و بازار بزرگ تبریز بار دیگر عشق و ارادت خود به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت را به نمایش گذاشتند.


مشاهده سیل خروشان عزاداران تبریزی در عاشورای حسینی هر عاشق اهل بیت را به یاد شعر استاد محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) می اندازد که چه خوش گفت؛ شهریار شیرین سخن ملک ادب « دنیا سو اولا من سوسوزى سالماز عطشدن        قور تارسا عطشدن منى وصلوندى قوتارى ».


عزاداران حسینی تبریز امروز با حضور در مساجد‌، حسینیه‌ها و خیمه‌های عزای حسینی جلوه‌های معنوی شور حسینی را در قالب دسته‌ها و هیأت‌های سوگوار به نمایش گذاشتند، مردم مؤمن و متدین استان آذربایجان‌شرقی همچنین همزمان با اذان ظهر به یاد آخرین نماز حضرت سیدالشهدا(ع) نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.


عزاداران حسینی و سیاهپوش با لبیک به ندای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اقامه کردند و نشان دادند که شعور و معرفت عزاداران حسینی تبریز همراه با شور حسینی هیأت‌های عزاداری این خطه از ارادتمندان حضرتش است.


تقارن سالگرد 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و عاشورایی حسینی امسال فرصتی شد تا به ریشه‌های عاشورایی انقلاب اسلامی ایران بار دیگر نگرشی صورت گیرد، که حاصل بصیرت عاشورایی عزاداران آذربایجانی فریاد «هیهات من الذله» و «لبیک یاحسین» عزاداران حسینی تبریز بوده است.


نمازگزاران ظهر عاشورای تبریز با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ضمن اعلام انزجار و برائت از یزیدیان زمان، به عزاداری و سوگواری در رثای مصائب اهل بیت عصمت و طهارت پرداختند، امروز دلباختگان مکتب حسینی با شرکت گسترده در آیین‌های عزاداری بار دیگر پیوند خود را با نهضت عاشورا نمایان کردند.


بنابر این گزارش، دسته‌های عزادار تبریزی با حمل خیمه‌های نمادین اهل بیت، حجله حضرت علی‌اکبر، گهواره حضرت علی‌اصغر و علم و بیرق، مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تداعی کردند، حضور پرشور نوجوانان و جوانان این دیار در سوگواری شهادت یاران باوفای سالارشهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) جلوه باشکوهی به آیین‌های سنتی و ویژه دهه اول محرم داده است.


بزرگترین بازار سرپوشیده تاریخی جهان نیز امروز مملوء از حضور عاشقانی بود که به رسم سنت دیرینه در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی عرب و عجم در تیمه مظفریه گردهم آمدند تا سوگواری سنتی مردم آذربایجان و تبریز در رثای حسین ابن علی(ع) را در معرض دیدگان جهانیان به نمایش بگذارند./935/پ202/ب

ارسال نظرات