۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۲۹۴۳۵

چند خبر کوتاه از وزارت امور خارجه

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی به مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهر أحسا در شرق عربستان را که منجر به کشته و زحمی شدن تعدادی از مردم بی گناه و عزادار شد بشدت محکوم کرد.
ظريف ظريف

به گزارش خبر گزاری رسا به نقل از روابط عمومی وزارت خارجه، وزیر امور خارجه کشور با اشاره به تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ ، موضوع مشکلات تحصیلی و اقامت برخی از دانشجویان ایرانی در نروژ را یاد اور شد و تصریح کرد : همانگونه که در ملاقات قبلی در نیویورک مطرح نمودم وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ برای ما مهم است و علاوه بر این افکارعمومی در جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را با حساسیت دنبال می نماید. وی خواستار روشن شدن وضعیت برخی از دانشجویان ایرانی که از تحصیل باز مانده اند ، گردید.

 

دکتر محمد جواد ظریف همچنین در خصوص مذاکرات هسته ای بین گروه1+5 تاکید نمود در صورتیکه حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود ، ایران اماده توافق است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات منطقه بر ضرورت همفکری و تعامل کشورهای منطقه برای غلبه بر بحرانهای موجود بویژه در عراق و سوریه تاکید کرد.

 

دکتر ظریف در خصوص موضوع مواد مخدر ، نقش جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپائی را یاد آور شد و تصریح کرد: ایران در این راه هزینه های مادی و شهدای زیادی را تقدیم نموده است.

 

بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ نیز در این دیدار با اشاره به رایزنیهای خود با مسئولین جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به تهران بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران و رایزنی با کشورمان در خصوص مسائل منطقه ای تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه نروژ با اشاره به مذاکرات جاری هسته ای بین گروه 1+5و کشورمان ابراز امیدواری نمود:این مذاکرات به توافق جامع و نهائی منجر شود و تصریح کرد: این توافق شرایط جدیدی را در مناسبات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد.

 

بورگه برنده افزود: با توجه به شرایط عراق و سوریه ، همکاریهای منطقه ای برای غلبه بر مشکلات اجتناب ناپذیر است.

 

وزیر امور خارجه نروژ در مورد وضعیت دانشجویان ایرانی نیز گفت :دو سوم درخواستهای دانشجویان برای تحصیل در نروژ مورد قبول واقع شده است.

 

افتتاح نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه تحقیقات صلح اسلو با سخنان وزرای امور خارجه دو کشور میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه تحقیقات صلح اسلو(PRIO) تحت عنوان « نقش ادیان در کاهش خشونت ، افراط گرائی و تروریسم »با سخنان دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ در تهران اغاز به کار کرد.

 

دکتر محمد جواد ظریف طی سخنانی در این نشست تصریح نمود: خشونت و افراطی گرائی مربوط به یک منطقه نیست و اگر امروز این خشونت و افراطی گرائی در رفتار داعش در عراق و سوریه مشاهده شده است ، این احتمال وجود دارد که این امر روزی به سایر مناطق جهان نیز سرایت کند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از برگزاری چنین نشستهائی بر یافتن و طراحی استراتژی عملی برای مقابله با پدیده خشونت و افراطی گرائی تاکید کرد.

 

بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ نیز در سخنان خود تاکید کرد ،سفر وزیر امور خارجه نروژ به جمهوری اسلامی ایران پس از سالها در شرایطی انجام می شود که در منطقه خاورمیانه و بویژه در عراق و سوریه با پدیده داعش روبرو هستیم و این پدیده به عنوان مشکل می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

وزیر امور خارجه نروژ با اشاره به تمایل کشور متبوعش برای داشتن دیالوگ با جمهوری اسلامی ایران در زمینه خشونت و افراط گرائی ، بر نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرد.

 

بورگه برنده تاکید نمود، شخصیتهای دو کشور با برگزاری چنین نشستهائی می توانند به درک مشترک از موضوع خشونت و افراطی گرائی کمک نمایند.

 

دیدار وزیر خارجه نروژ با امیرعبداللهیان

 

آقای بورگه برنده وزیر خارجه نروژ که به کشورمان سفر کرده است، عصر روز شنبه با حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و پیرامون تحولات خاورمیانه گفتگو کرد.

 

وزیر خارجه نروژ مبارزه با داعش را هدف مشترک دانست و بر ضرورت تدوین استراتژی کوتاه مدت و دراز مدت مقابله با ریشه ها و توانمندیهای این جریان تروریستی تأکید کرد.

 

وی با ابراز تأسف نسبت به اشتباه استراتژیک برخی کشورها در حمایت از داعش گفت تقویت افراط گرایی، شمشیر دولبه ای است که می تواند برای همه طرفها خطرناک باشد.

 

بورگه برنده وحدت و تمامیت ارضی عراق و تقویت دولت جدید از طریق توسعه اصل مشارکت سیاسی را مورد تأکید قرار داد.

 

وی با پیچیده توصیف کردن اوضاع سوریه، ادامه این وضعیت را برای طرفهای مختلف پرهزینه برشمرد و حل سیاسی و دموکراتیک بحران سوریه را ضروری ذکر کرد.

 

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار با اشاره به بی تفاوتی متعمدانه آمریکا نسبت به رشد و گسترش داعش، افزود در مرحله کنونی نیز امریکا مرتکب اشتباه تازه ای شده است زیرا علاوه بر شکل دهی ائتلاف غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان ملل، حملات هوایی این ائتلاف عملا خسارتی بر داعش وارد نساخته، بلکه دامنه فعالیت این جریان تروریستی را افزایش داده است.

 

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تلاش برخی کشورها و جریانها جهت استفاده ابزاری از داعش برای ایجاد اسلام هراسی، تروریسم را ابزار دست برخی کشورها برای تأمین اهداف خاص دانست و گفت متاسفانه این کشورها با استفاده ابزاری از تروریسم، امنیت منطقه و جهان را به بازی گرفته اند.

 

امیرعبداللهیان تلاش برخی کشورها برای اعطاء سلاح به معارضه باصطلاح معتدل در سوریه را اصرار مجدد بر انحراف صحنه سوریه از مسیر سیاسی به نظامی و موجب نگرانی و وخیم تر شدن اوضاع این کشور برشمرد و تأکید کرد: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد.

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت جمهوری اسلامی ایران گفتگوهای دیپلماتیک با کشورهای منطقه را مورد توجه قرار داده و از تقویت گفتگو و همکاری با همه این کشورها ازجمله ترکیه، عربستان و مصر در جهت کمک به ثبات و امنیت منطقه استقبال می کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نیویورک تایمز مبنی بر موافقت ایران با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه در صورت دستیابی به توافق، برای چندمین بار تاکید کرد که هیچیک از گمانه زنیها و شایعاتی که توسط برخی رسانه های خارجی و با اغراض خاص سیاسی صورت می گیرد مورد تایید نیست. وی تلاش این رسانه ها برای تخریب فضای سیاسی موجود پیش از آغاز دور جدید مذاکرات را تقبیح کرد و گفت مذاکره کنندگان ایرانی بدون توجه به این جوسازیها و صرفا با درنظر داشتن منافع ملی و حقوق مردم ایران در مذاکرات حضور پیدا خواهند کرد.

 

سخنگوی وزارت أمور خارجه کشورمان حمله تروریستی به مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهر أحسا در شرق عربستان را که منجر به کشته و زحمی شدن تعدادی از مردم بی گناه و عزادار شد بشدت محکوم کرد.

 

مرضیه افخم افزود : مراسم عزاداری بمناسبت سالگرد شهادت مظلومانه اهل بیت پیامبر أکرم ص ، سنت ایینی مقدسی در جوامع إسلامی است که همواره مورد احترام بوده و از دیر باز دولتها در کشورهای إسلامی و غیر إسلامی نیز به این مراسم احترام گذاشته و امنیت عزادران حسینی را تأمین می نمایند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از دولت عربستان خواست ضمن تأمین امنیت مردم در مراسم و مناسبتهای مذهبی عاملان اقدام تروریستی روز عاشورا در الأحسا را شناسایی و مجازات نماید./966/پ203/ب4

ارسال نظرات