۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۲۹۵۵۹
مسؤول انجمن های شعر مذهبی کاشان:

کاشان نماد شعر آئینی ایران است

خبرگزاری رسا ـ ‌مسؤول انجمن های شعر مذهبی کاشان گفت: محتشم کاشانی پیشانی شعرآئینی است که ترکیب بند معروفش حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است.
محمود شريفي مسؤول انجمن هاي شعر مذهبي شهرستان كاشان

محمود شریفی مسؤول انجمن های شعر مذهبی شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: شهرستان کاشان در زمینه شعرآئینی دارای جایگاه و قدمت زیاد و شاعران زیادی است که در زمینه شعرآئینی دارای آثار متعددی هستند.

 

 

وی شهرستان کاشان را نماد شعر آئینی در ایران اعلام و تأکید کرد: کاشان را با محتشم و ترکیب بند محتشم می شناسند و محتشم کاشانی خودش پیشانی شعرآئینی است که ترکیب بندش حرفی را برای گفتن نگذاشته است.

 

 

شریفی، محتشم کاشانی، مقبل، صباحی، فیض‌کاشانی و ... را از جمله شاعران آئینی شهرستان کاشان اعلام کرد که افزون بر تبحر در شعرآئینی علامه نیز بودند.

 

 

به گفته وی شهرستان کاشان هرچند در شعر آئینی شهری موفق بوده و دارای جایگاهی رفیع است اما متاسفانه در اطلاع رسانی و به روز شدن در این بخش ضعیف عمل کرده و بیشتر در حاشیه و در غربت بوده است.

 

 

مسؤول کانون مداحان شهرستان کاشان از رسولزاده به عنوان یکی از شاعران عاشورایی توانمند و پیشکسوت در عرصه شعرآئینی و نوحه سرایی محرم نام برد و یادآور شد: این شاعر برجسته شعرآئینی و نوحه سرای کاشانی و معروف کشور بیش از 345 تألیفات و جمع آوری آثار دارد.

 

 

شریفی در ادامه با اشاره به این که رسولزده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشعار و نوحه برای امام حسین(ع) چاپ می کرده است گفت: متأسفانه برای معرفی شعرای آئینی شهرستان کاشان تا کنون آنگونه که باید و شاید اقدام شایسته ای انجام نشده است.

 

 

مسؤول انجمن های شعر مذهبی‌کاشان در ادامه از ساده انگاری به عنوان مهم ترین آسیب شعرآئینی نام برد و با اشاره به تصور برخی افراد به آسان بودن فعالیت در عرصه شعرآئینی گفت: این افراد اهمیت شعرآئینی را درک نکرده و با تصور اینکه ورود به عرصه شعرآئینی آسان است با اکتفا کردن به آراستگی واژگان باعث نزول محتوای شعر می شوند.

 

 

مسؤول کانون مداحان شهرستان کاشان همچنین از راه اندازی حوزه علمیه مداحی خبرداد و از این که برخی از شعرای آئینی مطالعه تاریخی و مذهبی ندارند اظهارتأسف کرد.

 

 

شریفی با اشاره به راه اندازی رشته مداحی در دانشگاه این اقدام را مناسب اما کافی ندانست و یاد آورشد: افزون بر صدای مناسب باید دوره های زبان و ادبیات فارسی و عربی، تاریخ اسلام، انبیاء، مقتل شناسی، ادیان و اخلاق را گذرانده باشند.

 

 

لازم به توضیح است محمود شریفی مسؤول انجمن‌های شعر مذهبی و کانون مداحان اهل بیت(ع) کاشان تاکنون 25 جلد کتاب شعر آیینی از جمله مشهد آئینه ها، کربلایی دیگر، نینوای ناله، شور شیدایی، دوباره محرم وناله‌های زهرایی، غریبانه، زمزمه‌های شعله‌ور، ناله‌های سوخته، از نسل پرستوها، ما چون مسافریم، قبیله قبله، یاد آن روزها که زود گذشت و یک سجده دیداررا چاپ و منتشر نموده و امسال نیز دو جلد کتاب یکی مجموعه شعرکامل شامل غزل، غزل مرثیه و یک کتاب شعر و نوحه در دست چاپ و انتشاردارد./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات