۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۲۹۷۰۱
آیت‌الله خاتمی:

حضور ایران در مذاکرات برای اتمام حجت است/ مساله هسته ای هم حل شود «مرگ بر آمریکا» فراموش نمی شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تهران با غلط خواندن سخنان اوباما که گفته بود «تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره نشاند»، گفت: اتمام حجت ما را پای میز مذاکره نشاند نه تحریم‌ها؛ ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است و بدانید حتی اگر مسأله هسته‌ای با آمریکا حل شود نفرت از استکبار از جان مردم نمی‌رود و فریاد مرگ بر آمریکای مردم ما بلند است.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران، از آفرینش شور حسینی عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) تقدیر کرد و با بیان این‌که انقلاب اسلامی مدیون امام حسین(ع) است، گفت: 15 خرداد سال 42 مصادف با 12 محرم بود که عاشورائیان بذر این انقلاب بزرگ اسلامی را نشاندند.
 
وی با بیان این‌که امام با جمله «محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است»،‌ تحلیل نو در رابطه با سیدالشهدا(ع) مطرح کرد و نهضت آن حضرت سبب آغاز انقلاب بود، به همزمانی سالروز 13 آبان با عاشورای حسینی اشاره کرد و افزود: شور حسینی مردم ایران در این روز هیجان بیشتری پیدا کرد و شعار هیهات من الذله آنان بیعت با سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) بود.
 
آیت‌الله خاتمی در ادامه با بیان این‌که رجز سیدالشهدا که فرمود «من حسینم از خاندان پدرم حمایت می‌کنم و به خدا قسم تسلیم نخواهم شد که راهم دین پیامبر اکرم‌(ص) است» رجز مقاومت بود، اظهار داشت: مردم در پوشش مقاومت، شعار هیهات من‌الذله را فریاد می‌کنند که فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین و فرهنگ همه امامان، فرهنگ مقاومت بوده است.
 
انقلاب در حال عبور از فرهنگ عاشورا به اربعین است
وی با اشاره به تلاش طاغوت در تبدیل فرهنگ عاشورا به فرهنگ فقط تسلی‌بخش، مقاومت امام حسین(ع) و دفاع بازمندگان و آزادگان کربلا را خردمندانه توصیف و تصریح کرد: برخی در یک تحلیل کاملا نادرست می‌خواهند بگویند نهضت عاشورا خردورزانه نبود در حالی که از اربعین به بعد خردورزی آمد و انقلاب در حال عبور از فرهنگ عاشورا به اربعین است.
 
وی خطاب به این افراد که درک درستی از فرهنگ عاشورا ندارند، گفت: شما نه فرهنگ عاشورا را شناخته‌اید نه اربعین و نه فرهنگ انقلاب اسلامی را؛ مگر می‌شود کسی نهضت عاشورا را به درستی مطالعه کند و نبیند که این نهضت خونش آرام نگرفت و تبدیل به قیام مختار، توابین و زیدبن علی بن الحسین شد و این سلسله قیام‌ها سلطه بنی امیه را برچید.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آنها می‌خواهند شور حماسی مردم ایران را بگیرند و در پی آن هستند که فرهنگ مقاومت در قاموس انقلاب اسلامی نماند؛ اما باید بدانند که فرهنگ مقاومت تنیده شده در جان انقلاب اسلامی و این مردم است و تا آخر هم خواهد بود.
 
حضور ایران در مذاکرات برای اتمام حجت است
وی در ادامه به سخنان روز گذشته اوباما رییس جمهور آمریکا که گفته بود «تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نشاند»، اشاره کرد و با غلط خواندن آن، اظهار داشت: تحریم‌ها ما را پای میز مذاکره ننشاند، ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است، اما اگر درست می‌خواهید بفمید اتمام حجت ما را پای میز مذاکره نشاند.
 
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که عده‌ای همواره می‌گفتند شما دشمن‌تراشی می‌کنید، اما الآن می بینند که ما دشمن تراشی نمی کنیم، ابراز کرد: این مذاکرات اگر هیچ فایده‌ای نداشت، این‌که ساده‌لوح‌ترین آدم‌ها در این کشور فهمیدند که آمریکا مطلقا قابل اعتماد نیست، به نظر ما بهره خود را برده‌ایم.
 
وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان اوباما که گفته بود «ما تحریم‌ها را از ایران برنمی‌داریم تا ایران مشروعیت لازم در جامعه بین الملل پیدا کند»، گفت: شما جامعه بین‌الملل و چند تا هم پیاله‌چی‌های معاون و همراه جنایتکاران صهیونیست جامعه‌بین‌الملل هستید، دروغ می‌گویید، جامعه بین‌الملل مردم هستند که به فضل خدا مردم منطقه دلبسته انقلاب اسلامی بوده و مردم جهان هم آزادگی ملت ایران را می‌ستایند.
 
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که امروز تنها ملتی که به فضل خدا در برابر دیکتاتوری و جنایت آمریکا ایستاده ملت ایران است، اظهار داشت: مردم جهان حمایت آمریکا را از رژیم کودک کش صهیونیست و پر و بال دادن به داعش فراموش نکرده است و فراموش نمی‌کند تمام گروهک‌های تروریستی را آمریکا در سوریه تجهیز می‌کند.
 
وی با این توصیف، مشروعیت آمریکا را زیر سؤال دانست و با بیان این‌که ملت ایران مشروعیتش را از مقاومت و هشت سال ایستادگی در برابر 1+5 در جنگ تحمیلی دارد و ما نیازی به این نداریم که شما ما را به مشروعیت بشناسید، تأکید کرد: حتی اگر مسأله هسته‌ای با آمریکا حل شد نفرت از استکبار از جان مردم نمی‌رود و فریاد مرگ بر آمریکای مردم ما بلند است.
 
آیت‌الله مهدوی کنی ولایی بود و ولایی ماند
آیت‌الله خاتمی همچنین با بیان این‌که دو هفته از رحلت فقیه وارسته آیت‌الله مهدوی کنی می‌گذرد، یاد این فقیه دین‌شناس را گرامی‌داشت و گفت: آیت‌الله مهدوی کنی از پیشگامان مبارزه و جهاد و خستگی‌ناپذیر بود، پس از این‌که انقلاب پیروز شد هرجا حضورش را انقلاب از ریاست کمیته‌های انقلاب تا ریاست مجلس خبرگان رهبری می‌طلبید با افتخار حاضر بود.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان استاد اخلاقی که ریاست تغییرش نداد، نام برد و ابراز کرد: ذره‌ای در راه آیت‌الله مهدوی کنی از سن 17 سالگی که طلبگی‌اش را شروع کرد تا سن 86 سالگی خلل وارد نشد؛ ولایی بود و تا پایان عمر ولایی ماند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگذشت جرجرداق نویسنده مسیحی لبنانی، وی را عاشق بی‌قرار مولا امام علی(ع) خواند و اظهار داشت: جرجرداق چهار دهه از عمر خود را خرج مولا کرد و وقتی به او گفتند زندگی نامه شخصی‌ت‌های سیاسی معاصر را بنویس گفت قلمی که برای علی نوشته برای فرد دیگری نمی‌نویسم.
 
آیت‌الله خاتمی از طرح ارزشمند تحول نظام سلامت دولت یازدهم تقدیر کرد و با اشاره به آغاز سومین گام آن، گفت: این طرح‌ها بی‌تردید خدمت به مردم است، این‌گونه خدمات ارزشمند به مردم را ارج می‌نهیم و امیدواریم پزشکان محترم، سازمان نظام پزشکی و بیمه‌های پایه و تکمیلی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی همراهی کنند تا این طرح خداپسندانه پا بگیرد./920/پ201/ج
ارسال نظرات