۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۲۹۸۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

عزادار حسینی باید پیرو مکتب آن حضرت باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام نظری گفت: کسی که عشق آل علی(ع) را در سینه دارد، باید با اعمال و رفتار و گفتار خویش این محبت و ارادت را نشان دهد.
حجت الاسلام مجتبي نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع عزاداران حسینی با تشریح رسالت‌ها و مأموریت‌هایی که حضرت زینب(س) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) بر عهده داشت، گفت: امام رسالت خطیر حضرت زینب(س) را در سه محور فرمودند که در حال حاضر بار این مأموریت زینبی بر دوش بانوان و دختران امروز جامعه است و تا ظهور منجی عالم بشریت(عج) ادامه خواهد داشت.

 


وی نخستین سفارش امام حسین(ع) به خواهر بزرگوارشان را محافظت و پاسداری از امام سجاد(ع) به عنوان امام عصر آن روزگار عنوان کرد و گفت: این سفارش گرانقدر امام حسین(ع) تا همیشه تاریخ جاودان و درس زندگی برای بشریت است؛ از این رو مسلمانان جامعه اسلامی و به ویژه زنان مسلمان باید در دوران غیبت ارتباط معنوی و قلبی خود را با امام زمان(عج) حفظ کرده و پاسدار دین خدا و محافظ وجود نازنین آن ذخیره الهی و یار حاضر و ناظر باشند.

 


حجت‌الاسلام نظری دومین تأکید حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را سر و سامان دادن به اوضاع اسرا و یتیمان دانست و افزود: امام بزرگوار واقف بود که بعداز شهادتشان، چه مصائب و مرارت‌هایی بر دخت امیرمؤمنان(ع) وارد می‌شود؛ از این رو این امر را رسالتی مهم برای خواهر می‌شمارد و تأکید می‌فرماید که با حفظ روحیه ظلم‌ستیزی و رشادت‌طلبی، یزید ملعون را رسوای عام و خاص کند.

 


وی با اشاره به خطبه‌های غرٌا و نافذ حضرت زینب(س) در مجلس یزید، که تا همیشه تاریخ او را رسوای عالمیان کرد، ادامه داد: زنان و دختران مسلمان نیز باید با الگوگیری از این بانوی دلاور، هرگاه احساس کردند که دین خدا و آبروی یاوران دین الهی به خطر افتاده، وارد میدان شوند و با بیان حقایق و امر به معروف و نهی از منکر، پرچمدار نهضت جاویدان حضرت زینب(س) باشند.

 


این استاد حوزه و دانشگاه سومین رسالت حضرت زینب(س) آگاهی و تنویر افکار عمومی دانست و خاطرنشان کرد: آن شیرزن تاریخ زمانی که قافله اسرا، را با نام اسیران خارجی از دین خارج شده به کوفه آوردند، زبان به سخن گشود و با لحنی پرصلابت به فوج مردمی که درآنجا گردآمده بودند، فرمود: «ساکت باشید!» لحن حضرت به حدی کوبنده و تأثیرگذار بود که در تاریخ ذکر شده، نه تنها مردم، بلکه شترها، اسب‌ها و هرجنبنده‌ای که در آن محل حضور داشتند، بدون هیچ صدایی در جای خود آرام گرفتند.

 


وی گفت: فیل شیلر، دانشمند آلمانی با محاسبات دنیوی و قابل‌قبول برای عقل معاش، علت این سکوت سنگین را در آن کبری محشر در سه چیز عنوان می‌کند؛ اول این‌که مردم کوفه تا به آن روز ندیده بودند زنی در میان جمع سخن بگوید، دوم این‌که یک اسیر خطابه می‌کرد و دلیل آخر آن که حضرت زینب(س) بسیار شبیه به پدر بزرگوارشان، حضرت علی(ع) سخن می‌گفت.

 


مسؤول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز ادامه داد: علامه قزوینی در کتاب «زینب کبری از ولادت تا شهادت» دلیل آن سکوت عجیب را به واسطه صفت عالمه غیرمعلمه بودن آن بانوی بزرگوار و تصرف روح و جان مردم به سحر کلام راستین خود عنوان می‌کند.

 


حجت‌الاسلام نظری حضرت زینب(س) را الگویی عملی و بی‌نظیر در صبر و استقامت، پایداری بر دین خدا و ولایت، حفظ حجاب، اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر برای مسلمانان و زنان دانست و تأکید کرد: کسی که عشق آل علی(ع) را در سینه دارد، باید با اعمال و رفتار و گفتار خویش این محبت و ارادت را نشان دهد.

 


وی خاطرنشان کرد: رفتار مردمی که در عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) سینه زده و اشک می‌ریزند، اما از تهمت و غیبت و دروغ و... دوری نکرده و با آوردن ماهواره به درون حریم شخصی خانه خود موجبات نشر فساد و گناه را در جامعه فراهم می‌کنند، با تناقض آشکاری روبرو است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات