۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۳۰۰۱۹
استاد حوزه و دانشگاه بیرجند:

تشیع ساخته و پرداخته دوران صفویه نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که مکتب تشیع ساخته و پرداخته زمان حاضر، دروه صفویه و چند سال اخیر نیست، گفت: تاریخچه شیعه به صدر اسلام باز می گردد.
فصلنامه شيعه شناسي_شماره 32

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت‌الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع طلاب و دین پژوهان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان این‌که واژه شیعه از زبان رسول‌الله(ص) بیان شده و در منابع مطرح شده که ایشان فرمودند؛ علی و شیعیانش در روز قیامت رستگارند و علت آن هم در حدیثی از حضرت علی(ع) نقل شده که در زمان پیامبر(ص) محبت و دوستی من نشانه ایمان و بغض من نشانه کفر است.

 

وی افزود: بعد از رحلت رسول‌الله(ص) اختلافاتی در امت اسلامی مبنی بر جانشینی آن حضرت بروز می‌کند و عده‌ای معتقدند که نظر رسول‌الله(ص) در زمینه جانشینی علی(ع) باید اعمال شود و بعضی دیگر نیز معتقد بودند، دستور پیامبر(ص) توصیه‌ای بود و شرایط حاضر به علل مختلف اقتضای جانشینی حضرت علی(ع) را نمی‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گروه اول یا همان جریان شیعه که در میانشان اصحابی چون سلمان وجود داشتند و در بعضی از مواقع نسبت به خلفا هم انتقاداتی مطرح می‌کردند که بیشتر اختلافاتشان رنگ سیاسی به خود داشت و مباحث اعتقادی کمتر در این میان بروز می‌کرد.

 

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: این جریان ادامه یافت تا این که با گذر زمان و درک نادرست از آیات قرآن و حقایق دینی که به‌ ویژه از زمان معاویه شروع و ادامه پیدا کرد زمینه جدایی اعتقادی جریان شیعی را از بقیه مسلمانان فراهم کرد.

 

وی افزود: این مسأله مباحثی اعتقادی مانند این‌که قرآن قدیم است یا حادث و یا جبر و اختیار در میان مسلمانان به وجود آورد و موجب اختلافات و تشتت‌های جدی در میان مسلمانان شد که شیعیان با توجه به هدایت ائمه و پاسخ‌گویی که به این قبیل سوالات داشتند وارد این بازی‌ها نشدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه های بیرجند ادامه داد: کم‌کم جمعیت کمی که شیعه نام داشتند تکامل پیدا کرد و ائمه با ایجاد شبکه وکالت و ارسال نمایندگان به نقاط مختلف راه مبارزاتی خود را ادامه دادند، اما به‌ دلایل عدیده از جمله خفقان شدید موفق نشدند که دولت اموی و عباسی را سرنگون کنند.

 

حجت الاسلام مختاری  افزود: البته در طول زمان گاه رخ می‌داد که حکومت‌هایی به دست شیعیان تشکیل شود که نمونه‌های آن حکومت‌های آل‌بویه و صفویه هستند و علما نیز از این شرایط برای گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) استفاده می‌‌کردند.

 

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که حکومت‌های یاد شده حکومت‌های ایده‌آل و صد درصد مطلوب علمای شیعه بوده‌اند که هیچ اشکالی نداشته‌اند، چراکه از نظر شیعه حاکم باید کسی باشد که منصوب از جانب خداوند باشد که ائمه(ع) هستند و در زمان غیبت نیز فقیهی جامع شرایطی که در مبانی اعتقادی شیعه مطرح است که این اصل ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) اجرایی شد.

 

استاد حوزه دانشگاه یادآور شد: البته شیعیان هیچگاه تلاش نداشتند بگویند فقط ما مسلمانیم و حتی یک جمله در کتب فقهی شیعه نمی‌توان یافت که مطرح کرده باشد سایر معتقدان به نبوت پیامبر خاتم(ص) غیرمسلمان و یا کافر هستند./968/پ202/ب3

ارسال نظرات