۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۰۹۸

آخرین اخبار از مذاکرات هسته ای در عمان/ زیاده خواهی آمریکا چالش اصلی مذاکرات

خبرگزاری رسا ـ مذاکرات هسته ای تیم ایرانی به رهبری دکتر ظریف با وزیر خارجه آمریکا و خانم اشتون در حالی در مسقط عمان در جریان است که کارشناسان تاکید می کنند اگر آمریکا و غرب زیاده خواهی را کنار بگذارند امکان دستیابی به توافق وجود دارد.
مذاکرات سه جانبه هسته اي در عمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی و گزارشگر ویژه اعزامی واحد مرکزی خبر به مسقط عمان، در ارتباط زنده تلویزیونی با بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، آخرین اخبار مذاکرات هسته ای را تشریح کرد.
 
وی با بیان این که کمتر جزییاتی از مذاکرات هسته ای به بیرون درز می کند، تصریح کرد: دکتر ظریف پیش از این گفته بود ما ترجیج می دهیم مذاکرات بر سر میز مذاکره صورت گیرد نه روی صفحه شبکه های تلویزیونی و رسانه های گروهی.
 
عابدینی خاطرنشان کرد: این روند تاکنون هم از سوی ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چهار کشور دیگر به آن عمل شده است، البته هراز چند گاهی گمانه زنی رسانه ای مطرح می شود که از سوی طرف های مذاکره تکذیب می شود و آنها را فاقد اصالت می دانند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در این مرحله هرچه فضای مذاکره به سمت پیچیده تر و جدی تر شدن می رود، طبعا امکان درز گفت وگوها قدری مشکل است؛ چراکه طرف ها به یک جمع بندی واحد نرسیده اند.
 
عابدینی با بیان این که درز هرگونه اطلاعات به بیرون به گفته دیپلمات ها به اصل مذاکرات لطمه می زند، گفت: با این وجود بحث فردو، نطنز، آب سنگین اراک و ظرفیت غنی سازی، تحریم های ظالمانه، تحقیق و توسعه موضوعات متفاوتی است که در دستور نشست ها قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: بر اساس آنچه دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده، از لحاظ فنی طرح هایی برای سایر موضوعات مثل نطنز، فردو و آب سنگین اراک طراحی شده و روی میز است.
 
عابدینی با اشاره به این که درباره دو موضوع هنوز تصمیم گیری نشده است، اظهار داشت: موضوع نخست حجم غنی سازی است، چراکه اصل غنی سازی پنج درصد الان هم انجام می شود؛ آقای عراقچی پیش از این گفته ما نمی خواهیم یک غنی سازی سمبلیک داشته باشیم بلکه مایلیم به سمت و سوی غنی سازی صنعتی پیش رویم.
 
وی افزود: نکته دوم تحریم های ظالمانه ای است که در چارچوب اقدام غیر قانونی پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داند و چهار نوع تحریم در این باره وجود دارد و ایران مایل است هر چهار تحریم شورای امنیت، اتحادیه اروپا، تحریم های امضا شده از سوی رییس جمهور و تحریم های کنگره آمریکا رفع شود.
 
این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: الان مهم ترین موضوعی که وجود دارد این دو بحث است، اما این که برای آن دو موضوع خاص چه تدابیری اندیشیده شده موضوع گفت وگوها است که احتمالا در دیدار فردا شب که بین جان کری، ظریف، اشتون و احتمالا وزیر خارجه عمان انجام خواهد شد، ممکن است در قالب بیانیه یا گفت وگوی رسانه ای مطرح شود.
 
وی درباره مهم ترین چالش های گفت وگوهای هسته ای در عمان نیز گفت: موضوع زیاده خواهی کشورهای غربی به رهبری آمریکا اگر برداشته شود، خیلی سریع مذاکرات به نتیجه می رسد.
 
عابدینی بیان داشت: اینها می گویند ما می خواهیم از دسترسی ایران به بمب اتم جلوگیری کنیم، از سویی دیگر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اولا طبق فتوای رهبری به این سمت نخواهد رفت، ثانیا سلاح های هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و ثالثا گزارش های بیش از هفت هزار نفر روز آژانس و اطلاعات خود آمریکایی ها و غربی ها نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران هیچ گونه انحرافی نداشته و به سمت تولید سلاح هسته ای نمی رود.
 
وی بیان کرد: در چنین شرایطی دلیلی برای نگرانی غرب وجود ندارد، از سویی دیگر جمهوری اسلامی ایران و مقامات مذاکره کننده به صراحت اعلام کرده اند تحت هیچ شرایطی از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهیم آمد.
 
عابدینی اضافه کرد: اگر آمریکا و طرف های مقابل زیاده خواهی داشته باشند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، اما اگر در چارچوب قوانین عمل کنند در کمتر از یک روز می توان به نتیجه رسید. /924/پ202/ج
ارسال نظرات