اطاعت از فرمان رهبر الهی و ولی امر رحمت الهی را به دنبال دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، شب گذشته، در مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله، با بیان اهمیت روحیه عفو در تحصیل کمال گفت: حقوق ضایع شده مسألهای است که اغلب انسانها تلخی آن را چشیدهاند و هر چند شخصی که حقش ضایع شده میتواند مطالبه احقاق حق بکند ولی طبق آیات قرآن حکیم کمال انسان در عفو است.
وی با اشاره به آیه 159 سوره آلعمران و داستان جنگ احد ادامه داد: ولی الهی گردنه حساس احد را به افرادی سپرده بود و در این باره سفارش کرده بود ولی آنها به سبب زمین گذاشتن امر رهبرشان خسارت بزرگی به مسلمانان وارد کردند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان ابراز کرد: این واقعه تاریخی برای ما درس است که در عدم اطاعت فرمان رهبری ضرر و زیان بزرگی هست، در اجرای امر ولی خدا رحمت الهی نهفته است که اگر غافل شویم از رحمت الهی محروم ماندهایم.
وی افزود: واقعه احد برای مسلمانان سنگین بود و منجر به شهادت 70 نفر از یاران پیامبر(ص) از جمله حضرت حمزه سیدالشهدا شد ولی برای عفو خطاکاران آیه نازل شد و این اهمیت اثر عفو در شخصیت و نفس انسان است.
آیتالله مهدوی با اشاره به بازگشت حر در روز عاشورا و عفو حضرت اباعبدالله(ع) به عنوان نمونهای دیگر در تاریخ اسلام گفت: در زیارت جامعه کبیره اهل بیت(ع) را به عنوان «و عادتکم الاحسان» توصیف میکنیم یعنی اینان کسانی هستند که روحیه و عادتشان احسان است و در مواجهه با شخص پشیمان از خطا عفوش میکنند.
وی با بیان آیه 22 سوره نور ادامه داد: طبق قرآن کریم حتی اگر کسی حقی از انسان ضایع کرد و طلب عفو نکرد، انسان در جهت رشد و کمال خودش او را عفو کند که در این صورت خدای متعال نیز شخص عفو کننده را مورد عفو خود قرار میدهد.
امام جمعه موقت اصفهان افزود: هدف انسان در مسأله عفو تحصیل رشد معنوی است ولی برخی انسانها عفو کردنشان را با رنگ و بوی منت مطرح میکنند که این خود مانع کمال میشود.
وی با اشاره به اینکه اثر کدورت حق ضایع شده بر قلب و جان عفو کننده موجب سنگینی روح میشود گفت: قرآن حکیم برای این مسأله هم نسخه داده است و طبق آیه 159 آلعمران به انسان سفارش شده برای کسی که عفو میکنی طلب مغفرت کن.
آیتالله مهدوی ادامه داد: تا زمانی که دل مکدر باشد راضی به اینکه سودی به طرف مقابل برساند نمیشود ولی با طلب مغفرت کردن که خود نوعی سود رساندن است دل از کدورت پاک میشود و این موجب صیقل یافتن روح در کسب معرفت است.
وی افزود: قرآن کریم مسأله عفو را به همینجا ختم نمیکند و ادامه میدهد برو با آن فرد در کارت مشورت کن، و این برای کسی که حقی از او ضایع شده سنگین است ولی برای تزکیه نفس و رشد معنوی لازم است، اگر نتوانستی یعنی روح تو هنوز درگیر گره است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان اظهار کرد: مرتبه بالاتر از عفو که قرآن کریم ما را بدان سفارش کرده است صفح است، تفاوت این دو در این است که در عفو حق ضایع شدهات را میبینی و عفو میکنی ولی در صفح اصلا حقی برای خودت در نظر نمیگیری.
وی افزود: برخورد امام حسین(ع) با جناب حر در روز عاشورا نمونه صفح است و با اینکه خسارت وارد شده از جانب حر عظیم است ولی رفتار امام با ایشان همچون بقیه اصحاب است گویی اصلا خطایی نکرده است و این برای پیروان آن حضرت درس بزرگی است./914/پ202/ب4