۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۳۰۱۱۸
آیت‎الله مهدوی:

اطاعت از فرمان رهبر الهی و ولی امر رحمت الهی را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله مهدوی گفت: واقعه تاریخی احد برای ما درس است که در عدم اطاعت فرمان رهبری ضرر و زیان بزرگی هست، در اجرای امر ولی خدا رحمت الهی نهفته است که اگر غافل شویم از رحمت الهی محروم مانده‌ایم.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، شب گذشته،‌ در مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله، با بیان اهمیت روحیه عفو در تحصیل کمال گفت: حقوق ضایع شده مسأله‌ای است که اغلب انسان‌ها تلخی آن را چشیده‌اند و هر چند شخصی که حقش ضایع شده می‌تواند مطالبه احقاق حق بکند ولی طبق آیات قرآن حکیم کمال انسان در عفو است.

 

وی با اشاره به آیه 159 سوره آل‌عمران و داستان جنگ احد ادامه داد: ولی الهی گردنه حساس احد را به افرادی سپرده بود و در این باره سفارش کرده بود ولی آنها به سبب زمین گذاشتن امر رهبرشان خسارت بزرگی به مسلمانان وارد کردند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان ابراز کرد: این واقعه تاریخی برای ما درس است که در عدم اطاعت فرمان رهبری ضرر و زیان بزرگی هست، در اجرای امر ولی خدا رحمت الهی نهفته است که اگر غافل شویم از رحمت الهی محروم مانده‌ایم.

 

وی افزود: واقعه احد برای مسلمانان سنگین بود و منجر به شهادت 70 نفر از یاران پیامبر(ص) از جمله حضرت حمزه سیدالشهدا شد ولی برای عفو خطاکاران آیه نازل شد و این اهمیت اثر عفو در شخصیت و نفس انسان است.

 

آیت‌‌الله مهدوی با اشاره به بازگشت حر در روز عاشورا و عفو حضرت اباعبدالله(ع) به عنوان نمونه‌ای دیگر در تاریخ اسلام گفت: در زیارت جامعه کبیره اهل بیت(ع) را به عنوان «و عادتکم الاحسان» توصیف می‌کنیم یعنی اینان کسانی هستند که روحیه و عادتشان احسان است و در مواجهه با شخص پشیمان از خطا عفوش می‌کنند.

 

وی با بیان آیه 22 سوره نور ادامه داد: طبق قرآن کریم حتی اگر کسی حقی از انسان ضایع کرد و طلب عفو نکرد، انسان در جهت رشد و کمال خودش او را عفو کند که در این صورت خدای متعال نیز شخص عفو کننده را مورد عفو خود قرار می‌دهد.

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: هدف انسان در مسأله عفو تحصیل رشد معنوی است ولی برخی انسان‌ها عفو کردنشان را با رنگ و بوی منت مطرح می‌کنند که این خود مانع کمال می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اثر کدورت حق ضایع شده بر قلب و جان عفو کننده موجب سنگینی روح می‌شود گفت: قرآن حکیم برای این مسأله هم نسخه داده است و طبق آیه 159 آل‌عمران به انسان سفارش شده برای کسی که عفو می‌کنی طلب مغفرت کن.

 

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: تا زمانی که دل مکدر باشد راضی به اینکه سودی به طرف مقابل برساند نمی‌شود ولی با طلب مغفرت کردن که خود نوعی سود رساندن است دل از کدورت پاک می‌شود و این موجب صیقل یافتن روح در کسب معرفت است.

 

وی افزود: قرآن  کریم مسأله عفو را به همین‌جا ختم نمی‌کند و ادامه می‌دهد برو با آن فرد در کارت مشورت کن، و این برای کسی که حقی از او ضایع شده سنگین است ولی برای تزکیه نفس و رشد معنوی لازم است، اگر نتوانستی یعنی روح تو هنوز درگیر گره است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان اظهار کرد: مرتبه بالاتر از عفو که قرآن کریم ما را بدان سفارش کرده است صفح است، تفاوت این دو در این است که در عفو حق ضایع شده‌ات را می‌بینی و عفو می‌کنی ولی در صفح اصلا حقی برای خودت در نظر نمی‌گیری.

 

وی افزود: برخورد امام حسین(ع) با جناب حر در روز عاشورا نمونه صفح است و با اینکه خسارت وارد شده از جانب حر عظیم است ولی رفتار امام با ایشان همچون بقیه اصحاب است گویی اصلا خطایی نکرده است و این برای پیروان آن حضرت درس بزرگی است./914/پ202/ب4

ارسال نظرات