۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۲۵۰
مدیرکل حج و زیارت خراسان شمالی خبر داد؛

ساماندهی کاروان های زائران پیاده عتبات عالیات در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: در ایام اربعین حسینی امسال برای نخسین بار کاروان های زائران پیاده عتبات عالیات در این استان ساماندهی شده و اعزام زائران از طریق دفاتر خدمات زیارتی مستقر در خراسان شمالی صورت می گیرد.
عتبات عاليات

جواد شاد، مدیرکل حج و زیارت استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از ساماندهی اعزام زائران پیاده به عتبات عالیات در ایام اربعین در این استان خبر داد و افزود: برخلاف سال های گذشته که ساماندهی اعزام زائران عتبات عالیات در مرز انجام می شد، امسال با تصمیم ستاد دائمی اربعین سازمان حج و زیارت ساماندهی اعزام این زائران پیاده به جای مرز در شهرهای محل سکونت زائران و از طریق دفاتر خدمات زیارتی انجام می شود.

 

وی با اشاره به این که هدف از اجرای این طرح تسهیل اعزام زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی و جلوگیری از ازدحام مشتاقان زیارت اربعین در مرزها است، اضافه کرد: زائرانی که در قالب طرح ساماندهی در ایام اربعین عازم عتبات عالیات شوند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و در این سفر از خدمات پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت رایگان استفاده خواهند کرد.

 

به گفته شاد در طرح مزبور زائران عتبات تنها حق الزحمه کارگزار برای ثبت نام و هزینه صدور ویزای عراق را پرداخت می کنند و سپس در قالب کاروان های 40 نفره به عتبات عالیات اعزام می شوند.

 

وی با اشاره به این که در کاروان های زائران پیاده عتبات عالیات یک نفر به عنوان سرگروه و رابط با مسؤولان در مرز است، اظهار داشت: افزون بر این با توافقات انجام شده زائران عتبات عالیات از امکانات اسکان راهیان نور نیز به صورت رایگان بهره مند خواهند شد.

 

شاد از راه اندازی سه قرارگاه در شلمچه، مهران و چزابه به منظور مدیریت عملیات اعزام در مرز ایران و عراق خبر داد و افزود: در این راستا همچنین شش موکب برای خدمات دهی به زائران پیاده اربعین در مسیر نجف به کربلا نیز برپا شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات با سفارت عراق در راستای تسهیل اعزام و زیارت عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)، خاطرنشان کرد: با انجام این مذاکرات مسؤولان عراقی موافقت کرده اند مدت اعتبار ویزاها را افزایش دهند در نتیجه زائرانی که در قالب طرح ساماندهی به عتبات عالیات اعزام شوند می توانند مدت زمان بیشتری در عراق سپری کنند.

 

این مسؤول تصریح کرد: همچنین با رایزنی های صورت گرفته مقرر شده تا مسؤولان عراقی ویزاهای زائران ساماندهی شده را به صورت مانیفست(گروهی) صادر کند.

 

مدیرکل حج و زیارت استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به آغاز ثبت نام زائران پیاده عتبات عالیات برای ایام اربعین حسینی از بیستم آبان ماه اظهار داشت: متقاضیان اعزام به این سفر زیارتی می توانند از سه شنبه بیستم آبان ماه به دفاتر خدمات زیارتی سراسر استان مراجعه کرده و نام نویسی کنند.

 

وی با اشاره به این که برای اجرای طرح ساماندهی اعزام زائران پیاده عتبات عالیات نرم افزار به خصوصی طراحی شده است، افزود: با ثبت نام متقاضیان اعزام به عتبات عالیات، سامانه بر اساس میزان ظرفیت هر یک از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به صورت هوشمند روز اعزام آنها را مشخص می‌کند.

 

شاد اضافه کرد: بر مبنای آمار اعلام شده از سوی مراجع مسؤول ظرفیت مرز مهران روزانه 10 هزار نفر، چزابه شش هزار نفر و شلمچه هشت هزار نفر بوده و سامانه بر اساس این ظرفیت، روز اعزام زائران عتبات عالیات را مشخص و به آنها اعلام می کند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت کشور سال گذشته 500 هزار زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) شرکت داشتند و امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 700 هزار نفر در این ایام به کربلای معلی اعزام شوند.

 

بر اساس فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی چهار روز قبل از اربعین حسینی(ع) و چهار روز بعد از آن به عنوان زیارت اربعین محسوب می‌شود و زائران می‌توانند ظرف این 9 روز زیارت اربعین خود را به جای آورند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات