۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۲۳۰۲۷۴
با موضوع موقعیت فرهنگی ایران در جهان اسلام؛

نشست تخصصی عصر فرهنگ ملل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی عصر فرهنگ ملل با عنوان موقعیت فرهنگی جمهوری اسلامی در جهان اسلام در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.
فرهنگ و تمدن اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صباح زنگنه کارشناس امور خاورمیانه در سلسله نشست تخصصی عصر ملل که عصر امروز دوشنبه 19 آبان ماه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد با اشاره به جایگاه ایران در جهان اسلام، گفت: برای بررسی جایگاه ایران در جهان اسلام باید سه زیر مجموعه یعنی ایران، فرهنگ و جهان اسلام به طور جداگانه ارزیابی شود.

 

وی با اشاره به موقعیت جهان اسلام در سایر کشورها افزود: اگر از کل به جزء تعریفی از جهان اسلام داشته باشیم، جهان اسلام مجموعه ای از کشورها و تجمعات بزرگ است که در دایره بزرگ فرهنگی و تمدنی شکل گرفته است.

 

این کارشناس امور سیاسی گفت: تعداد 58 کشور مسلمان در جهان اسلام است که رسما خود را مسلمان می دانند و به علاوه مسلمانانی که در کشورهای غربی، آمریکایی، آفریقایی و استرالیا زندگی می کنند، همچنین یهودیان ، مسیحیان، بودایی و هندوهایی که در فرهنگ و جامعه اسلامی زندگی می کنند بخشی ازجامعه ای جهان اسلام را تشکیل می دهند و به طور خلاصه هر منطقه از جهان اسلام و هر انسانی را که از آبشخور فرهنگ و  تمدن اسلامی سیراب شده است جزیی از جامعه اسلامی تلقی می شود.

 

زنگنه با اشاره به اقدامات و رایزنی های صورت گرفته در کشورهای جهان اسلام اظهار کرد: فعالیت های فرهنگی ایران دینی و مذهبی نیست و در برخی کشورها برخوردهایی از سوی مخالفان تند رو صورت می گیرد که حاکی از آن است که ما قصد داریم سنی مذهب ها را شیعه کنیم، در حالی که ما چنین برنامه ای نداریم.

 

وی افزود: اقدامات غیر بشری و ضد اسلامی داعش در منطقه موجب محبوبیت فرهنگ ایرانی اسلامی و روند صعودی در گسترش محبوبیت ایران در منطقه شده است.

 

این کارشناس امور سیاسی ایران با بیان قدرت نفوذ فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان گفت: بیشتر فلاسفه و بزرگان ادبیات ایرانی بوده اند و تاثیر قدرت و نفوذ فرهنگ ایران را می توان در ادبیات و زبان فارسی در کشور های آسیایی مشاهده کرد.

 

در ادامه این مراسم امیر موسوی کارشناس حوزه بین الملل به روابط فرهنگی ایران با سایر کشورها در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمان طاغوت روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی بسیار محدود بوده است، اما بعد از پیروزی انقلاب این روابط به طور گسترده ای انجام شد.

 

وی افزود: هم زمان با پیروزی انقلاب در خارطوم پایتخت سودان مردم به تظاهرات پرداختند و هم اکنون هم در سایر کشورها همچون تونس پیام انقلاب ما به آنها رسیده است.

 

کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به فعالیت های فرهنگی ایران در کشور های جهان اسلام گفت: هر جا حضور نرم ایران بود، تکفیری ها به فعالیت پرداختند  و حتی ما شهدایی را در این راه تقدیم اسلام کرده ایم.

 

موسوی ادامه داد: فیلم های ایرانی در بین کشورهای عربی محبوبیت زیادی دارد، اما هنرمندان و سینماگران ما منتظر فعالیت های دولتی هستند در صورتی که آنها می توانند آثار خود را در مراکز جهانی در معرض نمایش قرار دهند و آن را به فروش برسانند.

 

گفتنی است، عصر فرهنگ ملل، نام سلسله نشست‌های فرهنگی است که به صورت ماهانه تا پایان امسال، مشترکاً از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی و معاونت پژوهش خانه هنرمندان ایران به میزبانی خانه هنرمندان برپا می‌شود./818/پ201/ب4

ارسال نظرات