۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۳۰۲۷۶
معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

فعالیت های فرهنگی نیازمند فضایی آرام است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی در کشورهای جهان اسلام، گفت: فعالیت های فرهنگی در منطقه نیازمند فضایی آرام است تا بتواند تاثیر گذار باشد.
فرهنگ و تمدن اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین هاشمی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سلسه نشست تخصصی عصر فرهنگ ملل که عصر امروز دوشنبه 19 آبان ماه در خانه هنرمندان برگزارشد، گفت: روابط فرهنگی نمودی از یک موقعیت است و مشترکات تاریخی زمینه ساز موقعیت فرهنگی است.

 

وی افزود: روابط فرهنگی کشورها زاییده میراث فرهنگی کشورها است اما امروزه کشورهای که دارای میراث فرهنگی مشترک هستند، موقعیت فرهنگی آن ها به حداقل رسیده است و بدون قدرت سیاسی، مالی و حتی  قدرت رسانه این روابط کم رنگ می شود.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان رشد سریع ارتباطات در کشورهای اسلامی افزود: این امر موجب شده است که فرایندهای فرهنگی به قدری متحول شود که قابل قیاس با گذشته نیست.

 

هاشمی ادامه داد: ما با برخی کشورهای منطقه که داری روابط دیرینه ای هستیم امروزه بدترین موقعیت را داریم، به عنوان مثال در روابط فرهنگی و حتی سیاسی با کشور آذربایجان دچار چالش شده ایم.

 

وی با بیان اینکه ایران با 34 کشور داری رایزنی فرهنگی است، افزود: اسناد فرهنگی به مبادلات فرهنگی شکل می دهد و فعالیت های فرهنگی  دو سویه است، ما نمی توانیم فعالیت های فرهنگی را بدون فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهیم.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: ما زمانی با کشور مصر مراودات فرهنگی سیاسی داشتیم و با قطع روابط سیاسی با مصر فعالیت های فرهنگی ما نیز قطع شد، در صورتی که زمانی قاریان قرآن مصری به ایران می آمدند و قاریان قرآن ایرانی به مصر می رفتند.

 

هاشمی ادامه داد: در کشور مصر بیش از 5 هزار استاد فارسی زبان مصری وجود دارد و چند برابر این تعداد دانشجوی مقطع دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی در مصر تحصیل می کنند، اما در حال حاضر ما هیچ کدام از مراودات فرهنگی سابق را با این کشور نداریم.

 

وی با اشاره به التهاب هایی که در کشورهای اسلامی به وجود آمده است، گفت: جنبش تندرو وهابیت از دویست سال پیش خاستگاه خود را با جنگ و خونریزی بنا کرد و تا هم اکنون رشد کرده است اما با حضور و نقش شیعی مذهب کشور ایران در منطقه، موقعیت استثنایی در سطح جهان اسلام به وجود آمده است./818/پ202/ب4

ارسال نظرات