۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۳۰۳۹۴

مساجد آذربایجان غربی با کمبود امام جماعت مواجه هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی گفت: کمبود روحانی از اساسی‌ترین موانع اقامه نماز جماعت در استان است.
نماز

 

 

علی بوستانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این استان از سوی ستاد اقامه نماز، اظهار داشت: برای نهادینه شدن اقامه نماز جماعت در سطح مساجد، مدارس و دیگر بخش‌ها به تعداد زیادی روحانی خواهر وبرادر به عنوان ائمه جماعت نیاز است.

 

 

وی با اشاره به کمبود روحانی مبلغ نماز، خاطر نشان کرد: باید روحانیان آشنا به تبلیغ جهت حضور در مساجد و مناطق مختلف اعزام شوند، تا با انجام اقدامات مؤثر تبلیغی، شاهد حضور بیشتر مردم در مساجد و نمازخانه‌های مدارس و ادارات و دیگر بخش‌ها باشیم.

 

بوستانی به اجرای طرح فلاح اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح مبلغان نماز به مناطق خاص که در معرض هجمه‌های تبلیغی ضددینی هستند، همچون روستاهای مرزی، مناطق عشایری و کمتر توسعه یافته از لحاظ فرهنگی اعزام می شوند.

 

وی گفت: اجرای تأثیرگذار این طرح نیازمند مبلغان دینی است که این امر هم مستلزم حمایت نهادهای دینی و فرهنگی از مبلغان و همچنین تأمین امکانات برای آنهاست.

 

روستاهایی در آذربایجان غربی که 15 سال بدون روحانی هستند

 

بوستانی به عدم حضور روحانی در برخی از روستاها اشاره کرد و اذعان داشت: برخی از روستاهای ما بیش از پانزده سال است که روحانی به خود ندیده‌اند و بیشتر مردم نیز فقط چند روز از ماه‌های محرم و رمضان شاهد حضور روحانی در روستاهایشان هستند و در مواردی چون کفن و دفن میت، اقامه نماز و دیگر مسایل شرعی با مشکل مواجه‌اند.

 

وی ستاد اقامه نماز را تنها تشویق کننده و مجری طرح فلاح عنوان و بیان کرد: ستاد اقامه نماز متولی دعوت و حمایت از روحانیان برای شرکت کردن در این طرح نیست و تنها تشویق کننده و مجری این طرح است، بنابراین از مسؤولان ارشد استانی باید موانع اجرای طرح را حل کنند تا با اجرای این طرح به نکته مطلوب برسیم.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی با یادآوری مجدد مشکل کمبود روحانی در آذربایجان غربی اضافه کرد: مشکل کمبود روحانی تنها مربوط به اعزام روحانی به روستاها نیست و در بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها و حتی برخی از ادارات با مشکل کمبود روحانی مواجه است.

 

وی به طرح منهاج که مربوط به اقامه نماز در بین بازاریان و اصناف است، اشاره کرد و افزود: عملیاتی شدن طرح منهاج نیز مانند سایر طرح‌ها نیازمند حضور روحانی به تعداد کافی در میان اصناف و بازاریان است و اگر این مشکل حل نشود اجرای طرح به سختی ممکن می‌شود.

 

بوستانی گفت: اگر مسؤولان اقامه نماز و امور فرهنگی در ادارات و دانشگاه‌ها و مدارس و دیگر مکان‌ها با رغبت و اشتیاق در صفوف نماز حاضر شوند این مسأله در روحیه سایر افراد تاثیر مثبت می‌گذارد و دیگران را تشویق به حضور می‌کند اما اگر مسؤولی برای اقامه نماز نباشد و یا در این زمینه سست و بی‌رغبت عمل کند بر دیگر افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

وی یکی از عوامل اساسی در بی‌رغبتی جوانان به امر نماز به خصوص دانشجویان را فضای مختلط در دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: نظام آموزشی ما طوری شده است که در سنی که نیاز جنسی جوانان به اوج خود می‌رسد دختر و پسر را در دانشگاه‌ها در کنار هم قرار می‌دهند و در چنین وضعیتی جوان فکر خود را معطوف مسایل غیر دینی و عبادی می‌کند و نسبت به انجام فریضه الهی سست می‌شود.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی اظهار داشت: هر چند که در زمینه احیای امر اقامه نماز در سطح استان و حتی کشور مشکلاتی اساسی وجود دارد ولی افرادی که با تمام همت خود وارد این عرصه شود و به مشکلات سامان دهد در حال حاضر وجود ندارد./936/ت302/ب3

 

ارسال نظرات