۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۰۴۵۸
مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات خراسان رضوی؛

قیام امام حسین از ابتدا تا انتها خرمندانه بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به این که امام حسین(ع) از ابتدای حرکت خود تا زمان شهادت، خرمندانه رفتار کردند، گفت: امام حسین(ع) بنا نداشتند آغازگر جنگ باشند، اما واقعه عاشورا را به گونه ای طراحی کردند که پیام این نهضت و شهادت ایشان به دیگران منتقل شده و بازتاب داشته باشد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمد باغستانی، مدیر گروه تاریخ اسلام دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز در نشست علمی عاشورا و نیازهای دنیای معاصر که به همت مدرسه عالی خواهران جامعة المصطفی مشهد در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: قیام امام حسین(ع)، پاسخگوی نیازهای عصر حاضر است.

 

وی افزود: انسان ها با وجود اختلافات اقلیمی و منطقه ای که با هم دارند، یک سری نقاط مشترک بین آن ها وجود دارد که امکان ارتباط بین آن ها را فراهم می کند و این نقاط مشترک زمینه را فراهم می کند تا بتوان بین واقعه عاشورا و جامعه امروز ارتباط برقرار کرد.

 

این استاد تاریخ با بیان این که مبانی قیام عاشورا، همچنان در زندگی امروز انسان ها مؤثر است، اظهار کرد: 1375 سال از قیام امام حسین(ع) سپری شده است، اما با توجه به این که خالق قیام عاشورا، انسان ها بودند و همه عناصر تشکیل دهنده و بوجود آورنده آن انسانی هستند و در رأس آن امام حسین(ع) قرار دارد، می توانیم این قیام را با جامعه امروز پیوند بزنیم.

 

باغستانی افزود: خردگرایی، نیاز اول انسان امروزی است، قدرت خرد و تشخیص، مابه الامتیاز انسان از سایر موجودات است و انسان به وسیله عقل و خرد خویش می تواند میان پدیده ها تفاوت قائل شود.

 

این کارشناس تاریخ گفت: در حدیث جنود عقل و جهل می خوانیم که برای عقل و خرد سپاهیانی شمرده شده است و برای بی خردی هم سپاهیانی شمرده شده است؛ چرا که مجموعه همه رفتارهای پسندیده، بخشی از سپاه عقل است و مجموعه صفات و رفتارهای ناپسند نیز بخشی از سپاه جهل است.

 

مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که انسان مسلمان امروز، نیازمند خردگرایی است، افزود: اگر عقل گرایی حاکم بر زندگی افراد شود، بسیاری از خطاهای افراد کاهش می یابد؛ چرا که العقلُ ما عُبدَ به الرحمنُ و اکتسب به الجنان».

 

وی ابراز کرد: برزگان می گویند، در ماجرای کربلا نزاع بین عقل و عشق بود؛ چرا که آن ها که ماندند عاشق بودند و آن ها که رفتند عاقل بودند، اما در حقیقت این چنین نیست؛ بلکه نزاع بین عقل ناقص و عقل کامل بود، چرا که سپاه دشمن از عقل ناقص برخوردار بودند و تنها توجه آن ها معطوف به دنیایشان و آن چه پیش رویشان می گذشت، بود و سپاه امام حسین(ع) از عقل کامل برخوردار بودند و به خداو معاد و آخرت باور داشتند.  

 

این استاد تاریخ افزود: یاران امام حسین(ع)، در واقعه عاشورا خردمندانه نگاه می کنند؛چرا که جهان دیگر را در محاسبات خود قرار می دهند، آن ها به عقل کامل رسیدند و توانسته در آن شرایط بین آن چه زودتر و جاودانه است تشخیص داده و راه صحیح را انتخاب کنند، از این رو است که بعد از چندین سال از گذشت این حقیقت، همچنان عاشورا از زندگی مردم جدا نشده و از آن تأثیر می گیرند.   

 

قیام امام حسین(ع) از ابتدا تا انتهای حرکت، خرمندانه بود

باغستانی با اشاره به این که امام حسین(ع) ار ابتدای حرکت خود تا زمان شهادت خود، خرمندانه رفتار کردند، افزود: برپایی حکومت از منظر اسلام، به دست مردم می باشد، از این رو اسلام تأیید نمی کند که به زور از کسی بیعت گرفته شود. معاویه در زمان حکومت خود برای حفظ قدرت نظامی اش، برای پسرش یزید بیعت گرفت، اما در حقیقت این گونه بیعت گرفتن، بی اعتبار کردن نقش اجتماعی مردم است، از این رو بیعت امام حسین(ع) با یزید، به معنای پیروی ا ز بنی امیه بود.

 

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان رضوی گفت: امام حسین(ع) بنا نداشتند آغازگر جنگ باشند، اما واقعه عاشورا را به گونه ای طراحی کردند که پیام این نهضت و شهادت ایشان به دیگران منتقل شده و بازتاب داشته باشد.  

 

باغستانی  با بیان این که اخلاق نیاز گمشده جامعه امروز است، افزود: انسان اگر در مسیر علم قرار می گیرد باید تا انتها این مسیر را درست سپری کند و دین داری آن ها طبق سنت و دستورات خداوند باشد؛ چرا که عده ای با نپیمودن راه صحیح، امکان دارد از طریق دین مسیر گمراهی را بپیمایند.  

 

مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که کربلا مصداق های اخلاقی بسیاری دارد، تصریح کرد: جامعه امروز همواره به اخلاق نیاز دارد، اخلاق همان خصلت هایی است که با آن زندگی می کنیم، قیام عاشورا پاسخگوی نیاز اخلاقی جامعه بشری است؛ چرا که امام حسین(ع) از آغاز تا پایان بر محور اخلاق مداری بود.

 

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت جدشان اعلام می کنند، از این رو حاضر می شوند به شهادت برسند و خانواده ایشان به اسیری گرفته شوند، اما قداست مدینه النبی حفظ شود و خون ریزی در آن انجام نشود، لذا زمانی که احتمال می دهند، افرادی کمر به قتل ایشان بستند، از مدینه خارج  می شوند.

 

قیام عاشورا، بر محور اخلاق مداری بود

این استاد تاریخ اظهار کرد: امام حسین(ع) در ماجرای شهادت حضرت مسلم نیز، اخلاق را رعایت کرده و خطاب به افراد می گویند، هر کس فکر می کند به حکومت می رسیم ، این اتفاق نمی افتد؛ چرا که شرایط  طوری نیست که به قدرت برسیم. امام(ع) با این سخن خود به افراد وعده نداده و حقیقت را به آن ها می گویند، در حالی که ما رهبران سیاسی داریم که برای رسیدن به قدرت هر نوع وعده ای را به افراد می دهند، در صورتی که از مسیر غیر اخلاقی نمی توان به هدف اخلاقی رسید.

 

باغستانی گفت: امام حسین(ع) در هنگام شهادت خود نیز زمانی که دیدند، سپاه دشمن به خیمه ها حمله می کند، فرمودند:«فکونوا احرارً، آزاده باشید. من با شما جنگدیم، آن ها با شما نجنگیدند. »؛ چرا که انسان آزاده، اخلاق مدار است.  

 

مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که سیره و رفتار ائمه معصومین(ع) بر مبنای اخلاق مداری بود، افزود: امام علی(ع) در جنگ خنداق زمانی که عمر بن عبدود را به قتل رساندند، کلاه خود و زره و شمشیر او را برنداشتد؛ در حالیکه به عنوان غنیمت جنگی می توانستند بردارند، زمانی که برگشتند از ایشان سؤال کردند؛ چرا آن ها را برنداشتید، فرمودند:« او بزرگ قوم خود بود نمی خواستم زمانی که بر بالین او حاضر می شوند او را تحقیر شده ببینند.».

 

وی با اشاره به این که یکی از شاخصه های اخلاق، رعایت ادب است، گفت: ادب به زندگی انسان کیفیت داده و آن را  زیبا کرده، محبت آفرین است؛ قرآن نیز به رعایت ادب تأکید می کند و برای وارد شدن به خانه کسی، از آن ها می خواهد تا ادب را رعایت کنند، خداوند در آبه 28 سوره نور می فرماید:« فَان لَم تَجِدوا فِیها احدا فَلا تَدخُلُوها حَتى یُوذن لَکُم و واِن قِیل لَکم ارجِعوا فَارجِعوا هُو ازکَى لَکُم  و اگر کسى را در آن نیافتید، وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود; و اگر گفته شد: "بازگردید! بازگردید: این براى شما پاکیزه‏تر است.».

 

وی به جایگاه عبادت در قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: نیاز به عبادت در فطرت و وجود انسان، نهادینه شده است، انسان به ماوراء و عالم غیب نیاز داشته است؛ چرا که با عبادت خداوندی که هیچ نقصانی در او وجود ندارد، از تنگناهای مادی خارج شده و به عالم غیب متصل می شود.  

 

این استاد تاریخ اضافه کرد: نیاز به پرستش در ادیان های الهی و بشری وجود دارد، اما عده ای این نیاز درونی را اشتباها اعمال می کنند و به جای خداوند متعال، امور دیگر را پرستش می کنند؛ در حالیکه در ادیان توحیدی به این نیاز به گونه ای صحیح پاسخ داده شده است.

 

مدیر گروه تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که  هدف از قیام عاشورا، عبادت بود نه جنگیدن، ابراز کرد: زمانی که فردی از یاران امام حسین(ع) به امام حسین(ع) خبر داد که وقت نماز است، امام حسین(ع) با تمام وجود خشنودی به دل ایشان آمد و از او تشکر کرده به او فرمودند: «خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد.»

 

باغستانی افزود: امام حسین(ع) از دشمن یک شب مهلت می گیرند که تا صبح به عبادت و راز و نیاز پرودگار خود بپردازند، چرا که ایشان عاشق  سخن گفتن با خداوند متعال بودند، امام(ع) زمانی که در گودال قتلگاه قرار گرفتند، در اوج مصیبت نیز، این سخن زیبا را فرمودند: « الهی رضاً بِرضائک. تسلیماً بِامرِک»./1309/پ201/ب5

 

ارسال نظرات