۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۳۰۵۰۶

عاشورا نقطه عطفی در میان ادیان الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی و استاد حوزه با بیان این که عاشورا و قیام امام حسین (ع) نقطه عطفی در میان ادیان و مذاهب جهان است، گفت: اهمیت عاشورا به حدی در میان سایر ادیان و مذاهب زیاد است که اندیشمندان مسیحی کتاب های زیادی را در مورد امام حسین (ع) نوشته اند و همچنین روز عاشورا در هندوستان تعطیل رسمی است.
 عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام طباطبایی، کارشناس مذهبی و استاد حوزه در برنامه شب های آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که عاشورا نقطه عطفی در میان ادیان و مذاهب جهان است، اظهار داشت: عاشورا و قیام کربلا تنها اختصاص به شیعیان ندارد.

 

وی با تأکید بر جهانی بودن قیام سیدالشهدا(ع)،گفت: تمامی ادیان و ملت های جهان از جمله هندوها در روز عاشورا به احترام امام حسین(ع) عزاداری می کنند؛ روز عاشورا همه ساله، در هند تعطیل رسمی است در حالی که مسلمانان و شیعیان این کشور در اقلیت هستند، این موضوع نشانه پذیرش فطری عاشورا از سوی انسان ها است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که اقبال لاهوری یک عالم اهل سنت بود که ذهن بیداری داشت، گفت: به اقبال شاعر اهل بیت(ع) می گویند و ایشان اشعار بسیار زیبایی در مدح اهل بیت(ع) و ولایت دارد که نشان از اندیشه فرامذهبی و فکر باز او دارد و به ما می فهمد که این اشعار براساس احساس نیست بلکه بر مبنای عقلانیت شاعر به مدح اهل بیت(ع) پرداخته و در ذهن و قلب خود مرید این خاندان است.

 

حجت الاسلام طباطبایی زبان اهل بیت(ع) را زبان آزادگی ، انسانیت و عدالت خواند و گفت: همین ویژگی ها موجب شده که اندیشمندان و بزرگان سایر اقوام و مذاهب به اهل بیت(ع) و راه آنها عشق بورزند و این عشق ورزی برخلاف آنچه که بعضی از افراد می گویند بر پایه احساس نیست بلکه پشت این اعتقاد قلبی یک باور عقلی نهفته است.

 

وی ادامه داد: جرج جرداق از اندیشمندان و شاعران مسیحی است که کتاب های زیادی در مدح امیر المومنین (ع) و امام حسین (ع) نوشته است؛ کتاب رساله الخالدین فی شباب اهل الجنته از کتاب های مهم ایشان درباره امام حسین(ع) و کتاب علی و انقلاب فرانسه و کتاب علی صوت عدالت را نیز نوشته است و در مدح امیرالمؤمنین(ع) می گوید که ایشان را از حضرت مسیح بیشتر دوست دارد.

 

استاد حوزه علمیه اندیشمندان سایر ادیان که به اهل بیت(ع) اظهار محبت کرده اند را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول افرادی هستند که با اندیشه های اهل بیت(ع) آشنا شده اند و چون از فکری باز و عنصر انسانیت برخوردار هستند فراتر از اعتقادات و دسته بندی های مذهبی به اهل بیت(ع) اظهار ارادت کرده اند و دسته دوم مستشرقینی هستند که با خواندن اسلام مجبور به اعتراف حقانیت اسلام و اهل بیت(ع) شده اند.

 

حجت الاسلام طباطبایی در توضیح دسته سوم، بیان داشت: اینها افرادی هستند که در حوزه تخصصی خود از اسلام و قیام عاشورا الگو برداری کرده اند، گاندی و نسلون ماندلا در این قرار می گیرند؛ ماندلا  در خاطرات خود می گوید چند سالی که در زندان بودم روزی خیلی خسته شدم و تصمیم گرفتم دست از قیام برای آزادی بکشم اما وقتی واقعه عاشورا را خواندم تصمیم گرفتم در قیام خود ثابت قدم شوم.

 

وی افزود: توماس مک اروین نیز از دیگر اندیشمندان مسیحی معتقد به امام حسین(ع) است که در کتابی اندیشه های تشییع و قیام عاشورا را از کتاب مقدس استخراج و منتشر کرده و پس از آن شیعه می شود و تا مدت ها شیعه بودن خود را پنهان کرد تا بر دیگران تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

استاد حوزه توماس کارلایل را دیگر اندیشمندان مسیحی معرفی کرد و گفت: ایشان تصریح کرده که امام حسین(ع) در عاشورا به دنبال حکومت نبود بلکه به دنبال ایمان بود در غیر این صورت هرگز خود و خانواده اش را در شرایطی که شکست آنها مسلم بود در معرض خطر قرار نمی داد؛ چارلز دیکنز نیز در مورد عاشورا سخن مشابهی دارد و می گوید اگر هدف امام حسین(ع) دنیا بود خانواده اش را به خطر نمی انداخت.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که پولس سلامه از اندیشمندان مسیحی است که کتاب حماسه غدیر را به رشته تحریر درآورده، گفت: او در روی جلد کتاب خود در مدح امام علی(ع) می نویسد که اگر بگویم علی(ع) از مسیح بالاتر است دینم نمی پذیرد و اگر بگوییم که از مسیح پایین تر است با وجدانم چه کنم که می دانم در آخر الزمان مسیح یکی از یاوران فرزند تو خواهد بود و همچنین این اندیشمند اشعار بسیاری جذابی را در خصوص امام حسین(ع) به رشته تحریر درآورده که فرزندش می گوید پدرم هنگام سرودن این اشعار در اثر گریه بالش زیر خود را کاملا خیس می کند.

 

وی با بیان این که سلیمان کتانی یک مسیحی مارونی است که برای هرکدام از اهل بیت(ع) یک کتاب نوشته و خودش را مسیحی محمدی می نامند، ابراز داشت: در اشعارش پیامبر(ص) را به ابر، امام علی(ع) را به مشعل دار، حضرت زهرا(س) را به شمشیر در نیام، امام حسن(ع) را به کوثر از دست رفته و امام حسین(ع) را در جامه ارغوانی توصیف می کند.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اعتقاد به امام حسین(ع) تنها در مسیحیان خلاصه نمی شود بلکه سید ادریس الحسینی از برادران اهل سنت نیز با خواندن واقعه عاشورا شیعه شده و می گوید نمی دانم چرا ما را با قیام عاشورا آشنا نکرده اند و من از این که در این سال ها فریب خورده بودم احساس پشیمانی می کنم./968/پ202/ف

ارسال نظرات