۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۳۰۶۶۷
حجت الاسلام حسینی اراکی:

دانشگاه نباید به مکانی برای کادرسازی علیه نظام تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی اراکی به فتنه 88 اشاره کرد و گفت: مسؤولان دانشگاه باید به گونه‌ای عمل کنند که دانشجویان، عقیده و ایمانشان نسبت به مکتب اسلام، امامت و ولایت چند برابر شود نه این که با از دست دادن عقیده اولیه در خدمت اهداف و قدرت طلبی عده‌ای خاص قرار بگیرند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که چهارشنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد عقل را در مقابل جهل دانست و اظهار داشت: انسان زنده کسی است که چراغ عقل در وجودش فروزان باشد اما انسان مرده کسی است که چراغ عقل در وجودش خاموش شده باشد و در روایات هیچ چیزی به اندازه جهل مزمت نشده است.

 

جهل در مقابل علم و دانش نیست بلکه در برابر عقل قرار دارد

وی افزود: سرمنشأ همه پلیدی‌ها و آفات در جامعه جهل است چنان که امیرمؤمنان(ع) فرمودند «الجهل اصل کل فساد» ریشه همه فسادهای سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و فردی جهل است و بزرگ‌ترین مصیبتی که یک فرد یا ملت به آن دچار می‌شود جهل است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی یادآور شد: حضرت عیسی(ع) فرمودند «من مرده را زنده کردم اما نتوانستم جاهل را هدایت کنم» همان گونه که امام حسین(ع) در کربلا «بالغ فی النصیحه» بودند و هر چه نصیحت کردند در جاهلان تأثیری نداشت و لبیک نگفتند بلکه سنگ می‌زدند.

 

وی گفت: در دنیای امروز جاهلان ادعای عقل، علم و دانش دارند اما از دیدگاه آیات و روایات، جهل در مقابل علم و دانش نیست بلکه در برابر عقل قرار دارد و نیروی قدسی، شعور باطنی و نخستین مخلوق خداوند است.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: عقل موجودی نورانی و هدفش روشنگری است و اگر در باطن انسان قرار داشته باشد آنجا را روشن می‌کند چون که عقل راه هدایت، سعادت، کمال، بندگی، رشد و حجت باطنی است.

 

وی افزود: عقل همیشه کنار حق و تسلیم است؛ از حق جدا نمی‌شود و هیچ گاه به باطل گرایش ندارد و در روایتی امام حسین(ع) از قول پیامبراکرم(ص) عقل را توصیف کرده‌اند که در معانی الاخبار شیخ صدوق صفحه 313 آمده است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: جهالت، چشم حقیقت بین انسان را کور می‌کند و با دعوت به باطل، طواغیت و گناه، انسان را به سوی جهنم می‌کشاند و از جهتی که میل به گناه و بدی را در انسان به وجود می‌آورد به آن نفس اماره نیز گفته می‌شود.

 

عالمی که چراغ عقل در وجودش خاموش شود در معرض گمراهی است

وی ابراز کرد: اگر عالمی چراغ عقل را در وجودش خاموش کرده باشد در معرض گمراهی است و علم و دانش وبال گردنش می‌شود و سود و فایده‌ای برایش نخواهد داشت چنان که حضرت علی(ع) فرمودند «چه بسیار علمایی که جهلشان آنها را می‌کشد و علمشان نیز به حال آنها سودی نمی‌بخشد.»

 

این کارشناس دینی با توجه به وجود علمای صالح و ربانی در مکتب امام صادق(ع) گفت: در مقابل علمای صالح، علمایی هستند که چراغ عقل در وجوشان خاموش شده و با حب قدرت، شهرت و ثروت، کمر دین و امام زمانشان را می‌شکنند و نه تنها خودشان را نابود می‌کنند دیگران را نیز به انحراف می‌کشانند.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: فردی از حضرت علی(ع) سؤال کرد؛ بعد از ائمه اطهار(ع) بهترین انسان‌ها چه کسانی هستند؛ امیرمؤمنان(ع) فرمودند «علمای صالح و خوب» علمای ربانی، با بصیرت، حق طلب و بیدار که انسان را به سمت خداوند و ائمه اطهار(ع) هدایت می‌کنند و باید قدر این علما را بدانیم و در میان تبلیغات و توطئه‌های دشمنان از آنها جدا نشویم.

 

برخی با یدک پرفسور، دکتر، روحانی و آیت الله، برده و جیره‌خوار انگلیس و آمریکا شده‌اند

وی با اشاره به علمایی که امروزه در خدمت مستکبران قرار گرفته‌اند تصریح کرد: برخی با یدک پرفسور، دکتر، روحانی و آیت الله، برده و جیره‌خوار انگلیس و آمریکا شده‌اند و مقابله با مکتب تشیع، نظام اسلامی و ولایت فقیه را بر خود واجب می‌دانند و با قلم و زبانشان در خدمت دشمنان اسلام و مسلمانان قرار گرفته‌اند.

 

وی در ادامه افزود: این فرد از امیرمؤمنان علی(ع) دوباره سؤال پرسید که بدترین افراد روی زمین بعد از ابلیس، فرعون و نمرود چه کسی است؟ حضرت فرمودند «علما زمانی که فاسد باشند»؛ عالمی که در این شرایط جهان اسلام، اختلاف قومی درست می‌کند؛ استاد دانشگاهی که بر علیه مکتب اسلام، انقلاب، شهدا، امام و رهبری سخن می‌گوید و به جای آشنا کردن دانشجویان با معارف اسلام و حرکت در جهت تولید علم، به شورش و بی‌‌دینی فرا می‌خواند.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی ابراز کرد: در زمان امام خمینی(ره) فردی به نام «علی تهرانی» که ادعای علم و دانش داشت علیه نظام اسلامی و امام سخنرانی می‌کرد و مردم را به شورش، هرج و مرج دعوت می‌کرد؛ در یکی از سخنرانی‌ها به مردم گفت «من بیست سال شاگرد آیت الله خمینی بوده‌ام به خدا قسم در این مدت ندیده‌ام ایشان دو رکعت نماز بخواند» که یکی از مراجع می‌گوید خدمت امام رسیدم و سخنان دروغ و فتنه‌انگیز این فرد را گوشزد کردم، امام فرمودند «اشکالی ندارد؛ من فقط نگرانم این آقا با این حال از دنیا برود و عاقبت به شر شود.»

 

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرمودند «عالم جاهل کسی است که شما را از ما اهل بیت(ع) جدا کند؛ شما را از مسیر حق جدا کرده و دعوت به دنیا و اختلاف می‌کنند و ضرر این علما برای شیعیان ما از لشکریان یزید بر علیه امام حسین(ع) بیشتر است زیرا یزید جان جدم را گرفت اما این افراد با ایجاد تردید و شبهه در عقاید دینی ضعیفان از شیعه آنها را نسبت به دینشان بدبین می‌کنند.»

 

رؤسای دانشگاه‌ها مسؤول پایبندی جوانان به عقاید، دین و ارزش‌های انقلاب هستند

وی تأکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ها مسؤول پایبندی جوانان به عقاید، دین و ارزش‌های انقلاب هستند؛ مردم با اعتماد به نظام اسلامی این جوانان را به دست شما سپرده‌اند که با امانتداری به تعلیم، تزکیه، ارتقای علمی و روحی این جوانان بپردازند نه این که با دعوت کردن از افراد عالم نمای هتاک و هوچی‌گر به ارزش‌های اسلامی که برخی از آنها قرآن، امامت و ولایت را قبول ندارند جوانان را نسبت به عقایدشان مردد کنید.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی به فتنه 88  و توهین به ارزش‌های اسلامی اشاره و تصریح کرد: مسؤولان دانشگاه باید به گونه‌ای عمل کنند که دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن، عقیده و ایمانشان نسبت به مکتب اسلام، امامت و ولایت چند برابر شده باشد نه این که همان عقیده اولیه را از دست بدهند و در خدمت اهداف و قدرت طلبی عده‌ای خاص قرار بگیرند و دانشگاه را محلی برای کادرسازی بر ضد اسلام و مسلمین قرار دهند./908/پ201/ی

ارسال نظرات