۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۳۰۷۳۸

مبانی فقهی اشتغال زنان در مشهد بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست مبانی فقهی اشتغال زنان به همت اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.
مبانی فقهی اشتغال زنان در مشهد بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو مجتهده زهره صفاتی، مسؤول مؤسسه عالی آموزش اجتهاد، امروز، در نشست مبانی فقهی اشتغال زنان که به همت اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: بی توجهی زن و مرد به نقش ها، منشأ اختلاف است، از این رو اگر هر یک از زن و شوهر وظایف خود را در خانواده انجام دهند، آن خانواده از استحکام بیشتری برخوردار است.

وی اظهار کرد: در بحث اشتغال، بانوان این نکته را مدنظر داشته باشند که فعالیت اجتماعی و اقتصادی، سبب نشود که آن ها از مدار زن بودن خارج شوند، بلکه بانوان باید زن بودن خود را حفظ کنند؛ چرا که زنان ابتدا نقش مادری و همسری را برعهده دارند و سپس بحث اشتغال مطرح می شود.

این بانوی مجتهده افزود: در واقعه عاشورا، حضرت زینب(س) و دیگر بانوان به تکلیف و وظیفه خود عمل کرده، اما در مدار زن بودن خود باقی بودند و تا زمانی که امام حسین(ع) زنده بودند از خیمه ها بیرون نیامدند.

وی با اشاره به این‌که در مورد کار صحیح و شرعی زنان، منعی از سوی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نبود، ابراز کرد: در عصر پیامبر اکرم(ص) بانوی تاجری، چون حضرت خدیجه(س) بودند که یکی از بزرگترین تجار جزیره العرب محسوب می شدند، ایشان سرمایه های فراوان و کاروان بزرگ تجاری داشته که با آن تجارت می کردند. شفا بنت عبدالله  نیز از زنان مهاجر بود که به امر بازرگانی مشغول بود و پیامبر اکرم(ص) نیز به دیدن او می رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه به آثار مثبت و منفی اشتغال اشاره کرد و گفت: بحث اشتغال زنان بر سه محور مبانی فقهی، عوامل گرایش زنان به اشتغال و آثار و پیامدهای آن مورد بحث قرار می گیرد، از این رو می بایست آثار مثبت و منفی این امر بررسی شود و پس از آن نتیجه گیری کنیم که بانوان در چه مباحثی می توانند ورود پیدا کنند و در عرصه هایی نباید ورود کنند. 

وی افزایش آگاهی و تخصص، فراهم شدن زمینه اشتغال، بالارفتن سطح اعتماد به نفس، فراهم شدن زمینه حضور اجتماعی، تقویت پایگاه اجتماعی و تقویت نشاط و شادابی بانوان را از جمله دستاوردهای مثبت اشتغال بانوان برشمرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اشتغال بانوان، ضرر برای خود بانوان و خانواده به همراه دارد، گفت: بانوان زمانی که کار بیرون از خانه را قبول می کنند، در حقیقت در دو عرصه، وظیفه سنگین بر عهده می گیرند؛ چراکه هم باید نیاز داخلی خانه را رصد کند و هم مسؤولیت کار بیرون از خانه را نیز به بهترین شکل انجام دهند؛ از این رو باید قادر باشند هر دو را مدیریت کنند که در غیر این صورت دچار تنش می شوند.

صفاتی اظهار کرد: بانوانی که در بیرون از خانه مشغول به کار هستند، علاوه بر این که باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد، نیاز به حمایت اعضای خانواده، اعم از همسر، پدر، مادر، برادر و خواهر نیز دارند؛ چراکه حمایت آن ها سبب می شود تا بانوان از آرامش بیشتری هم در محیط خانه و هم در محیط کار برخوردار باشند.

مسؤول مؤسسه عالی آموزش اجتهاد تغییر در نظام خانواده را از پیامدهای منفی اشتغال بانوان دانست و ادامه داد: خانواده ای که نظم و نظام بر آن حاکم باشد، موفق است، از این رو اگر بانوان اهتمام بر کارهای منزل داشته و مردان نیز اهتمام به تأمین معیشت خانواده داشته باشند، اختلالی در امور خانواده ایجاد نمی شود.

بانوان صالح طبق دستورات خداوند به وظایف خود عمل می کنند

وی با بیان این‌که بانوان مؤمن، هنگام عملکرد خود به آموزه های دینی توجه می کنند، ابراز کرد:بانوان شایسته، انسان های نیکوکار هستند که مطیع و فرمانبردار هستند، خداوند در آیه 34 سورن نساء می فرماید؛ «فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِی تَخَافُونَ، پس زنان شایسته، فرمانبردارند و در غیبت شوهر عفیف هستند و فرمان خدای را نگاه می دارند.». 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در بعضی از عرصه ها، ورود خانم ها ضرورت دارد، به عنوان نمونه در حوزه بهداشت و درمان ضرورت دارد که خانم ها وارد شوند و حتی اگر خانمی استعداد و توانایی آن را داشته باشد، واجب کفایی بر عهده اوست تا به حد کفایت برسد، بنابراین به طور کلی با توجه به این‌که در جامعه کنونی زندگی می کنیم، بحث اشتغال در بعضی امور ضرورت دارد.

این بانوی مجتهده با اشاره به این‌که اشتغال بانوان بر فرزندان تأثیرگذار است، افزود: اشتغال بانوان از جمله مواردی است که بر کنترل موالید و فرزندآوری تأثیر گذار است؛ چراکه امنیت فرزندان را به مخاطره انداخته و  شمارش فرزندان را کاهش می دهد، از این رو مادری که شاغل است باید توجه داشته باشد که مدیریت و حسابگری داشته و این امر بر روابط میان او و فرزندان تأثیر منفی نداشته باشد.

مسؤول مؤسسه عالی آموزش اجتهاد شیوع تجردگرایی و محدود شدن حوزه کاری مردان را از جمله پیامدهای اجتماعی شاغل بودن زنان دانست و افزود: شاغل بودن دختران نهاد ازدواج را کاهش می دهد؛ چراکه فرد با وجود درآمدی که کسب می کند، خود را بی نیاز از همسر و تشکیل خانواده می داند./1309/پ202/ب3

ارسال نظرات