۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۲۳۰۸۱۱
عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت:

وعده خدا با ظهور حضرت مهدی تحقق می یابد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشکده مهدوی، گفت: وعده خدا را باید در آینده اسلام جست‌وجو کرد و بر اساس احادیث وعده خدا با ظهور حضرت مهدی (ع) تحقق می یابد.
حضرت مهدي(عج)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی حایری پور عضو هیات علمی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) در نشست تخصصی مهدی و مهدویت در قرآن که بعد از ظهر امروز پنج شنبه 21 آبان ماه در موسسه آینده روشن برگزار شد، گفت: با اینکه نام امامان به طور مستقیم در قرآن ذکر نشده است اما ویژگی های آنها در قرآن مطرح شده است.

 

وی در مقدمه بحث خود به شیوه معرفی افراد در قرآن اشاره کرد و افزود: دو شیوه معرفی افراد در قرآن وجود دارد، یا این که صراحتا از آن شخص نام برده می شود، نام حضرت محمد(ص) به صراحت در سوره فتح آیه 28 ذکر شده است، شیوه دیگر به گونه ای است که مصداقی از نام شخص آورده شده است، در سوره مایده آیه 55، اشاره به حضرت علی (ع) می باشد که در حال نماز ذکات هم می دهد، اشاره به داستانی از حضرت علی(ع) می باشد که در حال نماز انگشتری خود را به فقیری می بخشد.همچنین در آیه صادقین در سوره توبه نام به امامان اشاره شده است.

 

عضو هیات علمی موسسه آینده روشن با اشاره به آیه 59 سوره نساء گفت: در این آیه مصداقی از امام معصوم (ع) است و فخر رازی نیز به آن اشاره کرد است، وقتی اطاعت از خدا و پیامبر واجب باشد اطاعت از اولی الامر واجب می شود و مقصود از اولی الامر امامان معصوم است.

 

حجت السلام حایری پور با بیان تفسیر سوره مبارکه نور آیه 55 گفت: این یکی از آیات قرآن است که اشاره به خلیفه بودن انسان های صالح بر روی زمین دارد، قرآن این نکته را بیان می کند که پیش از این نیز انسان های از جمله حضرت سلیمان را که از انبیای الهی بود صاحب حکومت کرد، به نوعی این آیه مختص قوم بنی اسراییل است که خدا قوم فرعون را به هلاکت رساند و بعد از آن حکومت را به آنها واگذار کرد.

 

وی در رابطه با حکومت حضرت مهدی در قرآن افزود: آیه 105 سوره انبیا به تحقق رسیدن حکومت وعده داده شده است، در زبور حضرت داود آمده است که در کتاب های آسمانی دیگر خدا مقدر فرموده است که از بین بندگان خوب خدا شخصی به حکومت خواهد رسید، که مقصود حاکمیت حضرت مهدی (ع) است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه برخی آیات قرآن در رابطه با یاران حضرت مهدی است، اظهار کرد: سوره مایده آیه 54 اشاره به یاران حضرت مهدی (ع) است.

 

حجت الاسلام حایری پور در رابطه با غیبت امام زمان (ع) در قرآن گفت: آیه سوره ملک آیه 30 به این مبحث اشاره می کند.

 

 وی ادامه داد: سوره هود آیه 86 از جمله دیگر آیات قرآن است که نام بقیه الله را مطرح می کند، که تعبیری از نام امام زمان(ع) را به شکل زیبایی مطرح کرده است و مقصود  همان اولی الامر است.

 

 عضو هیات علمی موسسه آینده روشن به صراحت بیان قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن خود را این گونه معرفی می کند که ما قرآن را برای بیان هر موضوعی نازل کردیم و هر حقیقتی که در مسیر زندگی قرار دارد در این کتاب می باشد از این رو سه وعده را به انسان ها می دهد، اول وعده حکومت اسلامی دوم وعده فراگیرشدن اسلام در تمامی جوامع و سوم وعده امنیت فراگیر در همه حوزه های زندگی، را نوید می دهد./818/پ202/ب4

ارسال نظرات