۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۳۰۹۲۰
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(148)

نسبت دادن اسید پاشی به نیرو های مذهبی اشتباه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به حادثه اسید پاشی اصفهان اشاره کرد و گفت: مجرمان این حادثه هنوز دستگیر نشده اند و برخی از پیش قضاوت ها مانند نسبت دادن این کار به نیرو های مذهبی بسیار اشتباه است.
رهامي

حجت الاسلام محسن رهامی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به تصویب قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اصل امر به معروف و نهی از منکر محل اختلاف نیست، در تعریف این مسأله اختلاف وجود دارد که کدام کار معروف و کدام منکر است.

 

وی با اشاره به وظیفه نهادهای مختلف در آشنایی جامعه به معروف و منکر، افزود: نگرانی که وجود دارد این است که این قانون بازیچه دست بعضی از افراد شده و به بهانه نهی از منکر سبب تشطط در جامعه شوند.

 

این استاد دانشگاه به قوانین تصویب شده در مسأله امر به معروف و نهی از منکر در دوره های گذشته مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره های قبل، اعمالی که در بحث امر به معروف و نهی از منکرانجام می شد از مصداق  مجرمانه خارج شده بود اما به دلیل مشکلاتی پیش آمده این قانون اصلاح شد.

 

وی با اشاره به لزوم پرهیز از فراهم ساختن زمینه چالش بین اقشار مردم، ادامه داد: امام خمینی(ره) و علما در بحث مصداق های امر به معروف و نهی از منکر بسیار با احتیاط برخورد کرده اند.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به حادثه اسید پاشی اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: مجرمان این حادثه هنوز دستگیر نشده اند و برخی از پیش قضاوت ها مانند نسبت دادن این کار به نیرو های مذهبی بسیار اشتباه است، نمی توان به دلیل تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر این حوادث را به آن نسبت داد، این حوادث قبل از تصویب این قانون نیز وجود داشته است.

 

وی با اشاره به لزوم محکوم کردن این حادثه توسط تمامی گرو ها، عنوان کرد: این حادثه واقعا فاجعه است که افرادی از داخل یا خارج محیط زندگی را برای شهروندان  نا امن کنند.

 

حجت الاسلام رهامی با بیان این که همزمانی این حادثه و قانون سبب اشتباه برخی شده است، یاد آور شد: همزمانی دو مسأله لزوما به معنای علت و معلول آن دو چیز نیست به عنوان مثال اگر فردی در حال عطسه کردن است و در همان حالت بمیرد، آیا سبب مرگ آن شخص، عطسه بوده است.

 

وی به کیفیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و بیان داشت: طبق نظر امام خمینی(ره) این مسأله باید با دلسوزی تمام و مانند پدر و مادر مهربانی که صلاح فرزندش را می خواهد، انجام پذیرد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که اگر امر به معروف و نهی از منکر با روش های تندصورت گیرد، سبب شکاف اجتماعی در جامعه می شود، خاطرنشان کرد: افزون بر شناخت امر به معروف و نهی از منکر، کیفیت بیان این مسأله نیز موضوعیت دارد.

 

وی خود را مخالف اقدام عملی مردم در بحث امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اقدام عملی مردم سبب هرج و مرج می شود، اگر مردم عملی را حرام آشکار تشخیص دادند، باید به مراجع قانونی و قضایی اطلاع دهند تا آن ها مسأله را پیگیری کنند.

 

حجت الاسلام رهامی در پایان خاطر نشان کرد: در مسأله امر به معروف و نهی از منکر، اضافه کردن به پیروان دین خدا  باید سرلوحه کار قرار گیرد./1323/پ200/ج 

 

ارسال نظرات