۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۳۰۹۵۸
در قالب سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف؛

آزمون مفاهیم تخصصی قرآن در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: آزمون مفاهیم تخصصی قرآن کریم در قالب سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در این استان برگزار شد.
آزمون مفاهيم قرآن کريم در خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری آزمون مفاهیم تخصصی قرآن کریم در استان، اظهار داشت: مرحله شهرستانی این آزمون روز جمعه در قالب سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در شش شهرستان مختلف استان خراسان شمالی برگزار شد.  

 

وی خاطرنشان کرد: این آزمون در شهرستان بجنورد در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، در شهرستان اسفراین در محل مهدیه مرکز این شهرستان، در شیروان در محل دانشگاه آزاد اسلامی، مانه و سملقان در محل مسجد پنج تن آل عبا(ع) و در شهرستان فاروج نیز در محل مهدیه این شهر برگزار شد.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که سؤالات آزمون تخصصی مفاهیم قرآن کریم در مرحله شهرستانی از ابتدای سوره مبارکه المائده تا پایان همان سوره از تفسیر نمونه تألیف حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی طرح شده بود، افزود: در این رقابت شرکت‌کنندگان به 70 سؤال تستی سه نمره‌ای پاسخ دادند که در مجموع شامل 210 امتیاز می شد.

 

وی با اشاره به این که آزمون مزبور در دو بخش برادران و خواهران برگزار شد، اضافه کرد: نفرات اول تا پنجم این مسابقات در دو بخش برادران و خواهران به شرط کسب حداقل 70 درصد نمره آزمون به مرحله استانی راه خواهند یافت.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی البته راه یافتگان به مرحله مقدماتی( کتبی) کشوری مسابقات مفاهیم تخصصی قرآن کریم سال گذشته از شرکت در مرحله شهرستانی این مسابقات در سال جاری معاف بودند و آنها به طور مستقیم جواز حضور در مرحله استانی را کسب کرده بودند.

 

وی تصریح کرد: مسابقات مفاهیم تخصصی قرآن کریم در مرحله استانی در سطح بالاتر و تخصصی تری از مرحله شهرستانی برگزار می شود به گونه ای که در این مرحله سؤالات آزمون از ابتدای قرآن کریم تا پایان سوره مبارکه آل عمران از تفسیر نمونه تألیف آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی طرح خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: در مرحله استانی رشته مفاهیم تخصصی قرآن کریم نیز از هر استان در دو بخش خواهران و برادران نفرات اول تا پنجم به شرط کسب حداقل 70 درصد نمره آزمون به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اظهار داشت: به برگزیدگان مرحله شهرستانی این مسابقات افزون بر جواز حضور در مرحله استانی، جوایز نقدی نیز اهدا می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: همچنین به برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات مفاهیم تخصصی قرآن کریم، جوایز نقدی به همراه کمک هزینه سفر زیارتی و نیز تأییدیه معتبر تفسیر قرآن کریم اعطا خواهد شد.

 

گفتنی است، مرحله شهرستانی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از نوزدهم مهر در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی آغاز شده و تا بیست و نهم این ماه ادامه دارد.

 

این مسابقات در سه رشته قرآنی قرائت، حفظ و ترتیل، در دو مقطع نوجوانان زیر 16 سال و شرکت کنندگان بالای 16 سال ویژه برادران و خواهران در حال برگزاری است.

 

در مسابقات مزبور متسابقین مقطع سنی زیر 16 سال در دو بخش خواهران و برادران در رشته های قرائت قرآن شامل زیررشته های تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم شامل حفظ یک جزء، 2.5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، مفاهیم عمومی قرآن کریم، فرازخوانی( قرائت تقلیدی از اساتید مشهور قرآن کریم) و اذان به رقابت می پردازند.

 

همچنین در رده سنی بزرگسالان نیز در دو بخش خواهران و برادران مسابقات در رشته های قرائت قرآن شامل تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم شامل حفظ 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن، قرائت و حفظ پنج جزء و 10 جزء( قرائت ویژه حافظان پنج جزء و 10 جزء قرآن کریم)، مفاهیم عمومی و مفاهیم تخصصی، اذان( ویژه برادران)، همخوانی و مدیحه سرایی و ابتهال برگزار می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات