۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۳۱۱۶۴
امام جمعه شبستر:

جامعیت شخصیت فقهی و علمی علامه جعفری کم‌نظیر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که افکار و اندیشه‌های علامه جعفری فراتر از زمان خود بوده است، گفت: بزرگ فیلسوف جهان اسلام و تشیع در اوج فقاهت بوده است.
 علامه محمدتقي جعفري


حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که همزمان با شانزدهمین سالروز رحلت علامه محمدتقی جعفری، فیلسوف شرق ترتیب یافت، اظهار داشت: آثار هر عالم و دانشمندی نشان دهنده میزان فقاهت و اندیشه‌اش محسوب می‌شود، نگاهی به آثار علامه جعفری اثبات می کند که آن فیلسوف بزرگ جهان تشیع و اسلام در اوج فقاهت بوده است.


وی با بیان این‌که آثار علامه جعفری تنها در علوم فقهی و قرآنی خلاصه نمی شود، خاطرنشان کرد: برخی از آثار علامه از جمله بررسی و نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی، توضیح و بررسی مصاحبه برتراند راسل - وایِت و بررسی و نقد برگزیده افکار برتراند راسل در ممالک غربی مورد استقبال اندیشمندان غربی است.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به شرح برخی از آثار علامه جعفری گفت: علامه جعفری که با نام فیلسوف شرق نیز شناخته می شود؛ در عرصه‌های مختلف از جمله بررسی مکاتب غربی، ادبیات، هنر، فقه و کلام، عرفان، فیزیک، فلسفه، انسان و جهان‌شناسی، اخلاق، معرفت، علوم جدید، معارف مکتبی، نهج‌البلاغه، قرآن و فرهنگ دارای آثاری قابل توجه است.


وی با بیان این‌که افکار و اندیشه‌های علامه جعفری فراتر از زمان خود بوده است، خاطرنشان کرد: آن عالم فرزانه شخصیت علمی جامعی داشت، شرح تفسیر نهج البلاغه و نظریه‌هایی که علامه بر مثنوی داشته است، هر انسان آگاهی را مبهوت خود می کند، مثنوی را می توان از دیدگاه فلسفه، عرفان و حکمت مورد بررسی قرار داد، که علامه جعفری حتی نقد و تحلیل از این مباحث داشتند.


امام جمعه شبستر با اشاره به این‌که علامه محمدتقی جعفری از جمله فیلسوفان مسلمان و مولوی شناسان معاصر ایران است که در سن 23 سالگی به درجه‌ اجتهاد نائل شد، افزود: لفظ علامه به هر شخصی تعلق نمی‌گیرد، از آنجایی که ایشان اطلاعات بسیار گسترده فراوانی درحوزه‌های متعدد داشتند یک علامه بزرگ شناخته شدند.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: علامه محمدتقی جعفری کتابی با عنوان شرحی بر نهج‌البلاغه را تالیف کرده‌اند که لازمه‌ تالیف این کتاب آگاهی و آشنایی بسیار با ادبیات عرب و تاریخ اسلام و خود نهج‌البلاغه است که وی این آگاهی و آشنایی را به طور وسیعی در اختیار داشت.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که علامه جعفری با پروفسور حسابی رابطه‌ی صمیمی داشتند و حدود 25 سال برای یکدیگر جلسات علمی گذاشتند، افزود: علامه در این جلسات راجع به مباحث فلسفی و علوم انسانی بحث می‌کردند و پروفسور حسابی هم مباحث مربوط به فیزیک نظری را ارائه می‌دادند./935/ت302/ب3

ارسال نظرات