۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۱۷۶
آیت الله شبستری:

دولت برای ترویج فرهنگ مطالعه، یارانه کتاب اختصاص دهد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز تأکید کرد: انتظار داریم دولت تدبیر و امید در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با دادن یارانه کاغذ از نویسندگان حمایت کند.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی امروز در همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی در تبریز با بیان این‌که موضوع گرانی کاغذ از مشکلات اساسی در حوزه کتاب کشور است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی با دادن یارانه کاغذ از نویسندگان حمایت کند.


وی ادامه داد: دولت از بابت نان و کالاهای اساسی مردم یارانه پرداخت می کند، باید دانست که کتاب مفید؛ غذای روح انسان است که باید در این خصوص نیز مسؤولان چاره‌اندیشی کنند. هر وزیر ارشادی که آمده ما در مورد کتاب‌ها تذکر داده‌ایم، ولی با این حال همچنان کتاب‌های غیرمفید برای انتشار مجوز گرفته‌اند.


امام جمعه تبریز یکی از دلایل عدم رواج کتابخوانی در ایران را عملکرد شاهان قبل از انقلاب دانست و افزود: پادشاهان ایرانی خود عده‌ای بی‌سواد بودند که طبیعی است توجهی به ترویج کتابخوانی هم نکرده باشند و در این بین ملل غیرمسلمان از ما پیشی گرفتند و کشور ما از لحاظ علمی و فرهنگی عقب ماند.


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: بنده 18 سال پیش که به تبریز آمدم، وضع کتابخانه‌های مختلف اینجا مثل کتابخانه تربیت و کتابخانه ملی بسیار اسفبار بود، خیران در ساخت کتابخانه‌ها دریغ نکنند، چراکه اگر کتابخانه‌های عمومی ما فراوان باشد، مشتری کتاب نیز به همان اندازه زیاد می‌شود.


آیت الله شبستری کتاب را یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اجتماعی، ارتقای معرفت و فضائل اخلاقی در جامعه دانست و تصریح کرد: کتاب یکی از عوامل مهم رشد اجتماعی جوامع بوده و میراث عظیمی است که افکار گذشتگان را به آیندگان انتقال می دهد، ترویج فرهنگ مطالعه ضرورتی مهم در عصر حاضر است.


همچنین مرتضی محمدزاده، مدیرکل پارلمانی و امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از عضویت روزانه 973 نفر در کتابخانه‌های کشور خبر داد و گفت: در هر دو روز یک باب کتابخانه به مجموعه‌ کتابخانه‌های کشور اضافه می‌شود، سال گذشته تعداد کتابخانه‌های کشور 3 هزار و یک باب بود که این رقم امسال به 3 هزار و 177 کتابخانه افزایش یافته است.


محمدزاده با اشاره به تعداد مراجعه به کتابخانه‌های کشور گفت: در سال گذشته 70 میلیون نفر به کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مراجعه کرده‌اند، 98 درصد از کتابداران کشور دارای تحصیلات عالیه هستند و بیش از 50 درصد از آنها دارای رشته مرتبط با کتابداری هستند.


وی از افزایش اعتبار بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بودجه سال 94 خبر داد و افزود: 52 درصد از کتابخانه‌های نهادی دارای خدمات اینترنتی هستند، در طول ماه‌های اخیر رشد 14 درصدی کتابدار و 13 درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور را شاهد بوده‌ایم./935/پ202/ب3

ارسال نظرات