۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۳۱۳۷۶
آیت‌الله توکل:

ایمان عاریه‌ای سبب لغزش انسان در فتنه‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که دنیا، دار بلا است، گفت: اگر کسی ایمانش عاریه‌ای باشد در بلاهای و آزمون‌های مختلف از صراط حق، منحرف و ایمانش زایل خواهد شد.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که دوشنبه شب در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد با توجه به اهمیت ایمان در وجود انسان اظهار داشت: اگر ایمان در وجود انسان مستقر شده باشد در برابر دنیا، شهوات و سختی‌ها محکم می‌ایستد و مصداق روایت «المؤمن کالجبل الراسخ» می‌شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به ثابت قدم بودن یاران امام حسین(ع) در کربلا اشاره کرد و یادآور شد: امام حسین(ع) ظهر عاشورا به نماز ایستادند که دشمن حضرت را تیرباران کرد اما یکی از یاران سیدالشهدا(ع) به نام سعید بن عبدالله مقابل امام ایستاد تا تیرها به ایشان اصابت نکند.

 

وی افزود: سعید بن عبدالله با ثبات قدم و ایمان محکم، تیرها را به جان خرید و از امام زمانش محافظت کرد و در لحظات آخر به امام حسین(ع) عرض کرد «آیا به عهدم وفا کردم؟» که حضرت وی را تصدیق کردند و به او وعده بهشت دادند.

 

آیت‌الله توکل ابراز کرد: در برخی افراد ایمان عاریه‌ای است یعنی هنوز ایمان در وجودشان مستقر نشده است و احتمال لغزش و گناه در آنها وجود دارد که باید همه تلاش کنیم تا ایمان مستقر را کسب کنیم و در شرایط و موقعیت‌های مختلف از خداوند و اهل بیت(ع) جدا نشویم.

 

وی به روایت «الدنیا دار بالبلاء محفوفه » اشاره و تأکید کرد: دنیا با بلا پوشیده شده است که اگر کسی ایمانش عاریه‌ای باشد در بلاهای مختلف و آزمون‌های دنیوی از صراط حق، منحرف و ایمانش زایل خواهد شد.

 

آیت‌الله توکل بیان داشت: ایمان عاریه‌ای با تقوا و پرهیز از گناه به ایمان مستقر تبدیل می‌شود اما برای این که انسان در ایمانش، ثبات قدم داشته باشد باید ورع داشته باشد.

 

وی ورع را مرحله‌ای بالاتر از تقوا عنوان کرد و گفت: تقوا، عمل کردن به واجبات و ترک محرمات است اما ورع توقف کردن در شبهات است که افزون بر عمل کردن به واجبات و ترک محرمات، محتمل الواجب را انجام می‌دهد و چیزی را که احتمال حرام می‌دهد ترک می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اثر وضعی گناه در انسان تصریح کرد: اگر انسان جام زهری را به گمان این که آب است بنوشد مسموم می‌شود و اثر وضعی خواهد داشت چنان که اگر کسی گناهی را از روی جهالت انجام دهد به ظلمت گناه دچار می‌شود گرچه اثر تکلیفی ندارد و عقاب نمی‌شود.

 

آیت‌الله توکل در پایان افزود: اگر کسی به آنچه از احکام و معارف می‌داند عمل کند خداوند وی را در احکام و مسائلی که ناآگاه است حمایت خواهد کرد./908/پ202/ف

ارسال نظرات