۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۳۱۳۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

ولایت فقیه یک نوع از ولایت تشریعی است

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام کلانتری گفت: دلیل این‌که گفته می شود، ولایت فقیه یک نوع از ولایت تشریعی است، بدین معناست که خداوند همانطور که برای کودکان یتیم سرپرست تعیین کرده برای اداره امور جامعه نیز سرپرست تعیین کرده است.
کلانتري کلانتري کلانتري کلانتري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جلسه کرسی آزاداندیشی با موضوع ولایت فقیه که در ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که موارد متعددی از ولایت تشریعی در فقه وارد شده است، اظهار داشتداشت: ولایت تشریعی به وسیله آیات قرآن، روایان معصومین(ع) و حکم عقل اثبات می شوند، دلیل این‌که گفته می شود، ولایت فقیه یک نوع از ولایت تشریعی است، بدین معناست که خداوند همانطور که برای کودکان یتیم سرپرست تعیین کرده برای اداره امور جامعه نیز سرپرست تعیین کرده است.

 

وی با اشاره به آیه 282 سوره بقره اظهار داشت: با توجه به این‌که این آیه در رابطه با قرض است؛ خداوند متعال ولایت تشریعی را بیان می کند، همچنین پس از رجوع به آیات دیگر قرآن کریم در می یابیم که سرپرستی و ولایتی که به وارثان یک فرد فوت شده داده می شود، یک نوع ولایت تشریعی و یک تکلیف الهی است.

 

حجت الاسلام کلانتری با اشاره به این‌که منظور از ولایت همان والی است، افزود: امام علی(ع) افرادی را به عنوان والی در شهرهای مختلف منصوب می کردند و با توجه به انتصاباتی که در آن زمان والی نامیده می شد، می توانیم بگوییم منظور از ولی همان والی است که ادراه امور را برعهده داشت.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که تفاوت وکالت فقیه با ولایت فقیه در چیست، خاطرنشان کرد: اگر فرض بر این گرفته شود که ولی فقیه یک وکیل از طرف امام معصوم(ع) است، مورد قبول می باشد و در این راستا می توانیم بگوییم افرادی که در زمان امامان معصوم(ع) منصوب می شدند، وکیل نیز نامیده می شوند ولی اگر ولی فقه بعنوان وکیل از طرف مردم مطرح شود، این قضیه نادرست است، زیرا اگر چنین باشد امکان عزل و نصب در هر لحظه میسر است و این کار خسارات بسیار زیادی را در بردارد که دلیل ناصحیح بودن این موضوع است.

 

لازم به ذکر است، این جلسات هر هفته دوشنبه ساعت 16 در ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر نبش کوچه رهنما برگزار می شود./811/پ202/ب3

ارسال نظرات