۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۳۱۴۳۱
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد منطقه سه:

ترویج فرهنگ کتابخوانی عامل تقویت شاخص علمی کشور است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد منطقه سه کشور بر ضرورت ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه تأکید کرد و گفت: گسترش این فرهنگ شاخص های علمی و فرهنگی کشور را اقزایش خواهد داد.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه کشور امروز در جمع دانشجویان شهرستان بابل با گرامیداشت هفته کتاب و ضمن توصیه برای توجه بیشتر به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: یکی از علل رغبت پایین مردم برای مطالعه قوی نبودن برخی از کتاب ها از لحاظ ساختار جذاب در حوزه نویسندگی است.

 

وی ضمن تاکید بر این مطلب که کتاب هایی که از نظر ساختار نوشتاری جذاب باشد در زمره کتاب های پرفروش کشور قرار گرفته است، افزود: کتاب هایی که بدور از پیچیدگی و سرشار از لطافت و زیبایی باشند مورد اقبال تعداد بیشتری از مردم قرار می گیرند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از علل دیگر موفقیت برخی از کتاب ها را توجه به ظاهر آن بیان و خاطرنشان کرد: هم ظاهر کتاب و هم باطن آن باید زیبا و لطیف باشد و زمینه رغبت بصری را فراهم کند.

 

وی به پیشرفت صنعت چاپ و نشر در جهان اشاره کرد و ادامه داد: در کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت چاپ و نشر آنقدر به کیفیت ظاهری و گرافیکی کتاب ها توجه دارند که همین موضوع موجب رغبت انسان برای مطالعه محتوای آن را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان احساس نیاز مردم یک جامعه به کتاب را از علل بالا بودن میزان مطالعه کتاب در آن  کشورها بیان و تصریح کرد: انسان باید آنقدر احساس نیاز به کتاب داشته باشد که کتاب را درمان کننده بیماری های روحی و روانی خود قلمداد کند.

 

وی با اشاره به چشیدن لذت مطالعه کتاب گفت: انسان وقتی به سراغ چیزی می رود که لذت آن را چشیده باشد زیرا انسانی که  لذت ماهیگیری، اسب دوان، شنا و تیراندازی را نچشیده باشد به دنبال آن نمی رود.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران، گرانی کتاب را یکی دیگر از علل پایین بودن کتاب در سبد خرید خانوار بیان کرد و اذعان داشت: گران شدن کتاب و کاهش حمایت از حوزه ی کتاب و کتابخوانی یکی از علل و عوامل اثر گذار بر کاهش خرید کتاب است.

 

وی ادامه داد: مهم تر از موضوع گران شدن هزینه تولید و اثر آن بر قیمت فروش کتاب، عدم توجه مناسب جامعه به احساس نیاز برای خرید کتاب است زیرا میزان خرید کتاب از سوی افراد متمول هم مناسب نیست.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان پیشینه توجه مسلمانان و به خصوص ایرانی ها به حوزه  کتاب و ساخت  کتابخانه ها گفت: در قرون چهار تا شش هجری  با وجود کمبود کتاب هر مسلمانی در خانه خود یک کتاب خانه داشت و این مسأله نشان دهنده میزان توجه و اهمیت به کتاب است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران افزود: یکی از امتیازات و فخر فروشی افراد در قرن های چهارم تا ششم هجری داشتن کتابخانه ای بزرگتر بود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات