من فرزند انقلاب و شخصیتی مستقل هستم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی خانه ملت، فخرالدین دانش آشتیانی در نشست علنی امروز (سهشنبه 27 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: از نمایندگان موافق و مخالف که فرصتی را برای گفت وگو برای امروز و فردای نظام دانشگاهی فراهم کردند تشکر میکنم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در محضر نمایندگان مجلس از رئیس جمهور به خاطر توجه به توسعه علمی کشور و اعتماد به من برای تصدی وزارت علوم تشکر میکنم.
دانش آشتیانی تصریح کرد: فکر می کنم مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است. چرا؟ چون توسعه علمی از شروط لازم برای توسعه کشور است، تمرکز صحبتهایم را بر توسعه علمی کشور قرار میدهم چون در جلسات کمیسیونها و فراکسیونها فرصتی حاصل نشد که به چگونگی برنامههایم بپردازم به دلیل اینکه بیشتر مسائل حاشیهای مطرح شد.
وی اضافه کرد: دوست دارم برای نمایندگان در مدت خیلی کوتاه و فشرده هدف و برنامههایم را در توسعه علمی کشور تشریح کنم، چالشهای آموزش عالی، ارتقای کیفیت و استقرار نظام تضمین کیفیت است، دومین چالش آموزش عالی، کارآمدی نظام آموزش عالی است. در رابطه با کار توسعه علم در جامعه باید کارهای زیادی انجام داد و همچنین برای توانمندی خروجی دانشگاهها باید مطالعه و برنامهریزی کرد.
دانش آشتیانی افزود: برای ارتباط دانشگاه با صنعت باید برنامه داشت و در آموزش عالی نگاه منطقهای وجود داشته باشد. همچنین باید به منابع لازم برای دانشگاهها توجه شود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از اولویت های برنامه من کیفی سازی آموزش عالی تحقیقات و فناوری است. حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاهها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی، حوزه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد ملی از جمله این اولویتهاست. مسئله بعد توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و به خصوص توجه به علوم انسانی نقش آن در توسعه است.
وی نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار داد و افزود: برادران وخواهران عزیز دقت بفرمایید، دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است. در روندهای کنونی گسستی بین علم، دین و جامعه وجود دارد. فعالیتهای علمی، تلفیقی با رفتارهای دینی باید داشته باشد نه چیزی جدا از فعالیتهای آموزشی. برنامههای دانشگاهها باید طوری جهت گیری شود که منجر به کاربرد در جامعه شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند.
دانش آشتیانی در تشریح اساس کار خود در دانشگاهها تاکید کرد: بر روی این مدل کار کرده ام و آن را در آموزش و پرورش اجرا کردهام، مطمئن هستم با کمک شما نمایندگان، می توانیم دانشگاهها و مراکزهای پژوهشی را به نقطهای برسانیم که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام شود. میتوانیم دانشگاهها را به نطقه ای برسانیم که تولید ثروت کند.
وی با اشاره به صحبتهای حسن روحانی در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی، افزود: همانطور که ریاست جمهور فرمود باید دانشگاههایی داشته باشیم که خود در اقتصاد کشور کمک کنند. سعی دارم دانشگاه را در مسیری قرار دهم که به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند. در انتهای برنامه ششم، حدود پنج و نیم میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که باید وارد بازار کار شود.
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: با برنامه ریزی که می توانیم در دانشگاه داشته باشیم از طریق شهرکهای تحقیقاتی و پارک ها و مراکز رشد، می تواینم فارغ التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم. این امر بسیار مهم است و مثال می زنم؛ اگر ما بخواهیم یک فارغ التحصل دانشگاهی را در صنعت مشغول کنیم باید 400 میلیون تومان برای آن هزینه کنیم. اگر بخواهیم فارغ التحصیل آی سی تی ( ICT ) را وارد بازار کنیم باید 150 میلیون تومان برای زیر ساخت آن هزینه کنیم اما در پارک ها و مراکز رشد ما با عدد یک دهم این عددها یعنی، 30 تا 40 میلیون تومان می توانیم فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما مطمئنیم که اگر دانشگاهیان و فارغ التحصیلان با این سرمایهگذاری اندک وارد شوند تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود. همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی عنوان میکنند که باید دانشگاهها 50 درصد از تولید ثروت کشور را به خود اختصاص دهند.
دانش آشتیانی ادامه داد: اگر از طریق برنامه مطرح شده ما نتوانیم به خواستههای مورد نظر دست یابیم مطمئنا از سایر روشها هم نمیتوانیم و بنده عزم راسخ دارم که این امر را محقق سازم.
وی تصریح کرد: بنده زمانی در وزارت علوم حضور داشتم که بسیاری از دانشگاهها با مشکل نبود خوابگاه دانشجویی مواجه بودند اما بنده با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان خوابگاههای دانشجویی مشکل کشور را از این جنبه حل کردم.
وی گفت: در زمان پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاهها و نیاز کشور برای توسعه رشتههای کارشناسی ارشد و دکتری ساخت آزمایشگاهها امری ضروری بود و توان تامین ارز مورد نیاز را نداشتیم اما بنده با تعامل با مجلس 400 میلیون دلار برای تجهیزات دانشگاهها دریافت کردم و هنوز هم بسیاری از دانشگاهیان بر آن تاکید دارند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم تجهیز آزمایشگاهها افزایش رشتههای کارشناسی ارشد و دکتری عملی نبود بیان کرد: این برنامه با همکاری شما نمایندگان مجلس و دستگاههای اجرایی قابل پیاده ساختن است اما برای آن باید بستر لازم را مهیا کرد اگر دانشگاه محیطی آرام و بانشاط نباشد و حاشیههای سیاسی و جناح بندیها وجود داشته باشد مطمئنا این برنامه اجرایی نخواهد بود لذا اصرار بنده بر این است که دانشگاه خالی از این حاشیهها باشد.
وی ادامه داد: بنده معتقدم زمان آن رسیده است که باید دانشجو و استاد بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود و این وزارتخانه به مکانی برای تولید ثروت تبدیل شود.
دانش آشتیانی با بیان اینکه اگر همکاری ها وجود داشته باشد در مسیر حرکت خواهیم کرد، گفت: درباره سابقه کاری خود باید بگویم من در تمام دوران کاری 40 ساله ام همیشه سرباز این نظام بوده و فرزند انقلابم؛ من از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه هم توجه خاص به مسائل جنگ داشتم و همینطور که ریاست محترم جمهور فرمودند کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم، چه از طریق اعزام دانشجو و چه اعزام اساتید برای فعالیت های پژوهشی در جبهه های جنگ.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: من کسی بودم که در واقع نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس برگزار کردم و حتی آیین نامه های آموزشی را به دلیل حضور دانشجویان در جبهه و وجود برخی مشکلات تغییر دادم.
وی افزود: بعد از جنگ رزمندگانی را که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند از طریق سهمیه رزمندگان وارد دانشگاه کردم و برای افزایش کیفیت علمی با همکاری نمایندگان مجلس ردیف بودجه ای برای تقویت بنیه علمی رزمندگان قرار دادم.
دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه با توان علمی مناسب وارد دانشگاه شدم، گفت: من نمی دانم با چه زبانی باید بگویم کسی که چنین کار و خدماتی داشته است نمی تواند مخالف بسیج باشد، من خودم بسیجی ام و دست همه بسیجیان را می بوسم اما باید ببینیم چه کسی خدمتگزار بسیج بوده و چه کسی با چه روشی به بسیج خدمت می کند.
وزیر پیشنهادی علوم به بیانیه حضرت امام(ره) در رابطه با فرمان تشکیل بسیج اشاره کرد و یادآور شد: منظور ایشان بسیج علمی و فرهنگی بود و منظور و هدف حضرت امام(ره) این بود که آقایان جنگ تمام شده است و برای خودکفایی کشور باید بسیج شوید، باید به خود اتکایی در علم برسید و باید توان تربیت متخصصان را داشته باشید.
وی ادامه داد: در آن مقطع هیچ دفتر بسیجی داخل دانشگاه وجود نداشت که من بخواهم آن را از دانشگاه بیرون کنم و بعد از جنگ در بیرون دانشگاه و صرفا مناطق مختلف، پایگاه های بسیج داشتیم و پایگاه های بسیج در آن مقطع (خواهش می کنم مقاطع زمانی را در نظر بگیرید) نماد حفظ شهر و منطقه بود.
دانش آشتیانی در ادامه با اشاره به اینکه من آن زمان عنوان کردم اگر پایگاه بسیج با این کارکرد به داخل دانشگاه بیاید اعتبار بسیج لطمه می بیند، تأکید کرد: منظور من این نبود که مخالف بسیج هستم بلکه منظور این بود چون ممکن است تقابلی رخ دهد حائز اشکال است و البته که این دستور من نبود بلکه مسأله به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و این شورا مصوب کرد که الان صلاح نیست پایگاه های بسیج وارد دانشگاه شوند و ما هم آن را اجرا کردیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تأکید بر اینکه نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم، یادآور شد: حتما به عنوان یک نهاد درون دانشگاه نهایت همکاری را در جهت توسعه علمی با بسیج دانشجویی خواهم داشت لذا این درست نیست که بگویند من که این خدمات را برای بسیجیان و رزمندگان داشتم با بسیج مخالفت می کنم.
وی ادامه داد: حتی بعد از جنگ در دانشگاه ها به من گفتند استان ایلام جنگ زده بوده و اکنون مردم آن محروم و در مضیقه هستند پس شما با توان اجرایی خود بروید و زیرساخت های دانشگاه ایلام را درست کنید چرا که منطقه نیاز به وجود جو علمی و فرهنگی دارد.
دانش آشتیانی تصریح کرد: ضمن اینکه در وزارتخانه مشغول بودم زمانی که ایلام فرودگاهی هم نداشت شبانه می رفتم و بعد از یک روز کار در ایلام به وزارتخانه بر می گشتم و کار می کردم که البته گفتن این مسائل لازم نیست اما مباحثی را مطرح می کنند که مجبور می شوم پاسخ دهم و گرنه منتی برای این کار ندارم و فقط می خواهم بگویم شما با نگاه به عملکرد من می توانید متوجه این مسائل شوید.
وزیر پیشنهادی علوم به توضیح شبهات موجود درباره وی پرداخت و گفت: برخی افراد عنوان می کنند من در حلقه ای حضور دارم که می گویم من، دانش آشتیانی شخصیتی مستقل هستم و این را تنها من نمی گویم بلکه عملکردم می گوید.
وی افزود: زمان دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم و در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره اول داشتم وزیر بعدی نیز مرا به همکاری دعوت کرد که حتی خود ایشان شاهد اولین جلسه بود که با حضور خودم در وزارتخانه مخالف بودم و در همان جلسه حتی اختلاف پیدا کردیم و مشکلاتی به خاطر مسئله ای که من سوءذهنیت پیدا کرده بودم، داشتیم اما دوستان دیگر به من عنوان کردند که مشکلی وجود ندارد و به من توصیه همکاری کردند.
دانش آشتیانی ادامه داد: من گفتم اگر به وزارتخانه بیایم نیروهای جدید می آورم و این به خاطر این است که برنامه جدیدی دارم لذا وصله هایی که می گویند به من نمی چسبد.
وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با حضور خود در جبهه مشارکت خاطرنشان کرد: می گویند من از موسسین جبهه مشارکت بودم اما به راحتی می توان از طریق وزارت کشور متوجه شد که اسم من جزء موسسین این جبهه نبوده و تنها در دوره کوتاهی در این حزب فعالیت داشتم که برای عملکرد من در آن دوره نیز می توانید به آرشیو روزنامه ها مراجعه کنید که هیچ مصاحبه ای دال بر لطمه به نظام وجود ندارد.
وی در ادامه به مسأله تحصین وی که از سوی برخی نمایندگان مطرح شد اشاره و عنوان کرد: من اصلا در آن زمان معاون نبودم لذا چرا همچین مسأله ای را مطرح می کنید و من هیچ نامه ای را در این رابطه امضا نکردم پس چرا کسی که می خواهد مسئولیت دانشگاه ها را به عهده بگیرد و عملکردی فراجناحی داشته باشد را اینگونه تخریب می کنید که بعد هم در دانشگاه نتواند چتر فراگیر خود را داشته باشد همه می دانند که من چهره ای علمی و فرهنگی و مدیر هستم.
وی یادآور شد: هیچ نامهای را امضا نکردم و تنها نامهای در مورد آقای فرجی دانا را امضا کردم که در آن نامه از مطالبی که برخیها عنوان میکنند وجود نداشت؛ در این نامه از دولت درخواست شده بود که با تعامل نمایندگان منصف، معتدل و فهیم مجلس شورای اسلامی این طرح را ناکام بگذارید؛ این بدان معنا است که طی نامهای اعلام کردم تا دولت با تعامل مجلس، اجازه ندهد که استیضاح آقای فرجی دانا انجام شود.
دانش آشتیانی افزود: چرا مجموعه آموزشی را خراب میکنید هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده است و میتوانید این را از مقامات امنیتی جویا شوید؛ آیا اطلاع دارید چه کسانی در آن مدرسه حضور داشتند از فرزندان برخی از همین نمایندگان مثل فرزند دکتر زاهدی حضور داشتند همچنین فرزند حسین شریعتمدار یا فرزند نقدی در مدرسه ما تحصیل کردهاند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما جناحی عمل نکردیم و اعتقاد داریم که مدرسه نباید کار جناجی انجام دهد، افزود: چرا این مسایل را مطرح می کنید شما حداقل فقط من را خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را.
وی تاکیدکرد: من فرزند انقلاب هستم و تمام این تهمتها را در راه این نظام به جان میخرم و هیچ ابایی نیز ندارم اگر این مسئولیت را پذیرفتم احساس کردم نظام در خطر است و این کشمکش بین دولت و مجلس درحال تبدیل به مشکلی ملی شده و تنها به این دلیل پذیرفتم.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، تعدادی از نمایندگان مجلس بعد از این صحبت دانش آشتیانی مخالفت خود را با به کار بردن عدد 2 مطرح کردند.
در ادامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از شما نمایندگان درخواست دارم که اگر میخواهید دانشگاهی آرام، طرفدار نظام و دانشگاهی با تولید ثروت برای کشور داشته باشید به من رای دهید./992/د102/ف