۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۳۱۴۵۶
آیت الله اراکی:

امروز جریان‌های تکفیری قلب جهان اسلام را نشانه گرفته‌اند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیت جریان‌های تکفیری در سوریه و عراق و خطر بزرگی که از ناحیه این جریانات مسلمانان را تهدید می‌کند، گفت: تکفیری‌ها کشورهایی را که در قلب جهان اسلام هستند با چالش مواجه کرده‌اند.
 آيت الله اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی به عنوان دبیر اجلاس کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که امروز پیش ظهر امروز در نشستی خبری که در مرکز بسیج صدا و سیما برگزارشد، اظهار داشت: این کنگره جهانی از رویدادهای علمی و فکری مهم و بی سابقه است که علمای اسلام با مواضع صریح به اظهار نظرهای علمی خود خواهند پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که جهان اسلام وظیفه دارد با جریان تکفیری مقابله کند، افزود: سه محور و عامل عمده با هدف‌های گوناگون منشا پیدایش جریان‌های تکفیری در منطقه شده است که یکی از عوامل جهان سلطه و استکبار است که با دو انگیزه به مقابله می‌پردازد.

 

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه گفت: یکی از انگیزه‌های استکبار مقابله با امت واحده اسلامی است که پایه گذار شکل‌گیری آن انقلاب اسلامی ایران بوده است؛ مقام معظم رهبری و ملت ایران همواره دغدغه امت واحده را دشتند زیرا حل مشکلات جهان اسلام جز با ایجاد امت واحده صورت نمی‌گیرد.

 

دبیر اجلاس کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام خاطرنشان کرد: افزون بر احساس خطر جهان سلطه نسبت به ایجاد امت واحده، از به وجود آمدن قدرتی چون انقلاب اسلامی ایران در منطقه که ظهور پدیده بیداری را در منطقه مقدمه سازی کرد، نیز هراس دارند.

 

آیت الله اراکی با اشاره به یکی دیگر از انگیزه‌های استکبار در جلوگیری از شکل‌گیری امت واحده، عنوان کرد: عامل دیگر مقابله با شکل گیری امت واحده گسترش سریع و فراگیر اسلام در جهان غرب بود؛ در نتیجه استکبار بهترین راه جلوگیری از رشد اسلام را از یک سو جلوگیری از ایجاد امت واحده و از سوی دیگر ایجاد گروهای تکفیری، گسترش و تقویت آنها تلقی کرد.

 

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به محور دوم ایجاد جریان‌های تکفیری در منطقه اظهارداشت: حکومت های مرتجع منطقه خاورمیانه با مشاهده پیشرفت بیداری اسلامی در این منطقه آینده سلطه گری خود را در خطر دیده در نتیجه برای حفظ قدرت واستبداد خود راهی جز تقویت گروه‌های افراطی و تکفیری درخود ندیدند.

 

وی در ادامه افزود: محور و عامل دیگر پشیبانی از گروه‌های تکفیری اسرائیل بود که از همجواری با انقلاب و پیدایش جبهه مقاومت در کنار خود احساس خطر می‌کرد، این سه عامل به صورت متحد دست به کار شده و گروه‌های تکفیری را ایجاد، پشتیبانی و گسترش دادند.

 

آیت الله اراکی با اشاره به این‌که اصل جریان افراطی سابقه دیرینه در اسلام دارد بیان داشت: ویژگی جریان‌های افراطی امروز حمایت سه قدرت استکبار، اسرائیل و مرتجعین منطقه از آنها است امروز این جریان ها همه موجودیت یعنی عقاید، وحدت، اقتصاد، سیاست و امنیت ملسمانان را مورد تهدید قرار دادند.

 

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: امروز در قلب جهان اسلام کشورهایی چون سوریه و عراق که می توانستند در رشد علمی، فرهنگی و سیاسی منطقه نقش داشته باشند، با این چالش جدید نتوانستند نقش خود را ایفا کنند؛ امید که این کنکره بتواند با حضور علما و صاحب نظران ابعاد این خطر و موضع دین در برابر این جریانات را تبیین کند.

 

وی با اشاره به معجزه پیامبر(ص) مبنی‌بر پرهیز جامعه اسلامی از افراطی‌گری گفت: پیامبرگرامی اسلام(ص) خطاب به مسلمانان فرمودند مبادا بعد از من به اسلام و ارزش‌های دینی پشت و یکدیگر را تکفیر کنید این کنگره در نظر دارد این هشدار را تبیین و تفسیر کند.

 

آیت الله اراکی در پایان بیان داشت: این کنگره علمی بوده و رنگ سیاسی ندارد برگزار کنندگان آن دو تن از مراجع بزرگ شیعه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله سبحانی هستند و این کنگره برای نخستین بار برگزارشده و تعداد زیادی از علما و صاحب نظران اعم از اهل سنت، شیعیان، مذاهب مختلف جهان در این کنگره شرکت خواهند کرد./807/پ202/ف

 

ارسال نظرات