۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۳۱۵۲۶
حجت الاسلام ثمری:

بی‌حیایی انسان را از چشم خدا می‌اندازد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بی‌حیایی نعمت ولایت را از انسان می‌گیرد و او را از چشم خدا می‌اندازد، گفت: انسان باید در تمامی احوال مراقب رفتار و کارهای خود باشد تا مبادا در مقابل خداوند سبحان از او بی حیایی و بی عفتی سر بزند.
حجت الاسلام علي ثمري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ثمری استاد حوزه و دانشگاه در برنامه یاد خدا از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که بی حیایی نعمت ولایت را از انسان می گیرد، افزود: حیا حریم است و با حیا حریم ها حفظ می شود و حرمت ها نگه داشته می شود به همین خاطر است اسلام به مسأله ای مانند حیا پرداخته و از انسان خواسته شده در تمامی احوال سعی کند حیای خود و حرمت ها را حفظ کند.

 

وی افزود: بی حیای انسان را از چشم خداوند و مردم انداخته و موجب می شود که انسان در اثر بی حیایی به مرور زمان از ولی خدا و اطاعت خداوند دور شود و همین که انسان از ولایت فاصله گرفت بلافاصله با انجام گناه مستمر زمینه هلاکت و سقوط خود را به قعر ظلمت فراهم می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان بی حیا شایسته امانت داری نیست و توفیق بندگی را از دست می دهد، افزود: انسان بی حیا سنگدل و بدفهم شده و افزون بر این قلب او سخت و سنگین شده و زمینه انجام پست ترین کارها در او فراهم می شود توانایی فهمیدن سخن حق را ندارد همانطور که لشکریان یزید در روز عاشورا ولی بر حق خداوند را می دیدند اما به خاطر بی حیایی بدفهم شده و سخن حق را نمی فهمیدند.

 

حجت الاسلام ثمری تاکید کرد: انسان بی حیا به مرور زمان دچار غرور و تکبر شده و همواره خود را محور هستی می بیند و همین موضوع موجب بد اخلاقی و سنگدلی او می شود و به او اجازه می دهد هر طور که می خواهد با دیگران رفتار کند.

 

وی با اشاره به این که غیبت انسان بی حیا جایز است و از مواردی که غیبت جایز شمرده شده غیبت انسان بی حیا است، گفت: به این دلیل غیبت انسان بی حیا جایز شمرده شده است که انسان بی حیا حرمت خداوند و اولیایش را حفظ نمی کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امام صادق (ع) همواره به مسلمانان توصیه می کردند که از خود مراقبت کرده و مواظب باشند در درگاه الهی از آنها به حیایی سر نزند، ادامه داد: این امام همام همواره از پیروان خود می خواستند مواظب سر خود و چیزهایی که در آن است باشند زیرا محتویات سر مانند فکر، گوش، زبان و چشم بیشترین بی حیایی را مترکب می شوند و اگر از آنها مراقبت نشود زمینه سقوط انسان را فراهم می کنند.

 

حجت الاسلام ثمری با اشاره به این ضرورت دارد انسان در شرایط مختلف حریم ها و حیا را رعایت کند، افزود: یکی از مواردی که در زمینه حیا بر آن تاکید شده حیای زن در مقابل نامحرم است؛ خانم ها در مقابل نامحرم به جز ضرورت اجازه سخن گفتن ندارد و از آن جایی که متاسفانه حریم و حیایی نظیر این حیا و سایر حریم ها در جامعه رعایت نمی شود جامعه ما گرفتار آسیب های مختلف شده است./837/پ203/ف

 

 

ارسال نظرات