۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۳۱۷۲۹
حجت الاسلام مؤمنی:

ضربه زدن به عقلانیت فرهنگ عاشورایی هدف دشمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به انحرافاتی که زمان امام حسین(ع) وجود داشت و موجب شمشیر کشیدن مردم بر ولی خدا شد، گفت: هنوز هم انحرافات و بدعت‌ها ادامه دارد و دشمنان سعی می‌کنند تا به اهداف حقیقی امام حسین(ع) ضربه وارد کرده این نهضت بیداری عقول را منحرف کنند.
حجت الاسلام مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که چهارشنبه شب در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد به دستاورهای بعثت پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسن مجتبی(ع) در حفاظت از دستاوردهای انقلاب عظیم پیامبراکرم(ص) با صبر، سکوت و تحمل مشکلات، نقش مؤثری داشتند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قیام سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: امام حسین(ع) برای حفظ دستاوردهای انقلاب پیامبراکرم(ص) با بذل جان، مال و فرزندانشان قیام کردند و در وصیتنامه‌ای که به محمدحنفیه نوشتند فرمودند «من برای اصلاح و حفظ دستاوردهای انقلاب جدم قیام کرده‌ام.»

 

وی به روایت «حسین منی و انا من حسین» اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) با بیان این روایت که حسین از من است و من از حسین هستم به این نکته اشاره فرمودند که دین اسلام  پیغمبری الحدوث و حسینی البقا است یعنی با وجود پیامبر(ص) به وجود آمد و به همت سیدالشهدا(ع) تا قیامت استمرار پیدا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام مومنی، حرکت امام حسین(ع) را دارای اهداف عمده‌ای دانست و تأکید کرد: نخستین هدف، احیای عقول تعطیل شده مردم بود که در روایت از آن به «ماعبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» تعبیر شده است یعنی خداوند به قدرت عقل، عبادت می‌شود و مردم به سبب عقل، بهشت را کسب می‌کنند.

 

وی یادآورشد: مردم زمان امام حسین(ع) به دلیل دلبستگی به دنیا، پرداختن به حرام و بی‌توجهی به حق الناس، عقل را تعطیل کرده بودند که سیدالشهدا(ع) خطاب به لشکر دشمن فرمودند «شکم شما از حرام پر شده است» یا خطاب به یارانشان فرمودند «کسی که قرض و دینی به گردن دارد با ما همراه نشود.»

 

حجت الاسلام مومنی تأکید کرد: اگر عقل انسان، بیدار شود زندگی و سرمایه‌اش را در مسیر عبودیت و بندگی قرار می‌دهد که امام حسین(ع) با بیدار کردن عقول، نور هدایت و کمال بشریت را برافروخت.

 

وی وفا کردن به عهد بندگی را دومین هدف امام حسین(ع) خواند و گفت: دستاوردهای جریان کربلا فراوان است که احیای اسلام، اقبال مردم به ارزش‌های دینی و هدایت جامعه از آثار آن است.

 

این کارشناس دینی تصریح کرد: یزید با پندار باطل امام حسین(ع) را با وضع فجیعی به شهادت رساند تا نام اهل بیت(ع) را محو کند اما به هدفش نرسید از این‌رو برای کمرنگ کردن و از بین بردن اهداف قیام عاشورا توطئه‌چینی کرد و نخستین دسیسه و نیرنگ، زمانی بود که در شام و در مقر حکومتش مجلس عزاداری برپا کرد.

 

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای منحرف کردن قیام عاشورا و موج بیداری عقول افزود: هنوز هم انحرافات و بدعت‌ها ادامه دارد و دشمنان سعی می‌کنند تا به اهداف حقیقی امام حسین(ع) ضربه وارد کرده این نهضت بیداری عقول را منحرف کنند.

 

حجت الاسلام مومنی، امام سجاد(ع) را استمرار دهنده نهضت بیداری عقول عنوان کرد و گفت: بعد از شهادت امام حسین(ع) اغلب افراد در ایمان و اسلامشان ارتداد ایجاد شد که نباید از رهبری امام سجاد(ع) و نقش حیاتی و سنگین ایشان در استمرار نهضت بیداری عقول به ویژه با ابزار دعا غافل شد.

 

استاد حوزه علمیه قم به کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه» اشاره کرد و بیان داشت: امام سجاد(ع) با حفظ  و استمرار عقلانیت در جامعه و حفظ، هدایت و جهت دهی مصیبت کربلا در قلوب مؤمنین، نهضت پدر بزرگوارشان را ادامه دادند و نگذاشتند که دشمنان، اهداف سیدالشهدا(ع) را تحریف کنند.

 

حجت الاسلام مومنی در پایان افزود: امام سجاد(ع) سخنرانی‌ها و خطبه‌های بسیاری را ایراد کردند تا از دستاورد انقلاب عاشورا دفاع کنند؛ در مرحله دوم به شبهات پاسخ دادند و روشنگری کردند؛ سوم اهداف قیام امام حسین(ع) را بیان فرمودند؛ چهارم وظیفه مؤمنان را در قالب رساله حقوق و دعاهای صحیفه سجادیه مطرح فرمودند و ارزش‌های والای توحیدی و معارف اهل بیت(ع) را در قالب دعا به مردم آموختند و پنجم با گریه و بیان مصائب، یاد و اهداف عاشورا را زنده نگه داشتند و نور محبت اهل بیت(ع) را به شیعیان انتقال دادند./908/پ202/ف

ارسال نظرات