۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۳۱۸۴۸
با برگزاری همایشی؛

روش‌های مبارزه با آزار کودکان در قم شناسایی شد

خبرگزاری رسا ـ همایش پیشگیری از کودک آزاری با هدف حمایت از کودکان آزار دیده و در راستای یافتن روش‌هایی برای آموزش تعالیم صحیح تربیتی کودکان از سوی سازمان بهزیستی برگزار شد.
کودک آزاري کودکان سوري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش پیشگیری از کودک آزاری صبح امروز با هدف شناسایی روش های مبارزه با آزار کودکان و جلوگیری از آسیب هایی که به این کودکان می رسد از سوی سازمان بهزیستی کشور با حضور مسؤولان، کارشناسان و مدعوین در تالار معصومیه(س) استانداری قم برگزار شد.
 
براساس این گزارش، در این همایش، نخست رییس برگزاری همایش و مدیر کل بهزیستی استان رضا‌سلیقه به بیان فعالیت هایی در زمینه پیشگیری از کودک آزاری پرداخت و با قرائت متن پیام حضرت آیت الله سبحانی توسط حجت الاسلام قدرتی همایش آغاز شد و با توضیحات حسین میرزا حسینی دبیر علمی همایش، بیان مقاله علمی ابراهیم شاملو، سخنرانی محمد رضا موالی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور و محمد علی نادیان معاون قضایی دادستان قم ادامه یافت.
 
این همایش با برگزاری پنل نقش هماهنگی دستگاه‌های دولتی در پیشبرد اهداف پیشگیرانه حمایت از کودکان در معرض آسیب با حضور حجت الاسلام عبدالمجید یزدی، دکتر میر ویسی و سرهنگ اسدی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی به اتمام رسید که گزارش این همایش به شرح زیر است.
 
کودک آزاری تنها آزار بدنی نیست
دکتر سلیقه تنبیه بدنی را یکی از روش های کودک آزاری ذکر کرد و گفت: با توجه به این مسأله که تنبیه بدنی در‌‌صد بالایی از آمار کودک آزاری را شامل می شود اما به تنهایی از موارد کودک آزاری نیست بلکه فشار های روحی و هر کاری را که تبعات منفی بر آینده کودک داشته باشند جزء آمار و انواع کودک آزاری است.
 
وی در کنار کودک آزاری عامدانه به آزار غیر عمد در رابطه با یک کودک اشاره و تصریح کرد: می توان تغذیه و پوشاک نادرست و کم کاری در رابطه تربیت کودک را به عنوان مواردی از کودک آزاری غیر عمد دانست.
 
رییس برگزاری همایش کودک آزاری را یکی جرایم عمومی بیان کرد و ابراز داشت: سال های گذشته کودک آزاری یکی از جرایم خصوصی بود و برای رسیدگی می بایست شاکی خصوصی درخواست دهد اما خوشبختانه از سال 81 به بعد با تغییر کودک آزاری  از جرایم عمومی دانسته شد و کسانی که قصد اطلاع دارند می توانند با تماس به 123 این جرم را خبر دهند.
 
وی گسترش اخلاق اسلامی را راهی برای پیشگیری از کودک آزاری دانست و افزود: اگر در جامعه، خانواده ها شیوه صحیح رفتاری را آموزش ببینند و به وسیله رسانه ها اطلاع رسانی شود که اخلاق اسلامی در جامعه حکم فرما شود می توان از کودک آزاری پیشگیری کرد.
 
چه عواملی روحیه شاد و بازیگوش کودک را به غم و پرخواش گری تغییر می دهد؟
دکتر میرزا حسینی دبیر علمی همایش محیط خانواده را عامل مهم شکل گیری روحیه و آینده کودک بیان کرد و گفت: با بررسی های انجام شده و مقالاتی که نوشته شده است می توان فهمید که اگر کودکی در خانواده با برنامه تربیتی درست پرورش یابد می تواند در آینده انسانی موفق و تاثیر گذار باشد.
 
پیشگیری از کودک آزاری یک مسأله استراتژیک است
دکتر موالی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آیات تعلیمی و تذکری قرآن کریم، گفت: آن گونه که در آیات قرآن آمده است انسان بعضی مواقع نیاز دارد که چیزی را بداند یا می داند و باید به او یادآور شود لذا همایش هایی که برگزار می شود لازمه اش آموزش و یادآوری مسائل است.
 
وی موضوع همایش پیشگیری از کودک آزاری را یک مسأله استراتژیک دانست و تصریح کرد: با توجه به موارد احساسی کودک آزاری تنها توجه به همین موارد احساسی کفایت نمی کند و باید برنامه ریزی هایی شود که مسأله کودک آزاری که آینده هر جامعه ای را تهدید می کند ریشه کن شود.
 
دکتر موالی زاده مکتب اسلامی را مکتب و آیین رحمت بیان و خاطر نشان کرد: نگاه رسول خدا(ص) که هادی جوامع اسلامی و بشری است به جامعه یک نگاه احترام آمیز بود به ویژه توجه پیامبر(ص) به کودکان و ضعیفان اجتماع بسیار قابل توجه است بنابراین باید دریافت که این احترام چه نکته مهمی است.
 
وی کودک آزاری را به خانواده های بی عاطفه، بی روح، غیرمتعادلی و گسسته نسبت داد و افزود: خانواده هایی که در آن ها عاطفه جایی ندارد نفسا باعث کودک آزاری می شوند و اگر در این گونه خانواده ها کودک مورد آزار و یا تنبیه عمدی هم قرار گیرد بسیار مضر است.
 
دکتر موالی زاده خلق را یک پدیده مسری دانست و گفت: زمانی که در یک خانواده یا جامعه کودکی را مورد بی توجهی یا تحقیر قرار می دهیم در روح لطیف کودک اثر می کند و در وجود او می ماند و در او پرورش می یابد و به آینده او سرایت می کند و چه بسا تاثیرات غیر قابل جبرانی را به همراه دارد.
 
وی با توجه به گذشته زندگی انسان های ظالم اظهار داشت: اگر به گذشته انسان های ظالم و دیکتاتور نگاه کنیم متوجه می شویم مشکلات و عقده هایی که در کذشته داشته اند به آینده بد آنان انجامیده است.
 
تنبیه بدنی و عدم توجه به کودک تأثیرات مخربی دارد
دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور به عدم تأثیر گذاری در بچه هایی که به وسیله تنبیه بدنی تربیت می شوند اشاره کرد و گفت: زمانی که کودکی تنبیه می شود نه تنها بر تربیب نیک او مؤثر نیست بلکه به گونه ای روح او را آزار می دهد که در آینده باعث تأثیرات بدی است.
 
وی با اشاره به توجه والدین نسبت به کودکان ابراز داشت: در خانواده هایی که توجه به نظرات کودک نمی کنند و او را مورد لطف قرار نمی دهند گاهی به گونه اثرات مخربی در آینده کودک دارد که شاید کودکی با تنبیه بدنی این گونه نباشد بنایراین نه تنها باید از تنبیه بدنی فاصله گرفت بلکه باید به کودک توجه و محبت کرد.
 
دکتر فرید به تلاش رسانه برای آموزش خانواده ها اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ها به وسیله اطلاع رسانی صحیح برای خانواده ها می توانند اثرات مخرب تربیت نادرست نشان داده و آموزش های تربیت صحیح را برای پیشرفت کودکان بیان کنند.
 
کودکان سرمایه های جامعه هستند
نادیان معاون قضایی دادستان قم به تلاش برای نتیجه مناسب در برگزاری همایش پیشگیری از کودک آزاری اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی و قوانین قوه قضاییه تلاش شده است از کودکان حمایت شود و این همایش راهی برای اطلاع رسانی این قوانین است.
 
وی از دادستان به عنوان مدعی عموم نسبت به حمایت از کودکان آزار دیده نام برد و افزود: داستان در مواقعی که کودک مورد آزار قرار می گیرد به واسطه قانون می تواند از کودک حمایت کند.
 
معاون قضایی دادستان قم به قوانین متفاوت بین المللی و داخلی حمایت از کودک آزار دیده اشاره و تصریح کرد: قانون گذار قوانینی را تصویب کرده است که سعی دارد حق کودکان که سرمایه های یک جامعه هستند ضایع نشود اما نیاز است بعضی قوانین تغییر کرده یا قوانینی اضافه شود تا تماما حق کودک مورد حمایت قرار گیرد.
 
گفتنی است، پنل پایانی همایش با توجه به سخنان حجت الاسلام یزدی، دکتر میر سیدی، سرهنگ اسدی به این نتیجه رسید: دین اسلام حتی برای تنبیه کودکان، والدین را از آزار های جسمی منع کرده و توجه عاطفی و روانی را مورد تاکید قرار داده است تا بتوانیم با توجه به ارزش ها و آموزه های اسلامی در تربیت افراد و تعالی آنها قدم های موثری برداریم./1322/پ200/ی
ارسال نظرات