۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۳۱۸۹۶
حجت الاسلام مؤمنی:

محبت و معرفت لازمه پذیرش ولایت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، محبت و معرفت اهل بیت(ع) را مقدمه ولایت و اطاعت از ایشان دانست و گفت: انسان پس از محبت و کسب معرفت، ولایت الهی اهل بیت(ع) را می‌پذیرد و از ولایت ظلمانی طاغوت خارج شده به سمت نور حرکت می‌کند.
حجت الاسلام مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که پنج‌شنبه شب در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد اهل بیت(ع) را کشتی نجات خواند و اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) در روایتی فرمودند «مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح فمن رکبها نجی و من ترکها غرق» هر کسی با اهل بیت(ع) همراهی کند و از ایشان اطاعت و پیروی داشته باشد نجات خواهد یافت اما جدا شدن از ائمه اطهار(ع) موجب گمراهی و غرق شدن در طوفان انحرافات و فتنه‌ها است.

 

 

استاد حوزه علمیه قم، عبودیت و بندگی خداوند را دارای سه ویژگی دانست و گفت: در راه اطاعت و بندگی، نخست باید معرفت کسب کنیم؛ در گام بعدی به پیامبراکرم(ص) ایمان داشته باشیم و در مرحله سوم، محبت اهل بیت(ع) را در قلب خود جای دهیم.

 امتیازات اهل بیت(ع)

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به خطبه حضرت سجاد(ع) در شهر شام ابراز کرد: حضرت فرمودند «خداوند شش امتیاز علم، حلم، جوانمردی، فصاحت در بیان، شجاعت و محبت قلبی مؤمنین را به صورت انحصاری به اهل بیت(ع) ارزانی کرد.»

 

وی با بیان تفاوت میان ایمان و اسلام گفت: اسلام، اقرار کردن به زبان است اما به اعتقاد و باور درونی ایمان گفته می‌شود از این‌رو امام سجاد(ع) آن را از امتیازات اهل بیت(ع) می‌شمارد و در کنار ویژگی عترت از محبت در قلوب مؤمنین یاد می‌کند.

 

حجت الاسلام مؤمنی، محبت اهل بیت(ع) را فرع بر معرفت ایشان دانست و بیان داشت: مؤمن کسی است که محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته باشد و این محبت باعث می‌شود که انسان به ائمه اطهار(ع) معرفت پیدا کند.

 

محبت و معرفت لازمه پذیرش ولایت اهل بیت است

وی محبت و معرفت را مقدمه ولایت و اطاعت اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: انسان پس از محبت و کسب معرفت، ولایت الهی اهل بیت(ع) را می‌پذیرد و از ولایت ظلمانی طاغوت خارج شده به سمت نور حرکت می‌کند.

 

این کارشناس دینی، نشانه تحقق محبت، معرفت و ولایت را موالات و برائت از دشمنان خواند و تأکید کرد: موالات نسبت به اهل بیت(ع) و برائت از دشمنان ایشان در روایات، دستور ائمه(ع) و زیارت عاشورا آمده است.

 

محبت اهل بیت(ع) موجب تقرب به خداوند است

وی محبت اهل بیت(ع) را موجب تقرب به خداوند دانست و یادآور شد: در سوره مائده آیه 35 آمده است که «برای تقرب و سیر الی الله، متوسل به وسیله شوید» و همان گونه که در تفاسیر ذیل این آیه از ائمه اطهار(ع) بیان شده است «نحن الوسیله» وسیله تقرب به سوی خداوند اهل بیت(ع) هستند.

 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: اگر بر بندگان خیری نازل می‌شود یا دعای بندگان به خداوند می‌رسد به برکت وجود امام معصوم(ع) است که واسطه نزول خیر و صعود دعا، مغفرت و حاجت بندگان هستند.

 

وی شرط سیر الی الله را محبت اهل بیت(ع) خواند و ادامه داد: پیامبراکرم(ص) فرمودند «اگر خداوند محبت اهل بیت(ع) را به کسی عنایت کند خیر دنیا و آخرت را به وی عطا کرده است.»

 

محبت اهل بیت(ع) دارای بیست خصلت است 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به روایات، محبت اهل بیت(ع) را دارای بیست خصلت عنوان کرد و گفت: اگر کسی محبت ائمه اطهار(ع) را در قلبش داشته باشد 10 خصلت در دنیا و 10 امتیاز در آخرت خواهد داشت.

 

وی به ویژگی‌های دنیایی محبت اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: باید با توجه به این صفات، خودمان را محک بزنیم و در محبت اهل بیت(ع) راستی آزمایی کنیم؛ محبان اهل بیت(ع) نسبت به دنیا زاهد هستند و دلبستگی ندارند؛ نسبت به عمل صالح و کارهای خیر، حریص اند و در راه دینداری، ورع و خوف از خدا دارند؛ در عبادت ذوق و شوق داشته و از راه محبت به ائمه اطهار(ع) به محبت خداوند نیز راه پیدا می‌کنند چنان که امام حسین(ع) در شب عاشورا از شوق محبت پروردگار تا صبح عبادت می‌کردند.

 

این مبلغ برجسته حوزه بیان داشت: اگر کسی محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته باشد پیش از این که از دنیا برود توفیق توبه پیدا می‌کند، در شب زنده داری اهل نشاط است،نگاهش به دست مردم نیست، نسبت به اوامر و نواهی الهی اهل مراعات است، نسبت به گناهان و محرمات دنیا بغض می‌ورزد و اهل سخاوت و دست‌گیری از مردم است.

 

شرط محبت اهل بیت(ع) عمل کردن به اوامر و نواهی ایشان است

استاد حوزه علمیه قم، شرط محبت اهل بیت(ع) را عمل کردن به اوامر و نواهی ایشان دانست و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند «کسی با ما اهل بیت(ع) همراه است که به دستورات ما عمل کند.»

 

حجت الاسلام مؤمنی در پایان افزود: امام باقر(ع) فرمودند «کسی که احکام الهی را اطاعت کند دوست و محب واقعی ما اهل بیت(ع) است اما اگر کسی گناه انجام دهد محبت اهل بیت(ع) برایش مؤثر نیست.»/908/پ202/ف

ارسال نظرات