۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۳۱۹۲۴
حجت­الاسلام مؤمنی:

معرفت پیش نیاز محبت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مطمئن­ترین راه که انسان را در طریق عبودیت و بندگی مطلوب می­رساند، طریق اهل بیت(ع) است، ابزار داشت: محبت فرع بر معرفت است و گرنه جایگزین پیدا می­شود و اگر محبتی پیش نیاز معرفت را نداشته باشد، محبتی است که به طور یقین با چیز دیگری از بین می­رود.
مؤمني سيد حسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری در حسینیه آیت­الله هاشمی شاهرودی، به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت خطاب به اباذر(ره) فرمود راه قرار گرفتن در مسیر عبودیت در بندگی، معرفت نسبت به خدا، اقرار به رسالت من که بشیر و نذیر برای امت هستم و محبت اهل بیت(ع) است؛ رسول خدا(ص) محبت اهل بیت(ع) را در طریق عبودیت و بندگی بیان فرمودند.

 

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) صراط مستقیم هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) مثل اهل بیت(ع) را مثل کشتی نوح بیان فرمودند که هر کس بر آن کشتی سوار شود، نجات پیدا می­کند و هر کس سوار نشود، غرق خواهد شد؛ همچنین فرمود مثل اهل بیت(ع) در میان امت من، مثل باب حطه در بنی اسرائیل است، یعنی راه نجات همان طریق اهل بیت(ع) است؛ مطمئن­ترین راه که انسان را در طریق عبودیت و بندگی مطلوب می­رساند، طریق اهل بیت(ع) است و ایشان صراط مستقیم هستند.

 

حجت­الاسلام مؤمنی به اهمیت محبت اهل بیت(ع) پرداخت و ابراز داشت: محبت ائمه اطهار(ع) به حدی اهمیت دارد که پیامبر اسلام(ص) آن را در کنار معرفت نسبت به خدا و اقرار به رسالت خود قرار می­دهد؛ امام سجاد(ع) در خطبه خود، چند نکته را بیان می کند که در صدر آن، حمد و ثنای الهی را بیان می فرماید در ششمین نکته آن خطبه، به محبت در قلوب مؤمنین اشاره می­کند و می­فرماید خداوند علم، حلم، سماحت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را به ما عنایت کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که محبت فرع بر معرفت است، اظهار داشت: محبت فرع بر معرفت است و گرنه جایگزین پیدا می­شود و اگر محبتی پیش نیاز معرفت را نداشته باشد، محبتی است که به طور یقین با چیز دیگری از بین می­رود. اگر محبت به واسطه معرفت در دل انسان قرار گرفت، محبت ثابت و استواری خواهد بود.

نشانه ولایت موالات و برائت از دشمنان است

وی به اهمیت محبت اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: انسان از رهگذر و اصرار در محبت، به مقامی بسیار رفیع ولایت می­رسد. نشانه ولایت نیز  موالات و برائت از اعداء است. محبت اهل بیت(ع) در سیر الله موضوعیت دارد و دارای اهمیت فوق­العاده­ای می­باشد. خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید «برای تقرب به خدا، متوسل به وسیله شوید. چنگ زدن به ریسمان اهل بیت(ع) بسیار مجرب و مؤثر در سیر الی الله است.

 

حجت­الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) در قوس نزولی و صعودی واسطه هستند، گفت: در تفاسیر روایی آمده است که این وسیله ارتباطی، ما هستیم. اهل بیت(ع) در قوس نزولی و صعودی واسطه هستند. در روایات بیان شده است: ارتباط مردم با خدا بواسطه ما است. محبت اهل بیت در دل بسیار مؤثر و راهگشا می­باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم به داستانی درباره محبت اهل بیت(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: پیامبر به افرادی فرمود «می­خواهید فردی را به شما نشان دهم که صبح فقیرترین مردم در میان شما بود، اما تجارت و معامله­ای کرد که اکنون ثروتمندترین مردم در میان شماست. گفتند که آن شخص کیست؟ پیامبر فرمود: آن شخص همان فردی که در حال وارد شدن به مسجد است. مردم پس از شنیدن این کلام پیامبر(ص)، به طرف آن مرد رفتند.

 

وی افزود: مردم دلیل این ثروتمندی را از آن شخص پرسیدند که گفت من کاری نکردم. در حال رفتن به بیابان برای خارکنی بودم که غم عالم بر دلم سنگینی کرد. محبتی که در دل بر امیر مؤمنان(ع) داشتم، مرا به در خانه آن حضرت کشاند. منتظر ماندم تا حضرت علی(ع) از خانه خارج شود. هنگامی امیرمؤمنان(ع) از خانه خارج شد، نگاهی به آن حضرت کردم و غم از دلم بیرون رفت و به کار مشغول شدم. حضرت از داخل مسجد بلند فرمودند: چه تجارت بزرگی انجام دادی.  

 

حجت­الاسلام مؤمنی با اشاره به روایاتی درباره محبت اهل بیت(ع) اظهار داشت: بر اساس روایات، محبت اهل بیت(ع) نشانه ایمان است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: اگر خداوند محبت اهل بیت(ع) را در دل کسی قرار دهد، خیر دنیا و آخرت را دارد. در روایتی دیگر، حضرت زهرا(س) فرمود «اگر خدا خاطر کسی را بخواهد و او را دوست داشته باشد، محبت حضرت علی(ع) را در دلش قرار می­دهد.

محبت اهل بیت بالاترین سرمایه

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: معصوم(ع) در روایتی می­فرماید اگر خدا خاطر کسی را بخواهد و او را دوست داشته باشد، دو نعمت را به او ارزانی می­کند که یکی محبت حسین(ع) و دیگری محبت زیارت امام حسین(ع). محبت اهل بیت(ع) بالاترین سرمایه است.

 

وی به قسمتی از وصیت آیت­الله مرعشی نجفی(ره) اشاره کرد و گفت: آیت­الله مرعشی نجفی(ره) در قسمتی از وصیت نامه خود آورده اند «از دنیا که رفتم، تابوت مرا در حسینیه بیاورید و یک گوشه عمامه ای که بر سرم بود و نماز شب می­خواندم را بر منبر و یک گوشه دیگر آن را بر تابوتم ببندید. هنگام بلندکردن جنازه، یک روضه وداع سیدالشهدا(ع) با اهل بیت(ع) خود را بخوانید. هنگام گذاشتن جنازه­ام داخل قبر، پیراهن عزای سیدالشهدا(ع) که بر تن می­کردم را روی صورتم بگذارید. تربت کربلا در داخل قبرم بگذارید. دستمال اشک بر جدم امام حسین(ع) را بر روی سینه­ام بگذارید.

 

حجت­الاسلام مؤمنی در ادامه با اشاره به داستان­هایی از آیت­الله تبریزی(ره) و آیت­الله بروجردی(ره) و اهمیت گریه، اشک و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و محبت اهل بیت(ع) گفت: محبت اهل بیت(ع) خیر دنیا و آخرت را به انسان می­رساند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «به واسطه محبت اهل بیت(ع) بیست خصلت عاید افراد می­شود که 10 آن خصلت در دنیا و 10 خصلت دیگر در آخرت نصیب افراد خواهد شد. افرادی که محبت اهل بیت(ع) را ندارند، از رهگذر استغفار بخواهند که به آن محبت برسند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ده خصلت دنیوی که به واسطه محبت اهل بیت(ع) عاید افراد می شود، اظهار داشت: زهد، حریص بر عمل صالح، پروا نسبت به دین، رغبت در عبادت، پیداکردن توفیق توبه قبل از مرگ، نشاط در شب زنده داری، خود را محتاج مردم ندانستن، رعایت اوامر و نواهی الهی، بغض نسبت به دنیا، سخا، 10 ویژگی دنیوی محبت اهل بیت(ع) است./822/پ201/س

ارسال نظرات