هرگاه حوزهها سکوت کنند سیاست و مذهب به دست آل سعود و وهابیت میافتد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با قرائت آیه 29 «ضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّـهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» گفت: فرمود اگر دو خداوند در عالم باشد مانند آن است که دو کارفرمای ناسازگار درباره یک کارگر تصمیم بگیرد، چند کارفرمای ناسازگار درباره یک کارگر تصمیم بگیرند، حالا چرا نگفت مهربان و سازگار، اگر دو خدا باشند الا و لابد دو علم دارند، دیگر نمیتوان گفت که اینها با هم یکی و سازگار باشند، به همین دلیل نگفت که با هم سازگار باشند اگر خدا هست علمش عین ذات اوست و اگر علمش عین ذات اوست علمشان و وصفشان که از بیرون نیامده است، چون حتما محتاج میشود، چون ذات فرق میکند صفت هم فرق میکند.
وی افزود: محال نیست که دو انسان معصوم در برابر دستور خداوند هر دو یک کار را انجام بدهند، جریان حضرت موسی(ع) و هارون(ع) نیز تا حدودی شبیه همین موضوع است، چون پیامبری در همان زمان بود، گر چه که در وجود امامان(ع) همزمانی صورت نگرفته است و در یک زمان دو امام وجود داشته باشد؛ همچنین درباره پیامبران هیچ پیامبری به طور رسمی در جایی که پیامبر دیگری بود، وجود نداشت، خداوند به هارون(ع) و موسی(ع) میفرماید به سمت فرعون بروید و با او با قول لین و مهربان سخن بگویید، البته در همان مقطع هم وجود مبارک موسی(ع) پیامبر رسمی بود.
مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این حکم که دو خدا برابر یک حکم عمل بکنند محال است، اظهار کرد: در خطبه اول نهجالبلاغه فرمود که کسی که وصف خدا را انجام دهد به صورت زائد، برای خداوند قرینی قائل شده است، صفتی که زائد بر ذات است میگوید من غیر از موصوف هستم، اما صفتی که عین ذات است تثنیه نمیشود، موصوفی که وصفش عین ذات اوست شهادت بر غیریّت نمیدهد، آن صفت زائد این حرف را میزند، صفات باری تعالی عین ذات اوست و ذات که متعدد شد صفات نیز متعدد میشود.
وی خاطرنشان کرد: این حرفها درست است که در قرآن کریم آمده اما به برکت اهلبیت(ع) روشن شده است، از گذشتهها برخی مشکل اموی و مروانی داشتند، نظیر استکبار و صهیونیست غرض و مرض سیاسی داشتند یا جمل یا صفین را راهاندازی کردند اما برخیها دچار شبهه علمی بودند، این سلفی از دور زمان بود، هر وقت حوزهها ساکت باشد، وهابیت با سعودی میسازد، هر وقت روحانیت ساکن باشد و دخالت نکند سیاست را سعودی میگیرد، مذهب را وهابی میگیرد، مسجدین و حرمین را وهابیت میگیرد و این بد تقسیم کردنی است.
کنگره جهانی برائت از تکفیریها اتفاق مبارکی است
حضرت آیتالله جوادی آملی برگزاری «کنگره جهانی جریانهای تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام» را اتفاق مبارکی دانست و ابراز کرد: اکنون به برکت قیام امام(ره) و خونهای پاک شهدا و تلاشهای رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگترین همایش در قم برگزار میشود، شما عزیزان باید با اینها گفتوگو و مصاحبه داشته باشید تا با دست پر از این کشور بازگردند، از 83 کشور در قم حضور دارند، دعوت این افراد کار آسانی نبود، همه مراجع، حوزویها، دانشگاهیها و تقریبیها تلاش کردند تا اینها بیایند.
وی خطاب به طلاب و فضلای حوزه ادامه داد: شما حرفهای عمیق توحیدی خودتان را به اینها بیان کنید، حضور در جلسه لازم بود شرکت کنید، ایراد و ارائه مقاله لازم است، اگر دیر بجنبید نظیر آن چه در حرمین شریفین اتفاق افتاده است برای ما اتفاق میافتد، آنها تقسیم بندی بدی انجام دادند، مذهب و مسجد را به وهابیها دادند و سلطنت را به سعودیها دادند و مقبره ائمه(ع) را تخریب کردند، آن روز کسی نبود صداش در بیاد، اما امروز که داعش به وجود آمده حوزه علمیه مقتدر است.
به برکت انقلاب اسلامی قم مرکز علم دین شده است
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: قبلا میگفتند علم را بیاموزید اگر چه در چین باشد اما امروز شرق و غرب میگوید علم را بیاموزید اگر چه در قم، اگر چه در ایران باشد، بیش از 70 ملیت در قم آمدند و دارند درس میخوانند، صدای شهدا، امام خمینی(ره)، انقلاب و اهلبیت(ع) به گوش همه رسیده است، اکنون فرصت بسیار مناسبی است که شما این کار را انجام دهید، بگذارید با دست پر برگردند و آنها را رها نکنید، شبهات آنان را گوش دهید و پاسخهای آن را بیان کنید، قرآن کریم همه شبهات را جواب داده و همه معارف را در اختیار ما گذاشته است که نه سلفی بماند و نه خلفی از این سلف باقی بماند.
وی در ادامه تفسیر آیه 29 سوره مبارکه زمر خاطرنشان کرد: قرآن کریم آیاتی دارد که درکش برای بسیاری از این خواص سخت است، اما همان آیات را به صورت رقیق درآورده، اگر چند کارفرمای ناسازگار بخواهند عالم را اداره کنند، برخی از حکمای ما هنوز برهان تمانع که در سوره انبیا است را نفهمیدهاند، این با درس خواندن حل نمیشود، همان معنا را خداوند در آیه محل بحث به صورت شفاف و روشن بیان کرده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی افزود: آثار تربیتی و اخلاقی قرآن کریم این است که برخی همواره در راه راست استقامت میکنند، انسان اگر موحد محض بود استقامت در راه راحت است، اگر موحد محض نبود یا ملحد محض است یا یک شرک رقیقی هم دارد، این که در کنار خداوند یک ولی و اما وجود دارد شرک است، این است که اکثر مومنان یک نمونه شرک رقیقی دارند، این که میگویند اول خداوند و دوم فلان شخص این خود یک نوع شرک رقیق است.
وی ادامه داد: اگر کسی هوای نفس خود را شریک الله قرار داد، قدری به اراده الهی و قدره به اراده هوای نفس خود کار میکند، در هرج و مرج است، اگر کسی افزون بر عمل به اراده الهی و عمل به هوای نفس خود بر اساس هوای نفس دیگران نیز عمل میکنند دچار یک هرج و مرج فراوان و دامنگیری دارد، عدهای هم هستند که تنها بر اساس اراده الهی عمل میکنند، اینها کسانی هستند که مناجات شعبانیه را میتوانند درک کنند.
مراحل عرفانی مناجات شعبانیه
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه در مناجات شعبانیه تعبیراتی هست که ویژه افراد خاصی است، ابراز کرد: در مناجات شعبانیه ابتدا منادات و سپس مناجات است که نجوا بعد از ندا است، وقتی به حالت نجوا رسید و پس از مناجات کردن میگوید خداوندا اکنون تو مناجات بکن تا من بشنوم و این تنها کافی نیست به من نگاهی بکن که من همچون موسی کلیم صعقه داشته باشم، در آن حالت میگوید خداوندا اگر تو بگویی چرا نکردی من نیز از تو میپرسم چرا تو نگذشتی، این را در آن حالت تنها انسان میتوان بگوید، این از آن کسی است که مناجاتش تمام شد و خداوند گوش داد، در دعای افتتاح نیز پیامبر(ص) به ما دستور و اجازه داده است که با خداوند ادلال یعنی ناز بکنیم، کسی میتواند با خداوند ناز کند که به مراتب بالای توحید رسیده است.
وی بیان کرد: ما اگر بخواهیم موحد هستیم یا نه راه دارد، این که به ما فرمودهاند مراقبه داشته باشیم برای همین است، ما اگر هر روز به دنبال زید و عمرو باشیم میشویم مصداق این آیه «فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ »، مهندس عالم ذات اقدس اله است که به وسیله انبیا و اهلبیت(ع) راه را به ما نشان داد، عقل منبع دین نیست، عقل کاشف است، عقل چراغ خوبی است نه این که حکمی داشته باشد، از عقل هیچ حکمی صادر نخواهد شد.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خود عقل میگوید من میفهمم که نمیفهمم، همین را میفهمم که بانگ جرسی میآید، یک سفری یک مقصدی و یک قافلهای است، مانند اینکه از آفتاب و چراغ کاری ساخته نیست، خداوند میفرماید اگر شما بیراهه نروید من تمام سدها را پر میکنم، حالا که این کار را نکردیم باید استغاثه کنیم و نماز باران بخوانیم، فرمود اگر یهودیها و مسیحیها به کتابهای خود عمل کنم من تمام نعمتها را برای آنان میآورم/914/پ201/ف