۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۲۳۲۱۶۵
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد؛

لزوم رسیدگی به امورات ائمه جماعات/از ظرفیت گردشگری مساجد استفاده شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: مساجد تاریخی ما، مرکز ایاب و ذهاب و بازدید توریست‌ها و گردشگران است مانند مسجد وکیل، نصیرالملک و مانند آن که باید از تمام ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد.
آيت الله ايماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در جلسه رسیدگی به امور مساجد فارس که در محل نهاد رهبری فارس برگزار شد، با بیان اینکه مسئله مساجد از مهم‌ترین مسائل یک شهر است یعنی نباید جزو مسائل حاشیه‌ای یک محیط قرار گیرد، گفت: مساجد علاوه بر اینکه کانون عبادت هستند، دارای آثار و برکاتی نیز هستند لذا ضروری است که چنین جلساتی همیشه برپا شود تا کارگشایی داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توجه و رسیدگی به امور مساجد ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت بهره‌برداری از ظرفیت مساجد، ستاد رسیدگی به امور مساجد را تشکیل دادند که این تشکیلات برای بهتر شدن کار است.

 

برای استفاده از ظرفیت مساجد از موازی کاری پیش‌گیری شود

امام جمعه شیراز با بیان اینکه جهت بالا بردن استفاده از ظرفیت مساجد، الزاماتی وجود دارد، گفت:‌ جهت این امر باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در یک نقطه متمرکز شود تا از دوباره‌کاری و موازی‌کاری جلوگیری به عمل آید.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه باید ستاد رسیدگی به امور مساجد در فارس را تقویت کنیم، تصریح کرد: اگر هر کدام از دستگاه‌ها بخواند در حوزه کاری خود فعالیت کنند، فلسفه رسیدگی به امور مساجد از بین می‌رود زیرا هر کدام از مساجد دارای کانون فرهنگی، پایگاه‌های فرهنگی،‌ هیئت امنا و غیره است که متولی آن یکی از دستگاه‌هاست بنابراین ستاد رسیدگی به امور مساجد جهت هماهنگ کردن و بهترین استفاده بردن از ظرفیت مساجد است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت ستاد رسیدگی به امور مساجد،‌ این مسئله را بر چند محور استوار دانست و افزود: نخست اینکه باید این ستاد برای انتخاب امام جماعت مساجد رسمیت پیدا کند؛ برخی از مساجد امام جماعت ندارند و فاقد آمادگی لازم برای امامت جامعه هستند؛ برخی دیگر کانون تفرقه و درگیری و بگومگوها است از این‌رو اگر ستاد رسیدگی به امور مساجد قوی باشد و پشتوانه محکمی داشته باشد،‌ می‌تواند مسئولیت‌های خود را دنبال کند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه زمانی که مسئولیتی را به عهده کسی قرار می‌دهیم باید برای آن نیز حقی قائل شویم، گفت:‌ ستاد رسیدگی به امور مساجد دارای وظایفی است که این مسئله نیاز به امکاناتی دارد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید از دل و جان ستاد رسیدگی به امور مساجد را فعال کنیم، بیان داشت: این کار را باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی با تشکیلات ذی‌ربط دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما از ظرفیت‌ها استفاده نکردیم زیرا مساجد ما دارای امکانات عظیمی هستند، خاطرنشان کرد: معمولاً از مساجد فقط برای دو وقت نماز استفاده می‌شود در صورتی که چه اشکالی دارد تا کلاس‌های قرآن،‌ نهج‌البلاغه، تفسیر، شرح مسائلی دینی و تشریح کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در مساجد قرار گیرد زیرا اگر بخواهیم مساجد محور قرار گیرند، تنها در برپایی نماز جماعت در آن‌ها نیست بلکه باید در تمام کارها محور قرار گیرد.

آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینکه زمانی که مساجد را به صورت 12 ساعت فعال کنیم، مسلماً هزینه‌های دارد که باید تأمین شود، افزود: هزینه‌های مانند آب، برق، گاز، و غیره مسجد را باید به شکلی جبران کنیم که این کار را می‌توان هم از طریق مردم، اوقاف و هر تشکیلاتی که باید این کار را ساماندهی کند، انجام دهیم.

 

از ظرفیت توریستی و گردشگری مساجد استفاده شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از مساجد، گفت: مساجد تاریخی ما، مرکز ایاب و ذهاب و بازدید توریست‌ها و گردشگران است مانند مسجد وکیل، نصیرالملک و غیره در حالی که باید از تمام ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر مساجدمان فعال شود و فرزندان به مساجد رفت و آمد داشته باشند، مشکلات و معضلات کار تا مقدار قابل ملاحظه‌ای حل و فصل می‌شود.

حضرت آیت‌‌الله ایمانی در ادامه با بیان اینکه پراکنش مساجد ما مناسب نیست، اظهار داشت: بر اساس جمعیت هر هزار نفر یک مسجد داریم و در محله‌های عظیم با جمعیت‌های زیاد در شیراز هیچ مسجدی وجود ندارد از این‌رو باید به این مسئله نیز بیندیشیم و راهکاری ارائه دهیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی فارس تصریح کرد: البته اکنون اداره اوقاف طرحی برای مساجد دارد که فاصله مساجد چقدر باشد و برای راه‌اندازی مساجد در محلات مختلف چه کارهایی انجام گیرد و اگر جلسات رسیدگی به امور مساجد که ماهانه است تشکیل دهیم، منازعات درونی مساجد از بین می‌رود.

وی با یادآوری اینکه مساجد ما مردم محور هستند، گفتند: بخشی از هزینه‌های مساجد باید توسط مردم تأمین شود و نباید سبد مسجد را از مردم خالی کنیم و بخش دیگری باید مجموعه اوقاف؛ تبلیغات و ارشاد سرمایه‌گذاری کنند.

 

لزوم رسیدگی به امورات ائمه جماعات

آیت‌الله ایمانی همچنین بر لزوم رسیدگی به امورات ائمه جماعات و تأمین ایاب و ذهاب آن‌ها تأکید کرد و گفت: این افراد عمدتاً برای رضای خدا کار می‌کنند چنانچه مشاهده کردیم در ایام محرم 40 مبلغ تنها برای رضای خدا روزانه 12 ساعت در مدارس حضور یافتند و فعالیت انجام دادند از این‌رو چه اشکالی دارد که ابتدایی‌ترین مسئله رسیدگی یعنی تأمین ایاب و ذهاب ائمه جماعات را بر عهده گیریم.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: لازم است یک مجموعه قوی برای مساجد در استان شکل گیرد و همه بازوی او باشند و کمک کنند تا این ستاد بتواند هماهنگی لازم بین اعضا ایجاد کند و ائمه جماعات تقویت شوند و ما بتوانیم کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی، مسائل اخلاقی و اصول اعتقادات را در مساجد خود دنبال کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در خیابان‌های بزرگ شهر که مسجد نیست، باید یک مسجد کنار خیابان با امکانات جامع و کامل ساخته شود، بیان داشت: در بلوار چمران شیراز ضرورت دارد که یک مسجد احداث شود؛ همچنین در غرب شهر شیراز نیز خیابان‌های بزرگی که ایجاد می‌کنند باید در آن‌ها مساجد آبرومند و بزرگ احداث شود.

حضرت آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: در شرق؛ جنوب و مرکز شهر شیراز مساجد بزرگی داریم اما غرب شهر شیراز که جمعیت به آن سمت متمرکز می‌شود، مشکل مسجد داریم به عنوان مثال در شهر صدرا اگر 14 مسجد در آن احداث شود، به ازای هر 8 هزار و 400 نفر یک مسجد داریم که در حال حاضر 4 مسجد در آن وجود دارد و 10 مسجد دیگر در حال احداث است.

بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رییس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس به جمع‌بندی جلسه پرداخت و گفت: قرار بر این شد که جلسات ستاد رسیدگی به امور مساجد به صورت ماهیانه برگزار شود و تمام اعضای آن حضور یابند.

وی افزود: همچنین بازنگری در کمیسیون هیئت امنای این ستاد باید صورت گیرد و در صورت تعداد این اعضا زیاد و یا تغییر و تعویض شود ضمن اینکه تسریع در اجرای برنامه‌ها نیز ضرورت دارد./919/پ201/ن

ارسال نظرات