۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۳۲۲۰۷
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

اهالی رسانه خراسان شمالی حرم مطهر برادر امام رضا را غبارروبی می کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: اهالی رسانه و مطبوعات این استان حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) را عطرافشانی و غبارروبی می کنند.
آيين غبارروبي حرم مطهر حضرت سيدعباس(ع) بجنورد

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری آیین معنوی غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حرم حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) خبر داد و افزود: این مراسم عصر روز دوشنبه سوم آذر با مشارکت اهالی رسانه و مطبوعات استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که برای نخستین بار است که غبارروبی ضریح یک امامزاده در استان خراسان شمالی از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام می شود، افزود: با همکاری خانه مطبوعات خراسان شمالی از تمامی اهالی رسانه و فعالان مطبوعاتی استان برای حضور در این مراسم معنوی دعوت شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به جایگاه و اهمیت امامزاده ها و بقاع متبرک در بین مردم مؤمن ایران اسلامی، اظهار داشت: امامزادگان ولی نعمتان مردم بوده و می بایست بیش از پیش به عمران ظاهری و معنوی در این اماکن مقدس توجه داشت.

 

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع)، برادر ارشد امام رضا(ع) در بجنورد با بیان این که پروژه احداث و توسعه حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) در قالب طرح جامع از سال 88 آغاز شده است، افزود: در فاز نخست این طرح پروژه توسعه شبستان در چهار طرف حرم مطهر برای الحاق به بنای قدیم آندر مساحت هزار و 176 مترمربع آغاز شد که این فاز اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) در چهار فاز در مجموعه ای به مساحد 15 هکتار با استفاده از اعتبارات سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه، اعتبارت استانی، نذورات مردمی و عواید حاصل از فروش مزار در این محل اجرا خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که برای اجرای این طرح در فاز نخست تاکنون افزون بر سه هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده حدود دو هزار میلیون ریال اعتبار دیگر برای اتمام این فاز نیاز است.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: برای اتمام نهایی طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) در قالب برنامه ای پنج ساله افزون بر 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 

وی با یادآوری این که طرح جامع این مکان مقدس دارای 42 کاربری شامل زائرسرا، شبستان مذهبی، مجتمع های فرهنگی تجاری، سالن های ورزشی و صحن های مختلف است که تمامی این کاربری ها نیز با هویت و رویکرد مذهبی فرهنگی برنامه ریزی شده اند، افزود: احداث حوزه علمیه جامع، راه اندازی کتابخانه مرجع، احداث صحن در دو طبقه با ظرفیت گنجایش 40 هزار نفر جمعیت، برداشتن گنبد فعلی و تعویض آن و نیز ساماندهی فضای داخلی حرم از دیگر اقداماتی است که در قالب چهار فاز اجرای طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) انجام می شود.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) بر روی تپه ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه ای جلب نظر می کند.

 

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی؛ حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر(ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

 

بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات