۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۲۲۲۶
کارشناس دینی:

تفکر در نظام هستی و عبادت با معرفت شکرگزاری نعمت‎های الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی گفت: خدای متعال در برابر همه این نعمت‌ها و الطافش از انسان تنها یک درخواست دارد و آن اینکه با تفکر و تأمل در نظام هستی نسبت به خالق و رب خودش معرفت کسب کند و این معرفت را مایه عبودیت خود قرار دهد.
تفکر در نظام هستی و عبادت با معرفت شکرگزاری نعمت‎های الهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول نیلفروشان، کارشناس دینی و مبلغ حوزوی، صبح امروز در مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع)، با اشاره به آیه 32 تا 34 سوره ابراهیم گفت: خدای متعال در این آیات از قرآن کریم با تذکر به انسان نعمت‌هایی که در اختیارش است را به او یادآوری می‌کند.

 

وی ادامه داد: خدای متعال از عبادت و بندگی انسان بی‌نیاز است ولی در شکر نعمت علل و اسباب افزایش نعمت را قرار داده است، ولی اگر بنده غفلت کند و ناسپاس باشد خداوند فرموده که نعمت را از شما می‌گیرم.

 

کارشناس و مبلغ حوزوی افزود: انسان در مقابل کفران نعمت نه تنها از نعمت‌ها محروم می‌شود بلکه به فرموده قرآن حکیم عذاب هم می‌شود، گرفتاری‌ها و مشکلات دنیایی نوعی عذاب دنیایی است که از پرتو نافرمانی‌ها در حیطه بندگی گریبانگیر انسان می‌شود.

 

وی با اشاره به این‎که نعمت‌های فراوان الهی که اطراف بندگان را پر کرده است، ابراز کرد: گاهی انسان به علت آنکه غرق نعمت است قادر به درک نعمت نیست و از آن غافل می‌شود درحالی‌که عالم و همه موجودات هستی در خدمت انسان است.

 

حجت‌الاسلام نیلفروشان با مطرح کردن علت در دسترس بودن نعمت‌ها گفت: خدای متعال می‌فرماید هر آنچه را که از من درخواست کردید به شما عطا کردم، و از آن بالاتر نعمت‌هایی به شما دادم درحالی‌که شما از آن نیازتان و راه مناسب پاسخ به آن بی‌اطلاع بودید.

 

وی ادامه داد: خدای متعال در برابر همه این نعمت‌ها و الطافش از انسان تنها یک درخواست دارد و آن اینکه با تفکر و تأمل در نظام هستی نسبت به خالق و رب خودش معرفت کسب کند و این معرفت را مایه عبودیت خود قرار دهد.

 

کارشناس و مبلغ دینی افزود: طبق آیه 34 سوره ابراهیم انسان از شمارش نعمت‌های الهی ناتوان است و هرگز نمی‌تواند آنها را به شماره آورد، ولی گاهی همین انسان با ظلم در حق نفس خویش درحالی‌که از نعمت‌ها استفاده می‌کند لطف خدا را انکار می‌کند.

 

وی اظهار کرد: برخی افراد وقتی با دستور دین مبنی بر اقامه نماز مواجه می‌شوند سرکشانه با آن مخالفت می‌کنند و گویی خدای متعال نسبت به آنها طلبی داشته که ایشان را از نعمت برخوردار کرده است.

 

حجت‌الاسلام نیلفروشان گفت: وظیفه انسان در برابر نعمت‌ها آن است که موافق رضای الهی گام بردارد و با استفاده از این نعمت‌ها زمینه رشد و کمال خود را فراهم کند و با خدمت به خلق در جهت سعادت دیگران نیز تلاش کند،‌اینگونه است که انسان می‌تواند شکر جوارحش را به جا آورد.

 

وی ادامه داد: انس با معارف اهل‌بیت و اشک در مصائب ایشان نوعی شکران نعمت الهی است که موجب وسعت رزق انسان می‌شود، شایسته است که از خدا بخواهیم توفیق شکر نعمت به ما بدهد./914/پ202/ب4

ارسال نظرات