۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۳۲۲۸۴
حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور:

جریان تکفیر هزینه سنگین سکوت طولانی مدت علمای اسلام است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که دنیای اسلام هزینه نسبتا زیادی در اثر سکوت طولانی مدت علما، متحمل شده است، گفت: برگزاری کنگره جهانی برائت از تکفیر آغاز درمان ریشه‌ای این بیماری خطرناک است.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالکريم بهجت‌پور

حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‏پور عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری کنگره جهانی جریان‏های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، گفت: روشن است که فکر جاهلانه و تصلب بر آرا پشتوانه حرکت‏هایی است که جریان داعش و جریانهای تکفیری را به سمت سلاح کشیدن علیه خود و جامعه اسلامی کشانده است.

 

وی با بیان این‏که این جریان پیش از اینکه ما بخواهیم آن را از لحاظ نظامی و مسلحانه ارزیابی کنیم باید آن را محصول یک فرآیند بدانیم، ابراز داشت: این گروهها محصول یک فرآیندی است که از یک تصلب فکری از جهالت شروع میشود و به دریافتهای ناقص از دین تداوم پیدا می‏کند و در نهایت بر آن نتیجه‏ای که به نظرشان رسیده است به عنوان اندیشه اسلامی این گونه بروز می‏کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: همایشی که در این باب برگزار شده است تمایل دارد و اراده کرده است که تمرکز امت اسلام و علمای اسلام را برگرداند به آن وظیفه خطیری که بر عهده دارد.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین بهجت‏پور با بیان اینکه ما باید جلوی این جریان خطرناک و مسموم را بگیریم، تصریح کرد: این جریان باید پیش از میدان‏‎داری و بالغ شدن جلوی آن گرفته شود و به همین دلیل است که امروز به نظر می‏رسد تصمیم شجاعانه و حکیمانه‏ای گرفته شده است که با این اجتماع علمای جهان اسلام باید درمان ریشهای را برای این بیماری خطرناک تدبیر کند.

 

وی با اشاره به این‏که این کنگره کمی دیر برگزار شده است، ابراز داشت: ما هزینه نسبتا زیادی را در سکوت طولانی مدت علما شاهد هستیم و بودیم و بخش زیادی از عناصری که تصورات واهی داشتند و جاهل بودند و بخشی از گذاره‏های دین را از زبان این گروهها به طور ناقص شنیده بوند زمینه شد که این جریان پا گیرد و امروز تبدیل به خطر دنیای اسلام شود.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در صدر اسلام هم ما با این مسأله روبرو بوده ایم، اظهار داشت: امام علی(ع) نیز در دوران حکومت خویش با جریانی مشابه به نام خوارج روبه‏رو بود و در اولین برخورد با این گروه از باب فکر و اندیشه وارد شدند و تلاش کردند که در مقابل این جریان با اندیشه و فکر مبارزه کنند و در باب نظامی نیز امام علی(ع) سلاح فکر و اندیشه را رها نکردند اما متاسفانه اثری بر روی آنان نداشت و حضرت مجبور شدند دست به قبضه شمشیر برند و جمع کثیری از آنان را به هلاکت رسانند./922/پ202/ف 

ارسال نظرات