شکست معنوی انسان از اشتباه کوچک آغاز میشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رنجبر، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان این که قرآن نور است و چون انسان در نور هدایت می شود بهترین وسیله برای هدایت انسان همین کتاب است، گفت: ائمه همواره به مردم فرموده اند که ما قرآن ناطق هستیم و به وسیله تمسک به ما هدایت می شوید اما متاسفانه مردم به جای این که از هدایت ائمه اطهار(ع) و قرآن بهره مند شوند به سوی تاریکی حرکت کرده و راه خود را گم می کنند زیرا انسان در تاریکی گم می شود.
وی با بیان این که دلیل اصلی فاصله گرفتن کوفیان از امام حسین(ع) این بود که آنها با تاریکی و شیطان مانوس بودند، افزود: کسی که با تاریکی خو بگیرد از قرآن، هدایت قرآنی و اهل بیت که قرآن ناطق هستند دور می شود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند در قرآن کریم می فرماید شما انسان ها و کشاورزان دانه ها را در خاک می کارید و ما آن را سبز می کنیم ، ادامه داد: اعمال انسان ها هم در دنیا مانند همان دانه و مزرعه است که انسان با اعمال و رفتار خود کاری و عملی را انجام می دهد و خداوند به حساب آن رسیدگی می کند به همین دلیل است که اهل بیت (ع) هموراه به انسان ها توصیه کرده اند که مراقب اعمال و رفتار خود باشند.
حجت الاسلام رنجبر با اشاره به این که مراقبت از اعمال تنها به اعمال بزرگ ختم نمی شود بلکه انسان باید مراقب اعمال بسیار کوچک و ناچیز خود هم باشد، تأکید کرد: گاهی همین اعمال به ظاهر کوچک و ناچیز هستند که زندگی انسان را نابود می کنند برای مثال قرآن فرموده یک نگاه زشت هم به والدین خود نکن و به پدر و مادرت اف نگو در حالی که ممکن است یک نفر با مادرش همچنین رفتاری داشته باشد و این رفتارش به چشم نیاید ولی همین عمل کوچک او تمام زندگیش را نابود کند.
وی افزود: در مرام عارفی مانند حافظ شرط انسانیت بخشندگی و کرم است و زرنگی و پایمال کردن حق مردم جایی ندارد زیرا حافظ مأنوس با قرآن و بهرمند از هدایت قرآنی بود و می گفت شرط انسانیت معرفت است نه این که انسان بدی دیگران را با بدی جواب دهد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان باید در راه کسب معرفت الهی ثبات قدم پیشه کند، افزود: نمی شود کسی در مسیر معرفت الهی منفعت خود را در نظر بگیرد و دیگران را رنجیده خاطر کند و بعد بگوید که من اهل تقوا و ایمان هستم.
حجت الاسلام رنجبر یادآور شد: در اشعار حافظ شرط رندی معرفت الهی یعنی همان بخشندگی و کرم است و کسی که زیر آب دیگران را می زند یا زرنگی می کند از نظر حافظ نه تنها رند نیست بلکه انسان بی خردی است./837/پ203/س