۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۳۲۳۵۹
حجت الاسلام طبسی:

تقلید کورکورانه ریشه شکل‌گیری جریان‌های افراطی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از تقلید کورکورانه به عنوان مهم‌ترین ریشه شکل‌گیری جریان‌های افراطی نام برد و گفت: دین اسلام دین تعقل و خردورزی است و تعقل در دین شرط پذیرش اصولی اسلام به شمار می‌رود.
داعش و عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد محسن طبسی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی شب‌های آسمانی از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به شکل‌گیری جریان‌های افراطی در جهان اسلام، گفت: ریشه جریان های تکفیری در جهان اسلام به بستن باب تعقل و تقیلد کورکورانه از پیشنیان بر می گردد.

 

وی با بیان این‌که اسلام دین تعقل و خردورزی است و تقلید در اصول را نپذیرفته و در فروع معتقد به تقلید است، افزود: در آیات قرآن کریم بیان شده که اصول دین تحقیقی هستند نه تقلیدی و آنچه سبب شده که جریان های تکفیری مابقی مسلمانان را به کفر و شرک متهم کنند این است که به تقلید صرف از راه غلط پیشینیانشان اکتفا کرده اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر تاریخ نجد را مطالعه کنید متوجه می شوید جریانی که عبدالوهاب و یارانش در عربستان به راه انداختند یک جریان دینی نبود، آنها جریان پان عربیسم را در مقابل حکومت ترکان عثمانی مطرح کرده و با کمک جهادگران خود حکومت عثمانی را نابود کرده و حکومت آل سعود را برقرار ساختند.

 

وی در ادامه سرکوب جهادیان سلفی از سوی آل سعود را به سبب منافع و تثبیت قدرت عنوان و اظهار کرد: جریان وهابیت که جریان‌های تکفیری امروز از دل آن برخاسته‌اند یک جریان دینی نیست بلکه یک جریان خواهان قدرت و طالب کشور گشایی است که دشمنی و اتهام شرک آنان تنها به شیعیان محدود نمی‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ابن جریری طبری یکی از مفسران بزرگ اهل سنت است به وسیله طرافداران احمدبن حنبل تنها به این علت که نام او را در کتاب خود نیاورده بود با تمسخر و سنگ زنی روبه رو شد و از ترس آنها تا آخر عمر خانه نشینی برگزید.

 

وی با بیان این‌که محمد بن عبدالوهاب ریشه های جریان تکفیر مسلمانان را در طول تاریخ گسترش داد تا جایی که همه مسلمانان را مشرک خوانده و تنها کسانی که پیرو جریان های تکفیری بودند را مسلمان می دانست، اظهار داشت: این ها در 1400 سال پیش به همین اتهام تکفیر، جوی خونی در شهر مکه و بغداد به راه انداختند.

 

حجت الاسلام طبسی افزود: جریان‌های تکفیری تأکید زیادی دارند که خود را نماینده اهل سنت معرفی کنند در حالی که  بیشتر علمای اهل سنت از جمله جمیل صدقی الزهاوی در کتاب فجر صادق در 150 سال گذشته این جمعیت را مورد لعن قرار داده و گفته این‌ها هیچ ریشه‌ای در اسلام ندارند.

 

وی با بیان این که اگر بیداری اسلامی توسط علما در منطقه اتفاق نمی افتاد باید نگران اعمال وهابیون و خطرات آنها برای اسلام می شدیم تاکید کرد: در حال حاضر که بیداری اسلامی اتفاق افتاده آمریکا و اسرائیل که در کنار داعش و جریان های تکفیری هستند نخواهند توانست به نقشه های خود درباره خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای اسلامی دست یابد و مسلمانان دشمن واقعی امت را شناخته‌اند./837/پ203/ی

ارسال نظرات