۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۳۲۴۷۲
در حاشیه کنگره بررسی خطر جریان‌های افراطی تبیین شد؛

آگاه سازی علمای بلاد راهکاری غیر نظامی برای مقابله با تفکر تکفیری

خبرگزاری رسا ـ دبیر اجرایی کمیسیون ریشه یابی افکار تکفیری گفت: هدف از برگزاری کنگره نقد جریان‌های تکفیری با محوریت دینی و علمی بازگرداندن نقش محوری علمای جهان اسلام بود تا به جای این‌که حکمرانان با ترویج اقدامات تروریستی برای مسلمانان تصمیم بگیرند، علمای بلاد به روشنگری نسبت به حرمت قتل و کشتار و لزوم همبستگی مسلمانان بپردازند.
حجت الاسلام حبيب عباسي

حجت الاسلام حبیب عباسی، دبیر اجرایی کمیسیون ریشه یابی افکار تکفیری در کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا که در حاشیه برگزاری این کنگره انجام شد، آگاه سازی علمای بلاد را مهم‌ترین راهکار غیرنظامی برای مقابله با تفکر تکفیری دانست و دعوت از شخصیت‌های علمی و تأثیرگذار  کشورها و بلاد را یکی از مهم‌ترین محورهای برگزاری این کنگره برشمرد.

 

کارشناس شبکه جهانی ولایت گفت: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی زمانی تصمیم به برگزاری کنگره گرفت که هنوز حساسیت‌های شدید داعش و تکفیری‌ها به وجود نیامده بود؛ این نشانگر ذهنیت و دید کلان این مرجع تقلید است که 3 سال آینده تحولات بین المللی را پیش بینی کرده و اقدام به انجام تحقیقات و فراهم آوردن مقدمات برگزاری کنگره کرد.

 

وی در ادامه افزود: شهر قم همواره به عنوان یک پایگاه علمی و دینی در جهان اسلام دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است و برگزاری کنگره نقد جریان‌های تکفیری در این شهر سبب شد تا مسأله‌ای صرفا دینی قلمداد شده و علمای جهان اسلام استقبال بیشتری از دعوت مرجعیت شیعه داشته باشند.

 

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری کنگره نقد جریان‌های تکفیری با محوریت دینی و علمی بازگرداندن نقش محوری علمای جهان اسلام بود تا به جای این‌که حکمرانان با ترویج اقدامات تروریستی برای جامعه و دین مسلمانان تصمیم بگیرند، علمای بلاد به آگاهی بخشی و روشنگری نسبت به حرمت قتل و کشتار و لزوم همبستگی بپردازند.

 

وی اضافه کرد: چنان چه کنگره بررسی خطر جریان‌های افراطی در تهران برگزار می‌شد و رنگ و بوی سیاسی می‌گرفت، بخشی از علمای تأثیرگذاری که اکنون به دعوت مرجعیت شیعه لبیک گفتند، حضور نمی‌یافتند.

 

دبیر اجرایی کمیسیون ریشه یابی افکار تکفیری ادامه داد: این‌که علمای جهان اسلام برای گفت‌وگوهای سازنده به شهری علمی و دینی آمدند، نشانگر دغدغه بسیار بالای آن‌ها است؛‌ همچنین لبیک گفتن به دعوت مرجعیت شیعه نیز بیانگر حساسیت و به‌روز بودن مسأله و نیز دغدغه جهان اسلام در خصوص افراطی‌ها است.

 

وی ابراز کرد: در دعوت علمای اسلام به این کنگره، اصل بر این بود که تا حد امکان از دعوت افراد سیاسی اجتناب شده و به حضور شخصیت‌های علمی اکتفا شود.

 

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: حضور شخصیت‌های علمی منافاتی با مسائل سیاسی ندارد همان‌طور که بسیاری از علمای حاضر در کنگره فعالیت سیاسی هم دارند اما در دعوت از این علما به شخصیت علمی، مذهبی و تأثیرگذاری ایشان توجه شده است.

 

کارشناس شبکه جهانی ولایت با بیان این‌که ریشه تکفیر به مساله ای اعتقادی برمی‌گردد که باید حل شود، تصریح کرد: بسیاری از افراطی‌ها به این دلیل به آدم کشی روی آورده‌اند که می‌پندارند دیگران کافر بوده و جان آن‌ها ارزشی ندارد؛ برای تأثیر گذاری بر چنین افرادی به روشن گری‌های عالمان دینی و مفتی‌های مکتب‌های گوناگون اسلامی نیازمندیم تا در این زمین روشنگری کنند.

 

وی در پایان گفت: پس از برگزاری و اتمام کنگره، علمایی که به دیار خود باز می‌گردند باید نقش خود را در آگاه‌سازی جامعه ایفا کنند و جوانان اغفال شده را به وسیله آشنا کردن آنها با مفهوم جهاد و ترور، به راه حق هدایت کنند./997/302/ع

ارسال نظرات