۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۳۲۴۷۶

از مدیریت طلبگی تا تشکیل خانواده

خبرگزاری رسا ـ مدیریت و رهبری طلبگی با مدیریت اجرایی صرف فرق دارد، طلبه باید مانند پیامبران و امامان بر قلب ها حکومت کند و مدیریت خانواده هم تقریبا از همین جنس است، رهبران الهی برای مردم همانند پدری مهربان هستند که با دلسوزی برای رشد جامعه تلاش می کنند.
طلبه و خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا، طلبه باید مانند پیامبران و امامان بر قلب ها حکومت کند و مدیریت خانواده هم تقریبا از همین جنس است، رهبران الهی برای مردم مانند پدری مهربان هستند که با دلسوزی برای رشد جامعه تلاش می کنند.

 

بهش گفتم چرا ازدواج نمی کنی؟، گفت آخه ازدواج جلوی طلبگی ام رو میگیره و نمی ذاره خوب درس بخونم.

 

بعضی از ماها فکر می کنیم که خانواده و طلبگی هیچ ربطی به هم ندارند،  فکر می کنیم وقتی که در خانه ایم و کارهای خانوادگیمان را انجام می دهیم از طلبگی خبری نیست و کارهای طلبگی منحصر در مطالعه و مباحثه و تدریس و تحقیق است.

 

این نوع نگاه ریشه در نوع نگاه به طلبگی و نگاه به خانواده دارد، بعضی افراد، طلبه را حداکثر یک پژوهشگر و محقق می دانند، در این نگاه طلبه تنها وظیفه اش تهیه کتاب و آثار علمی است و وظیفه ای بیش از این ندارد، در پرانتز عرض می کنم این که تحقیقات و مقالات حوزویان در زمینه علوم انسانی تأثیر آن چنانی در جامعه و دولت ندارد، یک علتش همین نگاه است.

 

نوع نگاه دیگری وجود دارد که که طلبه را مبلغ دین می داند، در این نگاه طلبه به میان مردم می رود و نظراتش را با مردم در میان می گذارد، ولی از این جلو تر نمی رود، در این نگاه حوزه فقط یک دستگاه فرهنگی است و مدیریت نهادهای اجتماعی وظیفه دیگران است.

 

نگاه دیگری به طلبگی وجود دارد که حوزه را جانشین پیامبران و امامان می داند و بر این اساس نقش روحانیت در اجتماع شیعی را رهبری و مدیریت اجتماعی می داند، با این نگاه روحانیت و حوزه موظف اند جامعه را رشد دهند و موانع مختلف را بر سر رشد جامعه به سوی خداوند متعال را از پیش پای جامعه بردارند.

 

در این نگاه طلبه صرفا نظریه پرداز و یا مبلغ نمی باشد، بلکه از همه این ابزارها برای مدیریت جامعه بهره می‌گیرد، اگر به طلبه که مظهر آن امام خمینی(ره) است، مورد قبول قرار گیرد، نگاه به خانواده عوض خواهد شد.

 

خانواده به عنوان یک سلول از پیکره جامعه می تواند محیط خوبی برای تمرین این رهبری اجتماعی باشد، اگر درست به زندگی رهبران انقلاب نگاه شود، می توان دید که زندگی خانوادگی ایشان چقدر در رهبریشان تأثیرگذار بوده است.

 

مدیریت و رهبری طلبگی با مدیریت اجرایی صرف فرق دارد، طلبه باید مانند پیامبران و امامان بر قلب ها حکومت کند و مدیریت خانواده هم تقریبا از همین جنس است، رهبران الهی برای مردم همانند پدری مهربان هستند که با دلسوزی برای رشد جامعه تلاش می کنند.

 

همچنین محیط خانوادگی، فضای آماده ای برای وظایف طلبگی از جنس تحصیل و تهذیب و تبلیغ دارد، ما نباید فکر کنیم که تحصیل فقط در محیط کلاس حاصل می شود، طلبه در کلاس خانواده با معارف ویژه ای آشنا می گردد،  طلبه در محیط خانواده است که مفهوم توکل یا بحث رزاق بودن خدا را تجربه می کند و در محیط خانواده برای او ملموس می شود.

 

روحانی در ارتباط با همسر و فرزندان دست به تهذیب می زند، مثلا صبر در برابر بداخلاقی های یکدیگر در محیط خانواده، انسان را در مسیر سلوک به سرعت جلو می برد، همچنین با رهبری در خانواده ی خود، آن ها را در مسیر دین داری تربیت می کند./1323/ت302/س

 

منبع: شماره 27 دوهفته‌نامه عهد

ارسال نظرات