۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۲۴۸۱
حجت الاسلام والمسلمین فرح زاد:

دستگیری از سائل مهم‌ترین منش اخلاقی مسلمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اهل‌بیت (ع) از دشمن‌ترین دشمنان خود دستگیری می‌کردند، گفت: انسان باید تا جایی که برایش امکان دارد به سائل و افراد نیازمند کمک کند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شود، با بیان این که منش اهل بیت(ع) این بود که حتی از دشمن ترین دشمنان خود دستگیری می کردند، گفت: روایت است که امام سجاد (ع) خانواده مروان و 40 خانواده دیگر را زمانی که قیام زید به خونخواهی امام حسین (ع) بر پاشد پناه دادند.

 

وی افزود: منش اهل بیت (ع) این گونه بود که اگر کسی  به در خانه آنها می آمد و درخواستی داشت که خواسته اش خلاف شرع نبود آن را اجابت می کردند؛ تا جایی که می توانستند حتی با قرض گرفتن از دیگری به افراد کمک می کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان بنابر سیره اهل بیت(ع) تا جایی که می تواند باید به سائل کمک کند، ادامه داد: متاسفانه ما در زندگی خود نه تنها مانند اهل بیت(ع) از دشمنان خود دستگیری نمی کنیم بلکه به جای خدمت به دوستانمان و دستگیری از آنها در هنگام گرفتاری به آنها پشت کرده و تنهایشان می گذاریم زیرا می ترسیم که مبادا با انفاق فقیر شویم در حالی که دستگیری از سائل مهم ترین منش اخلاقی در زندگی یک مسلمان است.

 

حجت الاسلام فرحزاد افزود: اگر برای ما ممکن است که از کسی قرض بگیرم یا آن قدر نفوذ داریم که به اعتبار ما دیگران می توانند به یک سائل پناه دهند بهتر است از این اعتبار و آبروی خود برای انفاق و کمک به سائل استفاده کنیم.

 

وی تاکید کرد: اگر نمی توانیم به سائل و شخص نیازمند کمک کنیم بهتر است او را رد جمیل کنیم یعنی با ادب و احترام به او بگوییم که امکان فراهم کردن خواسته اش را نداریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از ما با فرهنگ رد جمیل آشنا نیستیم، گفت: عده ای از ما زمانی که امکان برآوردن نیازهای فرد سائل را نداریم به زشت ترین حالت و همراه با آبرو ریزی اعتبار شخص را زیر سوال برده و او ار تحقیر کرده و قلبش را می شکنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به این که انفاق و بخشندگی سنت تمامی بزرگان است، عنوان کرد: تمام اولیا ما در هر فرصتی از هر چیزی که داشتند انفاق می کردند؛ حضرت علی (ع) در طول زندگی پر برکتشان عده زیادی را با انفاق کردن، مسلمان کرد؛ ما باید به تاسی از ایشان در زندگی به گونه ای انفاق کنیم که نظر مردم را به اسلام و زیبایی ها آن جلب کنیم.

 

وی با اشاره به این که انفاق و احسان خیر برکت را برای زندگی انسان به ارمغان آورده و زندگی انسان را الهی کرده و انسان را در مسیر ائمه و اهل بیت(ع) قرار می دهد، یاد آورشد: انفاق انسان را فقیر نمی کند بلکه ثروت انسان را دو چندان می کند و موجب رونق کسب و کار انسان می شود./837/پ202/ف 

 

ارسال نظرات