۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۳۲۴۸۶
آیت‎الله جوادی آملی:

پیروز میدان مذاکره در هر شرایطی ملت ایران است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که ملت مسلمان ایران در طول تاریخ انقلاب در همه عرصه‌ها با توسل به اهل بیت(ع)، حفظ روحیه بسیجی، عزم و اراده خود توانسته پیروز شود، گفت: در حال حاضر نیز چه حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند و چه نپذیرند، باز هم ما پیروز هستیم.
حضرت آيت الله جوادي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود به ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر پرداخت و گفت: در آیه محل بحث، آیه 29 برای اینکه جریان توحید را ذکر بفرماید و خوب بیان کند، مثل هم میزند، چون افراد عادی از جدال احسن، موعظه و حکمت بهره نمیبرند، برای توده مردم که دسترسی به این راههای عقلی ندارند بهترین راه مثل است، مثل تعلیم و برهان نیست، با مثل نمیشود چیزی را به کسی آموخت، از مثل، تشبیه چیزی ساخته نیست برای همین هم پیش از آن فرمود «وَلَقَدْ ضَرَ‌بْنَا لِلنَّاسِ فِی هَـٰذَا الْقُرْ‌آنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ، قُرْ‌آنًا عَرَ‌بِیًّا غَیْرَ‌ ذِی عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ».

 

وی افزود: تمثیل تعلیمی به همراه ندارد و این امر در منطق مشخص میشود، حد تام، حد ناقص، رسم تام و رسم ناقص در منطق چهار راه تعلیم است، از تمثیل به عنوان دستیار استفاده میکنیم، چرا خداوند از تمثیل استفاده میکند؟ خداوند در این آیه میگوید من علم آن را به شما دادم، با تمثیل شما یادآوری میکند و متذکر میشوید.

 

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: آیه محل بحث نیز تمثیلی برای آیه « لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّـهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّـهِ رَ‌بِّ الْعَرْ‌شِ عَمَّا یَصِفُونَ»، تحقق اینها محال است و بر فرض این چنین چیزی تحقق بیابند به هم ریخته خواهد شد، خداوند علمش عین ذات اوست و چیزی که علمش عین ذات اوست نه جهل میپذیرد و نه سهو و نسیان، علم محال است که نسیان پیدا کند، به همین دلیل در قرآن فرمود و پروردگارت هیچ گاه فراموش نخواهد کرد.

 

ما مرگ را زیر پا میگذاریم

 

وی با قرائت آیه «ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا رَّ‌جُلًا فِیهِ شُرَ‌کَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَ‌جُلًا سَلَمًا لِّرَ‌جُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّـهِ بَلْ أَکْثَرُ‌هُمْ لَا یَعْلَمُونَ»، خاطرنشان کرد: اگر تعدد باشد باید دو دستگاه خلقت وجود داشته باشد و در این صورت هر کدام میخواهد اراده خود را محقق کند و اراده هر خدایی هم بر اساس حکمت خودش قطعا کار خواهد کرد، برای همین تشبیه فرمود اگر کارگری دو کارفرمای نساز داشته باشد و هر کدام در هر موضعی چیزی بگویند، این یک مثل است، نمیخواهد با مثل چیزی یاد دهد از مثل مشکلی حل نمیشود، ذات اقدس اله از بیرون براهین اقامه کرد و هم از درون فطرت را تجهیز کرد و مثل را برای یادآوری ذکر کرد.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه  «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ» ادامه داد: همه میگویند مرگ آخر خط است، اما دین آمده و میگوید که انسان مرگ را میمیراند، ما یک دشمن داریم و او مرگ است و در این مصاف و درگیری ما مرگ را زیر پا میگذاریم، ما هستیم و مرگ نیست و وارد قیامت میشویم، و ما نیستیم و مرگ نیست و وارد بهشت یا دوزخ میشویم، آن وقت این طور نیست که انسان در این دنیا هر کاری میخواهد کرده باشد، بلکه عالم چون بر اساس حکمت خداوند بنا شده است، حسابی دارد.

 

وی با قرائت آیه «وَالَّذِی جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» بیان کرد: چند گروه اهل نجات هستند یکی آن گروه «جَاءَ بِالصِّدْقِ» نفرمود کسی که کار خوب در دنیا بکند، نفرمود کسی که ایمان بیاورد، قرآن بسیار شیرین است، انسان باید کار نیکی که میکند عرضه داشته باشد این کار را همراه خود در قیامت ببرد، اگر این وسطها از بین رفت، اگر خوبی کرد اما بعد ریا کرد یا منت گذاشت و عاقبت به بد شد، دیگر سودی ندارد.

 

مشکل عالم بیعمل نداشتن تصدیق عملی است

 

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة گفت: در صحنه قیامت نمیگویند تو در دنیا کار خوبی کردی، بلکه میگویند چی آوردی؟ کسی که در دستش باشد خداوند کار خوب او را ده برابر میکند، باید کاملا این صدق را حفظ کند، اگر کسی گوهری دارد این گوهر را باید حفظ کند، کسانی که تصدیق میکنند و ایمان میآورند به حرف انبیا اهل نجات هستند.

 

وی با بیان آیه «لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَ‌بِّهِمْ ذَٰلِکَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِینَ» اظهار کرد: فرمود یک چیزهایی در بهشت است که فوق خواسته بهشتیان است، یعنی چیزی در بهشت است که بالاتر از آرزوی اهل بهشت است، چون آرزوی هر کسی در حد معرفت خودش است، شما در تمام مدت عمر نشنیدید که یک کشاورز آرزو کند که ای کاش من نسخه خطی تذهیب شیخ طوسی را داشته باشم، خداوند فرمود یک چیزهایی در بهشت است که کسی از آن اطلاع ندارد، «و لدینا مزید»، میخواهید دعا بکنید باید بدانید که چه خبر است و چه چیزهایی است، خداوند متعال میفرماید من به شما چیزهایی میدهم که شما از آن اطلاعی ندارید.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: در قیامت اندیشه و شهود و ادراک باز است، ما همان طور که در دستگاه بیرونی ما نیروهایی همچون چشم و گوش متولی ادراک هستند و یک سری نیروهایی همچون دست و پا متولی حرکت هستند، اگر انسان مار و عقربی را دید اگر دست و پا نداشته باشد حرکتی نمیتواند بکند، همین گونه هم در درون انسان است، آن عقل نظری متولی فهمیدن، تصور و تصدیق است و عقل عملی که به وسیله آن بهشت به دست میآید مسئول اراده و عمل است.

 

وی ادامه داد: عالم بیعمل همین است، کسی که بحث دارد و سخنرانی میکند اما خود عمل نمیکند، این همچون آن انسان ویلچری است که ازش کاری ساخته نیست هنگامی که مار و عقرب را میبیند، انسان ویلچری مشکل دید ندارد حالا شما به او تلسکوپ و ذرهبین بده، این که آیه حجاب را میخواند اما به آن عمل نمیکند، این مشکل دید و ادراک ندارد بلکه مشکل عمل دارد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: در قیامت دستگاه عملی به کلی بسته میشود، از بیانات نورانی پیامبر(ص) است که امروز روز عمل و نه حساب است و فردای قیامت روز حساب و نه عمل است، تصدیقی که خداوند فرموده به معنای تصدیق علمی نیست، بلکه تصدیق عملی است، معتادها مشکل علمی ندارند بلکه این خطر بیعاقبتی را نمیتوانند از خود دور کنند، مگر میشود معتاد را با نصیحت عالم کرد او صد در صد خطر را میداند چون کار مال عقل عملی است، جزم را دارد اما توان عزم را ندارد.

 

ملت ایران با یا زهرا و یا حسین هرگز احساس ضعف نمیکند

 

وی با بیان این روایت از امام صادق(ع) که می فرماید «ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَتْ عَلَیْهِ النِّیَّةُ»، این روایت را از غرر روایات دانست و گفت: بدن را اراده میکشد، در این دفاع ده سال اراده بسیجیها بود، هشت سال نبود، ما گرفتار ده سال جنگ بودیم که دو سالش جنگ داخلی بود، تا انقلاب پیروز شد، خلق ترکمن جنگ رسمی را آغاز کردند، بعد هم کردستان و بعد هم خلق عرب و بعد هم ترورهای پشت سر هم جنگ کردند، این را ملت با ایمان حفظ کرده است، بارها به عرضتان رسید این پرچم سه رنگ برای ما بسیار محترم است، برای حفظ آن کشته میشویم و کشتهها را شهید میدانیم، اما این پرچم سه رنگ این حرفها را برای ما نزده است و عرضه ندارد که خود و کشور را حفظ کند.

 

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة با بزرگداشت هفته بسیج ادامه داد: این پرچم یا زهرا(ع)، یا علی(ع) و یا حسین(ع) کشور را حفظ میکند و گرنه این پرچم سه رنگ را در جنگ جهانی اول، در جنگ جهانی دوم، در واقعه مسجد گوهرشاد، در کودتای 28 مرداد هم داشتیم، این بسیجیها که مثلا پنجاه نفر بودند و میآمدند نزد ما تا آنها را از زیر قرآن رد کنیم، یک دانه پرچم سه رنگ نداشتند، همهاش پرچم یا زهرا(ع)، یا علی(ع) و یا حسین(ع) بود، این سبب اراده و عزم است، الان هم چه آنها انرژی هستهای را قبول بکنند چه قبول نکنند ملت مسلمان ایران پیروز است، ملت مسلمان و با اراده و با عزم هرگز احساس ضعف نمیکند./914/پ201/ف

ارسال نظرات