۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۳۲۵۰۸
در مراسم اختتامیه ارائه شد؛

گزارش کمیسیون‌های تخصصی کنگره جهانی جریان‌های تکفیری

خبرگزاری رسا ـ در حاشیه مراسم اختتامیه «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» گزارشی از عملکرد کمیسیون های مختلف ارائه شد.
کميسيون بررسي ريشه يابي افکار تکفيري در حاشيه کنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تکفيري از ديدگاه علماي اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حاشیه مراسم اختتامیه «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» گزارشی از عملکرد کمیسیون های مختلف ارائه شد.

 

سید عبدالمجید الحوثی، مسؤول کمیسیون «رابطه سیاست و تکفیری» گفت: ما از یمن آمده ایم؛ یک سال پیش تکفیری ها از تمام کشورهای آمده بودند تا با ما بجنگند و ما را محاصره کنند، حتی در شبکه های ماهواره ای خود اعلام کردند که محاصره کرده اند.

 

وی افزود: ما بر جریان تکفیر پیروز شدیم و تجربه خوبی داریم، امروز انصارالله را تکفیری ها تحت پیگیرد قرار می دهند، در حالی که ما از مرگ نمی ترسیم، ما معتقدیم که تکفیر به پایان برسد و امنیت بر جان اسلام حاکم می شود.

 

الحوثی در ادامه سخنان خود بیان داشت: تکفیر یک پدیده خطرناک است و آن را باید بیماری کشنده روزگار ما دانست، این گروه ها از خلافت اسلامی سخن می گویند و برای جذب نیرو از شیوه های جدید استفاده می کنند، از 57 شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که از تفکرات سطحی برخوردار هستند؛ این ها به سبب عدم فهم درست از مطالب اسلامی گرفتار این مشکلات شده و به ایجاد اختلافات می پردازند، این ها برای امنیت رژیم صهیونیستی تلاش می کنند.

 

این مبارزه یمنی اظهار داشت: این ها چهره مخدوشی را از اسلام ارائه کرده اند که به سبب اوضاع بد عرب و وضعیت معیشتی در این کشورها توانستند جوانانی را جذب کنند، حتی آمریکا و غرب بدون هیچ خسارت به اهداف خود می رسد و مسلمانان این خسارات را می پردازند؛ غربی ها می خواهند که مسلمانان به دست هم یکدیگر را بکشند.

 

وی افزود: باید یک دبیرخانه دائمی را برای بیان نتایج داشته باشیم؛ همچنین نتیجه بررسی گروه ها باید بیان شود.

 

در ادامه نیز خرمشاد مسؤول کمیسیون راهکارهای مقابله با جریانات تکفیری گفت: بیش از 100 مقاله ارسالی شده است که مجموعه راهکارهای ارائه شده در سه زبان ارائه می شود، در این راهکارها بر توجه به قرآن، پیامبر(ص) و کعبه تأکید شده است.

 

وی افزود: استفاده از قدرت نرم فرهنگی اسلام ناب محمدی برای جذب جوانان، اعلام برائت علما از هر گونه تکفیر و اقدام عملی، مجاهدت مخلصانه علمای اسلام در اعلام مخالفت علنی با هر قرائتی که سبب تفرقه میان امت اسلامی می شود، تولید و نشر آثار علمی و فقهی مبتنی بر اسلام اصیل و سیره پیامبر(ص) از جمله راهکارهای مقابله با جریانات تکفیری است.

 

خرمشاد تأسیس مجامع علمی تقریبی میان مذاهب اسلامی، بهره گیری از ظرفیت های هنر و رسانه برای حمایت فکری، مادی و معنوی از بیداری اسلامی، تأکید بر به حاشیه نرفتن فلسطین، پیشگیری از تخریب اماکن مقدس اسلامی، راه اندازی موجب بسیج جهان اسلام علیه تکفیر، تشکیل ائتلاف اسلامی برای مقابله با جریان های افراطی و تکفیری، ارائه الگوی بومی مردم سالاری دینی، راه اندازی شبکه های رادیو و تلویزیونی میان فرق و مذاهب اسلامی و محدود کردن صدور فتاور را از دیگر روش های برخورد با جریانات تکفیری برشمرد.

 

در ادامه نیز عبدالقادر محمد از علمای سومالی در ارائه گزارشی از کمیسیون تبارشناسی تکفیری ها اظهار داشت: پیامبر(ص) یکی از اشتراکات اساسی مسلمانان محسوب می شود که باید با تکیه بر ایشان به اتحاد دست یافت.

 

وی افزود: نخستین جنبش تکفیری در اسلام، خوارج بودند که دیگران را به خروج از دایره اسلام متهم می کردند.

 

این عالم سومالیایی با بیان این‌که خوارج در قرن چهارم هجری منقرض شدند، گفت: در قرن دوازدهم، شخص دیگری ظهور کرد و مسلمانان دیگر را به کفر متهم نمود.

 

وی ادامه داد: تفکر تکفیری توسط همین شخص مطرح شده و گرفتاری های بعدی را به وجود آورده است ولی امروز عالمان اسلامی، تمام اقدامات این گروه ها را محکوم کردند.

 

عبدالقادر محمد با بیان این‌که تقسیم بندی مسلمانان به دوست و دشمن و جهاد علیه همه کسانی که عقیده ای مخالف ما داشته باشند همان تکفیر است، گفت: در کمیسیون تبارشناسی کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی، همه ابعاد این مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

 

این عالم سومالیایی با تاکید بر اتکا به قرآن برای اتحاد میان همه کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: تکیه بر مشترکات میان همه مذاهب اسلامی امری لازم به منظور رسیدن به اتحاد مورد نظر است./993/پ202/ی

ارسال نظرات