نذر مسیحیان لندن برای مجالس عزاداری سیدالشهدا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عبدالحسین بندانی نیشابوری، کارشناس دینی، شب گذشته در مراسم عزاداری در دادسرای عمومی و انقلاب قم با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند «در شهادت سیدالشهدا(ع) حرارتی در قلوب مؤمنان است که هیچ موقع سرد نخواهد شد».
کارشناس دینی افزود: تعجیل در دفن میت مستحب است. چرا که خاک عُقله و آه و نالهها را میکاهد و با گذر زمان از شدت گریهها کاسته میشود. امام حسین(ع) در سال 61 به شهادت رسیدند و امروز نیز 1375سال از به شهادت رسیدن آن حضرت میگذرد و روز عاشورا که در هر سال فرا میرسد، مثل آن است که جریان کربلا به تازگی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به تلاش دشمنان در طول تاریخ مبنی بر بیاثر کردن کربلا، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دشمنان نگذاشتند که قبری از امام حسین(ع) باقی بماند؛ منصور دوانقی، هارونالرشید، متوکل عباسی بارها به تخریب قبر مطهر سیدالشهدا(ع) پرداختند.
وی افزود: خوارزمی در مقتل خود میگوید که دشمنان اهل بیت(ع) با چوب به گاوها میزدند که بر روی قبر مطهر بروند، اما چوبها میشکست و گاوها زخمی شده و میمردند، اما بر روی قبر سیدالشهدا(ع) نمیرفتند و کارگرها به تخریب آن قبر مطهر میپرداختند. اما کارهای دشمنان جهت از بین بردن عاشورا و کربلا، فایدهای نداشته است.
حجتالاسلام بندانی نیشابوری به عشق و علاقه مردم نسبت به اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: با اینکه بمبگذاری صورت میگیرد و دشمنان اهل بیت(ع) از جمله داعش و وهابیت قصدهایی را دارند، اما زائران بیش از پیش به زیارت عتبات عالیات میروند، این عشق و ارادتها، همان حرارتی است که هیچ گاه سرد نخواهد شد.
کارشناس دینی به عزاداری سایر ادیان و مذاهب و ارادت آنها به امام حسین(ع) پرداخت و ابراز داشت: زرتشتیها در یزد، لباس مخصوصی برای آتشکده دارند و آن لباس برایشان مقدس است و در غیر از آتشکده به تن نمیکنند، اما در عاشورای هر سال، با آن لباس مقدس خودشان به عزادرای میپردازند. شافعیها در سنندج، هر ساله در روز عاشورا با دستهجات عزاداری خود، سینهزنی میکنند و نذورات زیادی دارند؛ اینها نشان می دهد که این حرارت قطع نمیشود.
وی درباره علاقه و ارادت مردم سایر کشورها نسبت به سیدالشهدا(ع) گفت: دوستان ما هر ساله برای انجام تبلیغ، به لندن میروند و هر ساله از توسعه و گسترش عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در بین مردم تعریف میکنند و اینها همان حرارت است. دوست ما میگفت که یک اسقف به حسینیه شیعهها آمد و مبلغی آورد و گفت که این مبالغ در کلیسا جمعآوری شده، نذوراتی است که مسیحیان برای امام حسین(ع) نذر کردهاند و هر ساله این نذورات جمع و در ایام محرم برای مجالس استفاده میشود.
حجتالاسلام بندانی نیشابوری خاطرنشان کرد: عزای سیدالشهدا(ع) برای یک دهه عزاداری نیست. از ولادت امام حسین(ع) که پیامبر اکرم(ع) خبر جبرئیل را درباره شهادت سیدالشهدا(ع) داد، پدر و مادر او گریستند و فرمودند که چه کسی برای او عزاداری میکند؟ پیامبر فرمود «دوستان و محبان شما در آخر الزمان میآیند و برای عزای سیدالشهدا(ع) مجالسی را برپا میکرده و میگریند و هر گروه، طایفه، قبیله و جمعیای بعد از جمع دیگر، این عزاداریها را تکرار میکنند».
کارشناس دینی با بیان اینکه خداوند نام امام حسین(ع) را در کنار آب قرار داده است، اظهار داشت: خداوند به گونهای برای امام حسین(ع) تبلیغ کرده است که اگر عَلَم، عزاداری، گنبد، ضریح، حسینیه، تکیه، سخنران و مداح نیز نباشد، کسی نمیتواند مانع یاد امام حسین(ع) شود؛ چراکه نوشیدن آب مورد نیاز همه مردم است و هر کسی در هر جای دنیا پس از نوشیدن آن میتواند بگوید صلیالله علیک یا ابا عبدالله.
وی با تأکید بر اینکه عزاداری امام حسین(ع) مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، در ادامه ارتباط نام امام حسین(ع) با آب ابراز داشت: این مسأله، مقوله جداگانهای به نام تولی و تبری دارد، به این معنی که انسان پس از نوشیدن آب میگوید سلام بر حسین و لعنت بر یزید؛ آنچه که پیرامون کربلا است در سلام و آن چیزی که در زمینه دشمنان اهل بیت(ع)، قرآن و توحید باشد، در لعن است.
حجتالاسلام بندانی نیشابوری اظهار داشت: قرآن میفرماید «و من الماء کل شی حی» و هر چیزی از آب زنده است، یعنی حیات دین و توحید، به خاطر اباعبدالله است؛ از طرفی دیگر، آب حالتی دارد که همگان میتوانند آن را درک کنند و در وجود انسان است و تمامی مردم میتوانند کربلا را درک کنند.
کارشناس دینی با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) مربوط به یک دهه نیست، گفت: در روزهای هفته و ماه در تمامی محلهها، روضه و عزاداری برپا است و در واقع در تمام سال مجالس عزاداری برای سیدالشهدا(ع) برگزار می شود و بنابراین این عزاداری مربوط به یک دهه نیست.
وی به داستان حضرت آدم(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت آدم(ع) چهل روز در فراغ همسرش حوا گریه کرد و این جدایی بواسطه ترک اولی بود. پس از گذشت چهل روز از این فراغ، جبرئیل نازل شد و فرمود که خدا را به اسامی پنچ تن آل عبا(ع) که در بالای عرش نوشته شده است، قسم بده که تمامی این اسامی را نام برد و هنگامی که نام امام حسین(ع) را بر زبان جاری کرد، بغض و گریه راه گلوی حضرت آدم(ع) را گرفت و خطاب به جبرئیل گفت که صاحب این نام کیست؟ در این هنگام، جبرئیل تمامی وقایع کربلا را برای حضرت آدم(ع) شرح داد و او نیز گریه کرد.
حجتالاسلام بندانی نیشابوری افزود: بعد از این گریه، جبرئیل به حضرت آدم(ع) فرمود: برو که حوا را پیدا خواهی کرد. بعد از حرکت، حوا را در زمین کربلا پیدا کرد. یعنی اینکه گمشده انسانها، در کربلا و امام حسین(ع) است. اولین روضهخوان امام حسین(ع)، خداوند و رسانه این روضه، جبرئیل و اولین گریه کن، حضرت آدم(ع) و دنیا نیز هیئت امام حسین(ع) است. شرکت در مجالس امام حسین(ع) و ریختن اشک، گناهان را ذوب میکند./822/پ202/ی