۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۳۲۷۹۴
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری:

عارف حقیقی در سیاست و اخلاق نیز دچار لغزش نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که شخصیت سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از اندیشه روح بخش مرحوم آیت‌الله شاه آبادی بوده است، گفت: عرفانی که تنها از شریعت گرفته شده باشد، اندیشه شاگرد را در تمام ابعاد سیاسی، اخلاقی و اجتماعی تعالی می‌بخشد.
حجت الاسلام محمد رضا صفايي بوشهري استاد حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری، استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به نقش اساسی استاد رهیافته در روح بخشیدن و تدوین اندیشه شاگرد اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی تأثیرات چندگانه ای در زندگی امام خمینی(ره) گذاشتند که بیشترین اثرگذاری ایشان در بعد عرفانی بود.

 

وی در ادامه افزود: مرحوم حضرت امام خمینی همواره آیت‌الله شاه آبادی را با عنوان «روحی فداک» یاد می‌کردند و این نشانی از عظمت روحی این استاد اخلاق و عرفان است چون یک شاگرد وارسته، روح تلطیف شده به نکات عرفانی خود را بی جهت فدای کسی نمی‌کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: سالم بودن و تأثیرگذاری شاگرد در ابعاد سیاست، اخلاق و عرفان منوط به سلامت اندیشه‌های سیاسی، اخلاقی و عرفانی اساتید او است؛ تعالی روحی حضرت امام خمینی(ره) نشان دیگری بر عظمت روحانی و سلامت اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله شاه آبادی است.

 

وی تأکید کرد: اساتیدی که طلبه انتخاب می‌کند، باید در خط دهی یک نواخت بوده و برای شاگردان خود ایجاد تشطط نکنند؛ خط دهی باید در راستای ثقلین (کتاب خدا و عترت رسول الله) باشد تا شاگرد به صراط مستقیم هدایت شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری عنوان داشت: اساتید بنامی تربیت عرفانی امام خمینی(ره) را رقم زدند که از این میان، مرحوم شاه آبادی اثرگذاری ویژه و مهمی داشته است.

 

وی با بیان این‌که عرفان مرحوم آیت‌الله شاه آبادی برگرفته از شریعت بود و نه طریقت، اضافه کرد: عرفانی که تنها از شریعت گرفته شده باشد، اندیشه شاگرد را در تمام ابعاد تعالی می‌بخشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که به حق عارف باشد، در سیاست و اخلاق نیز فرد موفقی در جامعه خواهد بود؛ امام خمینی(ره) اخلاق و عرفانی ناب از مرحوم شاه آبادی آموخت و همین سبب شد تا در سیاست و اجتماع نیز به موفقیت‌ها و تأثیرگذاری‌های بسیار بالایی برسد.

 

وی تأکید کرد: از آن‌جایی که عرفان ناب،‌ شناختی تلطیف شده و بدون خدشه از پروردگار متعال، جهان هستی و نفس انسانی است، سیاست و اخلاق که از این امور خارج نیست را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد عارف را به بالاترین جایگاه‌ها می‌رساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری اضافه کرد: کسی که می‌خواهد در سیاست و اخلاق بدون هرگونه خدشه‌ای باشد، باید از عرفان نابی برگرفته از شریعت (قرآن، سنت، ولایت، توسل و توکل) برخوردار شود.

 

وی با بیان این‌که یاد و خاطره مرحوم آیت الله شاه آبادی سال به سال زنده تر و به یادماندنی‌تر می‌شود، افزود: رمز ماندگاری یاد عرفا، تمسک ایشان به شریعت همراه با اخلاص و عمل است؛ تمسک به شریعت نیز همان قرائت صحیح از قرآن و عترت رسول اکرم(ص) است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با بیان این که عارف بالحق همیشه زنده خواهد ماند، گفت: همان‌طور که درباره علما آمده است که «العلما باقون ما بقی الدهر» درباره عرفا نیز باید چنین عبارتی را گفت./997/ت302/ف

ارسال نظرات